تبیان، دستیار زندگی
از زمان معرفی آیپد و شکل گیری شاخه تبلت ها در دنیای فناوری، همواره بیشترین سهم بازار از آن تبلت اپل بوده است. اما حالا به نظر می‌رسد اندروید در بازار تبلت‌ها نیز یکه تاز شده و بالاخره آیپد را پشت سر گذاشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلبه اندروید بر رقیبان


از زمان معرفی آیپد و شکل گیری شاخه تبلت ها در دنیای فناوری، همواره بیشترین سهم بازار از آن تبلت اپل بوده است. اما حالا به نظر می‌رسد اندروید در بازار تبلت‌ها نیز یکه تاز شده و بالاخره آیپد را پشت سر گذاشته است.

غلبه اندروید بر رقیبان

باید با حقیقت روبرو شد، تا زمان معرفی نکسوس 7 (2012) تبلت های اندرویدی خوب فروش نمی رفتند. در اصل تنها تبلت موفق اندرویدی قبل از آن کیندل فایر آمازون بود که به نوعی در اکوسیستم اندروید یک خارجی به حساب می آید و آمازون با کشیدن لایه ای کاملا اختصاصی بر روی اندروید حتی فروشگاه و پشتیبانی مجزایی برای آن در نظر گرفته است.

نکسوس 7 با حضورش نه فقط 7 میلیون فروش کرد بلکه وجهه عمومی تبلت های اندرویدی را هم بهبود بخشید و سهم فروش آنها در فصل اخیر را به نزدیک 50 درصد رساند تا تعداد تبلت های اندرویدی فعال از 10 میلیون به 70 میلیون برسید که رشدی بسیار چشمگیر است. ولی با تمام اینها هنوز بیشتر تبلت های اندرویدی پشت سر آیپد قرار دارند و کمبود اپلیکیشن های اختصاصی برای آنها به چشم می آید. اما هوگو بارا از مدیران گوگلظ¬ می گوید سخت افزارها نیز همپای اپلیکیشن ها نیازمند بهبود جدی هستند.

تقریبا گفتن این جمله توسط مدیران گوگل که "وضعیت اپلیکیشن های اندرویدی برای تبلت ها در حال بهبود است" تبدیل به یک سنت و اصرار سالانه شده و در حالی که نمونه هایی عالی برای این ادعا وجود دارند (به عنوان مثال گوگل پلاس پاکت و فلیپ بورد) ولی هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به عدد اپلیکیشن های مخصوص آیپد وجود دارد. مثلا اپلیکیشن های توییترRdio اسپاتیفای دراپ باکس و یلپ در iOS دارای نسخه اختصاصی آیپد هستندظ¬ اما در اندروید فقط نسخه موبایل آنها باد شده تا تمام صفحه تبلت را بپوشاند.

غلبه اندروید بر رقیبان

هوگو بارا رئیس بخش مدیریت محصولات اندروید معتقد است که این اختلاف در حال رنگ باختن است: «در حال حاضر 60 درصد از اپلیکیشن هایی که انتظار دارید در هر دسته بندی باشد دارای یک رابط کاربری مناسب برای تبلت هستند.» ولی تا 100 درصد هنوز راه زیادی باقی است.

هوگو بارا می گوید وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده و بهینه بودن اپها برای تبلت هاظ¬ دیگر مشکلی زمین گیر نیست. دستورالعمل طراحی اپلیکیشن برای تبلت  در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته و حتی بخشی مجزا برای نمایش اپهای مخصوص تبلت در گوگل پلی ایجاد شده. بارا می گوید از بین 20 توسعه دهنده بزرگ اپلیکیشن ها 19 تا از آنها اکثر عناوین اصلی خود را برای تبلت های اندرویدی ارائه کرده اند. ولی با این حال هنوز نسخه های جدید ابتدا برای iOS عرضه می شود.

چیزی که هوگو بارا به درستی روی آن انگشت می گذارد ضعف سخت افزاری تبلت های اندرویدی است: «واقعا فکر می کنم که وقتی درباره تبلت ها صحبت می کنیم اکوسیستم اندروید نتوانسته به اندازه کافی پیشروی کند.» دیو برک یکی از مدیران بخش مهندسی اندروید می گوید سری نکسوس فقط برای پول در آوردن تولید نمی شود بلکه در اصل قرار است الگویی باشد برای سایر شرکت ها تا درک کنند که یک محصول اندرویدی چقدر می تواند خوب باشد.

مهمترین عامل پیشرفت اندروید در بازار تبلت ها، وجود محصولات ارزان قیمت و البته کارآمدی همچون نکسوس 7 یا کیندل فایر است

بارا هم معتقد است که شرکت های سازنده تبلتظ¬ از تمام توان شان برای مجهز کردن دستگاه ها استفاده نمی کنند: «وقتی به کاری که HTC با One کرد نگاه می کنیمظ¬ یک محصول ناب می بینیم. چرا کسی در حوزه تبلت ها چنین چیزی نساخته؟ یا 10 تبلت مثل آن نداریم؟» او می گوید بخشی از کار به هزینه ها بر می گردد. مثلا اگر قرار بود نکسوس 7 جدید با کیفیت One ساخته و پرداخته شود، کف قیمتی بین 300 تا 400 دلار می داشت.

گوگل با سری نکسوس به خصوص نکسوس 7 در اصل دست از ساختن محصولات مرجع کشید و حالا دارد رسما با شرکای سخت افزاری اکوسیستم اندروید رقابت می کند. طبق گفته ساندار پیچای رئیس بخش اندروید و با تایید هوگو بارا به زودی نکسوس 10 جدید را نیز خواهیم دید که قرار است با مشخصات مناسب مانند نکسوس 7 جدید و با قیمتی در حدود 400 دلار معرفی شود.

آیا بالاخره شرکت های سازنده تبلت های اندرویدی روی به استفاده از بهترین سخت افزارها در محصولات خود می آورند؟ آیا رقابتی که گوگل در درون خانواده راه انداخته باعث تشویق آنها به دست و دلبازی بیشتر می شود؟ آیا اندروید در حوزه تبلت عقب ماندگی خود در بحث کیفیت اپلیکیشن ها را جبران می کند؟

اینها مواردی است که باید حل شود تا بتوان گفت تبلت های اندرویدی از هر نظر دوشادوش آیپد قرار گرفته اند. احتمال دارد تا سال آینده همه این مشکلات رفع شده باشد. از قدیم گفته اند با یک گل بهار نمی شود ولی نکسوس 7 جدید می تواند سرآغاز بهاری برای تبلت های اندرویدی با کیفیت تر شود.

غلبه اندروید بر رقیبان

هنوز هیچ تبلتی در دنیا به اندازه آیپد اپل فروش ندارد، حتی تبلت‌های ارزان قیمتی همچون نکسوس 7 یا کیندل فایر آمازون نیز به اندازه آیپدها محبوب نیستند. اما از آنجایی که تنوع تبلت‌های اندرویدی بسیار زیاد است و انواع و اقسام تبلت‌های مختلف با طراحی متنوع تحت سیستم عامل اندروید عرضه می‌شوند، اندروید توانسته در دنیای تبلت ها نیز از iOS پیشی بگیرد.

مهمترین عامل پیشرفت اندروید در بازار تبلت ها، وجود محصولات ارزان قیمت و البته کارآمدی همچون نکسوس 7 یا کیندل فایر است. گوگل و آمازون یک استراتژی یکسان را برای فروش این تبلت ها پیش گرفته‌اند، این دو شرکت سود بسیار کمی را از بابت فروش تبلت‌های خود بدست می‌آورند، اما در عوض نفوذ خود را در این بازار افزایش داده و اشخاص بیشتری را وارد اکوسیستم خود می کنند. سپس با فروش کتاب، اپلیکیشن، فیلم و غیره کسب درآمد می کنند.

براساس گزارش Strategy analytics در سه ماهه دوم سال 2013، اندروید توانسته رهبری iOS در بازار تبلت ها را پایان دهد. براساس این گزارش اندروید در حال حاضر 34.6 درصد از بازار تبلت ها را تحت کنترل خود دارد. سهم بازار iOS نیز به 14.6 درصد کاهش یافته و ویندوز نیز تنها 2.3 درصد از کل بازار تبلت ها را در اختیار دارد.

غلبه اندروید بر رقیبان

کل تبلت هایی که در سه ماهه دوم 2013 عرضه شده 51.7 میلیون دستگاه گزارش شده است. این در حالی است که سال گذشته و در همین فاصله زمانی حدود 36.1 میلیون دستگاه تبلت عرضه شده بود.

در ادامه گزارش این موسسه آماری آمده است که تعداد آیپدهای عرضه شده در سه ماهه دوم سال 2013 حدود 14.6 میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

به اعتقاد این موسسه اگر اپل آیپد مینی را عرضه نمی کرد، شرایط برایش سخت‌تر هم می‌شد، چون نسل چهارم آیپد تغییر محسوسی نسبت به نسل سوم نداشته و کاربران دلیلی برای ارتقاء آیپد سوم خود به نسخه جدید نداشته‌اند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت و نارنجی