تبیان، دستیار زندگی
1- فرزندان را در حد معقول و منطقی محدود كنید. گاهی با مخالفت و تحمیل نظرات منفی ، مانع پیشرفت فرزندان می شویم . ارتباط مثبت با آنان داشته باشید، حتی آهنگ صدایتان دوستانه باشد. هرگز با نظرات غیر منطقی آنان را محدود نكنید. 2-...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه كه والدین باید بدانند

1- فرزندان را در حد معقول و منطقی محدود كنید.

گاهی با مخالفت و تحمیل نظرات منفی ، مانع پیشرفت فرزندان می شویم . ارتباط مثبت با آنان داشته باشید، حتی آهنگ صدایتان دوستانه باشد. هرگز با نظرات غیر منطقی آنان را محدود نكنید.

2- موانع را بردارید، به فرزندان انگیزه دهید و از آنان حمایت كنید.

بكوشیم با برداشتن موانعی كه سر راه فرزندان وجود دارد، راهشان را هموار كنیم. وظیفه ما آن است كه به فرزندان انگیزه دهیم و از آنان حمایت كنیم.

3- شنونده خوبی باشید و به آنها احترام بگذارید. بسیاری از نوجوانان و جوانان فكر می كنند والدین شان آنان را درك نمی كنند. یكی از مهم ترین دلایل آن است كه والدین به صحبت های دختران و پسران خود گوش نمی كنند، مسلماً دنیای امروز آنان با دنیای نوجوانی و جوانی دیروز شما تفاوت دارد.

به روش معقول و مناسبی كه برای رویارویی با مشكلات به كار می برند احترام بگذارید و شرایطی ایجاد كنید كه شما را محرم اسرار خود بدانند و درد دلشان را بگویند.

4- از فرزندان انتظار نداشته باشید آرزوهای برآورده نشده شما را تحقق بخشند. شما می خواستید دكتر شوید . شاید فرزندتان علاقه كاملاً متفاوتی داشته باشد و نتواند آرزوی شما را برآورده سازد.

فرزندان باید آرزوها و علایق خود را داشته باشند و آن را دنبال كنند.

5- در حد معقول آنان را آزاد بگذارید. زمانی می رسد كه باید فرزندان را در حد معقول آزاد بگذاریم و اجازه دهیم پرواز كنند. ولی نباید آنان را رها كنیم. آنان را آزاد بگذارید تا تلاش و تجربه اندوزی را بیاموزند.

6- دورادور مراقب فرزندان باشیم. در هنگام پرواز فرزندان، آنان را فراموش نكنید و از دور مراقبشان باشید. محبت تان نسبت به آنان كم نشود. به آنان فرصت دهید حتی در برخی موارد شكست بخورند و در زمانی كه به ما احتیاج داشتند در كنارشان باشیم و از آنان حمایت كنیم ولی طوری رفتار نكنیم كه تصور كنند در زندگی شان دخالت می كنیم.

7-محبت غیرشرطی را نثار فرزندان كنید. خانواده بهترین مكان محبت و پذیرش جوان است. گاهی پذیرش برخی رفتارهای فرزندان بسیار مشكل است . موارد منفی را دوستانه به آنان تذكر دهید. هرگز اجازه ندهید این امر باعث شود محبت تان را از فرزندانتان دریغ كنید. محبت واقعی والدین شرطی نیست.

8- رفتارهای مثبت آنان را تایید كنید. با تایید رفتارهای مثبت فرزندان، اعتماد به نفس آنان را افزایش می دهید و راه سفر به بزرگسالی را برایشان هموار می كنید.

9- مشوق فرزندان باشید.

اگر به فرزندان محبت كنید، آنان را بپذیرید و تایید كنید، آنان تشویق می شوند.

10- از راهنمایی مربیان و دبیران آنان استفاده كنید.

گاهی اگر والدین بهترین نصایح را بگویند، فرزندان نمی پذیرند. این امر طبیعی است. جوانان باورها و ارزش های خود را دارا هستند. در این صورت نصایح مربیان و دبیران بر آنان تاثیر می گذارد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.