تبیان، دستیار زندگی
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، هشتاد و ششمین شماره فصلنامه رسانه (ویژه بهار 1391) با موضوع «مدیریت رسانه» را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شماره 86 فصلنامه رسانه به چاپ رسید

شماره 86 فصلنامه رسانه

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، هشتاد و ششمین شماره فصلنامه رسانه (ویژه بهار 1391) با موضوع «مدیریت رسانه» را منتشر کرد.

به گزارش روابط‌عمومی، نظر به اهمیت نقش رسانه‌ها در جهان امروز و بهره‌گیری از دانش تخصصی مدیریت در سازمان‌های رسانه‌ای، موضوع این شماره از فصلنامه به طرح مباحث مرتبط با «مدیریت رسانه» اختصاص یافته است.

پیش از این نیز فصلنامه رسانه با درک و اهمیت این بحث و اختصاص دو شماره از شماره‌های پیشین خود (70 و 71) به این موضوع، به طرح نظرات و دیدگاه‌های صاحبنظران و پژوهشگران این حوزه پرداخته بود. اکنون بنا به مقتضیات و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در سازمان‌های رسانه‌ای، این شماره نیز با ارائه 10 مقاله تخصصی به بررسی این مقوله از زوایای مختلف می‌پردازد

مقاله نخست این شماره از فصلنامه به موضوع «برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های رسانه‌ای ایران» می‌پردازد. نویسندگان مقاله در این بررسی، روند اجرایی برنامه استراتژیک را به کمک کارت امتیاز توازن در روزنامه همشهری به تصویر می‌کشند.

دومین مقاله «ارائه الگوی مطلوب تدوین سیاست‌های رسانه‌ای» نام دارد. نویسنده در این پژوهش، مهم‌ترین مسئله کشورها در مواجهه با حقوق مالکیت فکری، ادبی و هنری را نداشتن استراتژی ملی مناسب در جهت صیانت از چنین حقوقی می‌داند. وی ضمن تشریح مفاهیم اصلی مدیریت استراتژیک و مکاتب آن به تدوین استراتژی رسانه در سطح ملی پرداخته است.

در پژوهش دیگری که به «جایگاه مخاطب در سیاست‌گذاری خبری» اختصاص یافته، جایگاه مخاطبان و تصویر ذهنی آنان در سیاستگذاری رسانه‌ای مورد مداقه قرار گرفته و در ادامه راه حل‌هایی برای برقراری ارتباط مۆثر و آسان با مخاطب ارائه شده است.

در مقاله‌ای که با عنوان «توسعه سواد رسانه‌ای، مهم‌ترین راهبرد مخاطب محور پیش روی سازمان‌های فرهنگی ورسانه‌ای کشور» ارائه شده است، نویسنده بر این موضوع تأکید دارد که ترویج و اجرای برنامه سواد رسانه‌ای نسبت دقیق و نزدیکی با بافت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر کشوری دارد. از این‌رو لزوم طراحی و تدوین برنامه‌های آموزش سواد رسانه‌ای متناسب با بافت کشورمان را ضروری می‌داند.

در پنجمین مقاله، «تأثیر مدیریت دانش بر اثر بخشی اقتصادی سازمان‌های رسانه‌ای» توسط سه تن از محققان این حوزه در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته و در آن تلاش شده است تا عوامل تأثیر‌گذار بر این فرایند شناسایی و تبیین شوند.

«چگونگی مدیریت بحران به وسیله رسانه و عوامل مۆثر بر کارکرد آن» از دیگر مطالب فصلنامه رسانه است که نویسنده در آن با طرح این مسئله به نقش عوامل تأثیرگذار بر مدیریت رسانه در زمان بحران و جهت‌گیری و راهبردهای مطلوب مدیران در مواقع بحرانی می‌پردازد.

مقالات دیگر این شماره از فصلنامه موضوعات زیر را شامل می‌شود:

«چالش‌های مدیریت تلویزیون در عرصه تبلیغات رسانه‌ای»، «بررسی تحولات ناشی از ورود رسانه‌های نوین بر بازار آگهی‌های تلویزیونی»، «برون سپاری حلقه مفقوده در سازمان‌های مطبوعاتی ایران» و «طراحی مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مطبوعات کشور».

نویسندگان این شماره عبارتنداز:

علی‌اکبر فرهنگی، علی‌اصغر محلی، ابوالفضل دانایی، وحید خاشعی، حسن حمیدی، راحله قنبری، عبدالله بیچرانلو، فریدون وردی‌نژاد، وجه‌الله قربانی‌زاده، زهراسادات هاشمی، طاهر روسندل اربطانی، سمیه لبافی، اکبر نصراللهی، داتیس خواجه‌ئیان، یونس نوری مرادآبادی، منصور ساعی، زهره خواجه صالحی، نادر جعفری و حسین اصلی‌پور.

در بخش دیگر فصلنامه به معرفی 6 عنوان از کتاب‌های جدید منتشر شده دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها پرداخته شده است.

فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات «بخش دیگری از مطالب این شماره را تشکیل می‌دهد که طی آن گزیده مقالات مرتبط با ارتباطات جمعی، اسلام هراسی و جنگ نرم، اینترنت و اطلاع‌رسانی، رادیو و تلویزیون و مطبوعات در مطبوعات کشور به چاپ رسیده استخراج و در دسترس قرار گرفته است.

بخش پایانی فصلنامه نیز به درج خلاصه مقالات ارائه شده به زبان انگلیسی اختصاص یافته است.

تنظیم: هومن بهلولی