تبیان، دستیار زندگی
مصرف بی رویه انواع قرص ها، پودرها و كپسول های لاغری مدتی است كه در میان افرادی كه قصد دارند حتی اندكی هم وزن كم كنند، بسیار رایج شده است. استفاده از این محصولات در حالی رو به افزایش است كه بسیاری از عواقب و عوارض مصرف خودسرانه این محصولات آگاه نیستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر قرصهای لاغری در اعتیاد زنان!


مصرف بی رویه انواع قرص ها، پودرها و كپسول های لاغری مدتی است كه در میان افرادی كه قصد دارند حتی اندكی هم وزن كم كنند، بسیار رایج شده است. استفاده از این محصولات در حالی رو به افزایش است كه بسیاری از عواقب و عوارض مصرف خودسرانه این محصولات آگاه نیستند.

بر اساس آخرین آمارها، یک میلیون و 350 هزار نفر معتاد در کشور داریم که از این میان 9 درصد را زنان معتاد تشکیل می‌دهند و در مقایسه با شیوع‌شناسی قبلی، میزان اعتیاد در زنان به مواد محرک رو به افزایش است.

قرصهای لاغری

یک اصل کلی درباره مواد محرک وجود دارد که هر چیزی اعم از قرص، چای و کپسول به سرعت فرد را لاغر می‌کند، به طور حتم حاوی مواد محرک هستند و ممکن است در این میان پرسشی مطرح شود با این عنوان که چه اشکالی دارد که ماده‌ای به سرعت موجب کاهش وزن یا تناسب‌اندام شود، که در پاسخ باید اذعان کرد؛ این مواد می‌توانند موجب اعتیاد به مواد محرک شوند.

اکثر داروهای لاغرکننده ، اشتها آور و خواب آور که در سالهای اخیردربازار با اشکال وقیمتهای مختلف به فروش می‌رسد، با مواد مخدر وناخالص تهیه می‌شود.

این قرصها که بیشتر آنها از ماده مخدر" آمفتامین" تهیه می‌شود دارای خاصیت‌های لحظه‌ای و کاذب است و اغلب آنها سیستم‌های عصبی و چربی‌های طبیعی بدن را از بین می‌برند.

اغلب این قرص‌ها با مواد ناخالص و نشان‌های تقلبی پزشکی از کشورهای عربی و ترکیه وارد ایران می‌شود و در شهرهای بزرگ فروش خوبی داردو مصرف این داروها همچنین باعث بروز بیماری‌های روانی چون افسردگی و توهم می‌شود.

برخی از این قرصها به خصوص قرص‌های خواب آور با درصدی" اکستاسی " که‌بر ادراک افراد تاثیر مخربی می گذارد، تهیه می‌شود. مصرف این قرصها در نهایت به دلیل وجود مواد مخدر مصرف‌کننده را وابسته می‌کند و ناخالص بودن آنها عواقب خطرناک تری حتی مرگ و فلج مغزی را به همراه می‌آورد.

توصیه برای قرصهای لاغری؛سالن ورزشی،آرایشگاه،خیاطی

اما موضوع این است که برخی از آرایشگاه‌های زنانه و حتی خیاطی ها و حتی سالنهای ورزشی در ایران، ماده اعتیادآور شیشه را به عنوان داروی لاغری پیشنهاد و توزیع می‌کنند و اعتیاد زنان به این ماده محرک گسترش پیدا کرده است.

سوال ما این است که چرا وزارت بهداشت با وجودیکه شاهد فروش دست به دست داروهای غیر مجاز لاغری در جامعه است ، در این خصوص عملی بازدارنده انجام نمی دهد و اطلاع رسانی شان به حدی نیست که ما شاهد خرید و فروش و مصرف این داروهای مضر نباشیم؛بخصوص که این داروها مدام توسط ماهواره و در سطحی گسترده تبلیغ می شوند، شماره تلفن اعلام می کنند و از طریق پست محصول را به دست مصرف کننده می رسانند

شیشه به روش های لاغری برخی از آرایشگاه ها افزوده شده است؛ این در حالی‌ست که پزشکان و روانشناسان معتقدند که مصرف شیشه شاید در نگاه اول باعث لاغری شود چون اشتهای فرد را کور می‌کند اما عوارض مصرف آن فوق العاده خطرناک است و درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان این ماده دچار جنون، خودکشی و حالت‌های روانی شدید غیرقابل بازگشت می‌شوند.

تبلیغ قرصهای لاغری در ماهواره

سوال ما این است که چرا وزارت بهداشت با وجودیکه شاهد فروش دست به دست داروهای غیر مجاز لاغری در جامعه است ، در این خصوص عملی بازدارنده انجام نمی دهد و اطلاع رسانی شان به حدی نیست که ما شاهد خرید و فروش و مصرف این داروهای مضر نباشیم؛بخصوص که این داروها مدام توسط ماهواره و در سطحی گسترده تبلیغ می شوند، شماره تلفن اعلام می کنند و از طریق پست محصول را به دست مصرف کننده می رسانند.این در حالی است که در کشور خودمان محصولاتی تحت عنوان داروهای لاغری موجود است که کد مرکز بهداشت را دارد و مورد تایید این وزارتخانه می باشد و حتی توسط پزشکان تغذیه نیز نسخه می شود.

قرصهای لاغری

چرا این داروها به مردم معرفی نمی شوند تا آنها به طرف داروهای غیر مجاز و حاوی روانگردان ماهواره ای سوق داده نشوند؟

وزارت بهداشت مجوز تبلیغ دارو ندارد

اسماعیل سعادتدار سرپرست روابط عمومی معاونت غذا و دارو صراحتا بیان می کند که ما قانونا اجازه تبلیغ هیچ نوع دارویی را نداریم.البته بعضا در برخی مجلات تخصصی پزشکان می توانند در خصوص اثر بخشی و معرفی دارویشان تبلیغ کنند.

بارها توسط مسوولان و در برنامه ها و مصاحبه های مختلف برای مردم عنوان کرده ایم که مصرف هر نوع محصولات غذایی، آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی و دارویی که دارای کد بهداشتی و مجوز بهداشت سازمان غذا و دارو نباشد خرید و فروش و واردات و مصرفش ممنوع است.

اینها را از طریق دانشگاهها و بروشورهای مختلف و سایتهای متفاوت اعلام کرده ایم و اطلاع رسانی صورت گرفته است.

سازمان غذا و دارو در خصوص تمایلات مردم مسوولیتی ندارد اما کلیه صنایع غذایی و دارو و بهداشتی را تحت نظارت کامل دارند و در مواجهه با تخلفها از اهرمها استفاده کرده و با آنها برخورد می کنند.

وی علاوه بر این در خصوص تبلیغات ماهواره ها خاطر نشان می کند که ما دو راه داریم . یکی اطلاع رسانی در خصوص عدم استفاده از محصولات غیر مجاز ماهواره ای . دیگر این که کسانی که محصولات غیر مجاز از طریق ماهواره ها معرفی می کنند با کمک قوه قضائیه دستگیر و شماره تلفنشان را قطع کرده ایم هر چند آنها بلافاصله شماره ای دیگر اعلام می کنند.

در خصوص تبلیغات ماهواره ها خاطر نشان می کند که ما دو راه داریم . یکی اطلاع رسانی در خصوص عدم استفاده از محصولات غیر مجاز ماهواره ای . دیگر این که کسانی که محصولات غیر مجاز از طریق ماهواره ها معرفی می کنند با کمک قوه قضائیه دستگیر و شماره تلفنشان را قطع کرده ایم هر چند آنها بلافاصله شماره ای دیگر اعلام می کنند

چار چوبی که برای سازمان غذا و دارو گذاشته شده در خصوص برخورد با محصولات غیر مجاز اجرا شده است اما در خصوص داروهای لاغری بحث تمایلات مردم مطرح است.ما نمی توانیم جلوی تمایلات مردم را بگیریم و در قبال این تمایلات مسوولیتی نداریم .این مردم هستند که باید در مقابل هشدارهای وزارت بهداشت در خصوص نوع محصولات هوشیار باشند.

در خصوص محصولات دارویی و آرایشی و بداشتی برچسب اصالت دارو تهیه شده و تمام وارد کننده ها به نصب این برچسب بر محصولاتشان موظف شده اند.این برچسب دارای کد است و آن شماره از سه طرق قابل استعلام است:مسیج،سایت و تلفن.مصرف کننده این شماره را که ارسال کند توضیحات لازم در خصوص محصول را دریافت می کند.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- روزنامه کیهان / 2- قدس آنلاین / 3-خبرگزاری مهر / 4- ایرنا