تبیان، دستیار زندگی
آمریکا از ترس حملات به سفارتخانه هایش آنها را تعطیل کرده است، راز این تعطیلی ساخت11 سپتامبری دیگر است یا....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلی 21 سفارتخانه آمریکا توسط تروریست های چشم آبی


آمریکا از ترس حملات به سفارتخانه هایش آنها را تعطیل کرده  است، راز این تعطیلی ساخت11 سپتامبری دیگر است یا....


کسانی که باد می کارند، طوفان درو خواهند کرد؛ اتفاقی که امروز برای آمریکا در مورد تهدیدات تروریستی روی می دهد و سفارت خانه هایش تعطیل می شود، ناشی از عملکرد این کشور در قبال تروریسم است که امروز دامن خود آنها را گرفته است.

سفارتخانه امریکا

وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه از تعطیلی برخی از محل‌های استقرار هیات نمایندگی دیپلمات آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا طی تعطیلات آخر هفته خبر داد. به ویژه در روز یکشنبه که برای مسلمانان یک روز کاری بوده است. روز جمعه نیز این وزارتخانه یک اعلام خطر جهانی در خصوص سفرها صادر کرد و نسبت به حملات تروریستی احتمالی که در شبه جزیره عرب اتفاق می‌افتند یا از آن سرچشمه می‌گیرند، هشدار داد. همچنین وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اطلاعات جاری نشان می‌دهد که القاعده و سازمان‌های وابسته هم در منطقه و هم فراتر از آن، مشغول طرح‌ریزی حملات تروریستی هستند و ممکن است بر تلاش‌ها برای انجام حملات از هم‌اکنون تا پایان ماه اوت متمرکز شوند. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت که یک جریان مهم تهدید وجود دارد و قصد تهدید منافع نه تنها آمریکا بلکه غرب است. در این راستا 22  سفارتخانه و کنسولگری آمریکا و سفارت‌خانه‌های فرانسه، انگلیس و آلمان در یمن و چند کشور آفریقایی و خاورمیانه به دلیل تهدیدهای امنیتی تعطیل شدند. شبکه خبری سی بی اس در گزارشی به نقل از یک منبع موثق اطلاعاتی گزارش داد که توطئه بزرگی در شرف وقوع است و تیم اجرای این توطئه انتخاب شده و کار خود را آغاز کرده است. در همین راستا فرانسوا اولاند،‌ رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که ما دلایل و شواهدی در دست داریم که ثابت می‌کند تهدید بسیار جدی است و دیگر کشورها نیز گام‌های مشابه برداشته‌اند. بنابراین سفارت فرانسه در یمن برای چند روز بسته خواهد بود. ما همچنین باید حداکثر هوشیاری خود را در هفته‌های آینده حفظ کنیم به خصوص برای افرادی که به این منطقه مسافرت می‌کنند.

این مساله نتیجه طبیعی عملکرد آمریکا و نیز اتحادیه اروپا در مورد تروریسم است. القاعده ای که امروز به عنوان تهدید اصلی آمریکا مطرح است، در واقع دست پرورده خود امریکا در دوران اشغال افغانستان برای مقابله با شوروی بود که امروز بلای جان این کشور شده است

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با تایید این اقدام تنها اعلام کرد که سفارت این کشور روز چهارم اوت تعطیل خواهد شد. در اقدامی دیگر اینترپل، آژانس پلیس بین‌الملل در هشدار امنیتی جهانی به کشورهای عضو درخصوص فرار زندانیان القاعده از زندان‌های عراق، لیبی و پاکستان هشدار داد. اتحادیه اروپا نیز از بکار بستن احتیاط‌های لازم در این خصوص خبر داد. در همین زمینه آمریکا تدابیر امنیتی را در تمام فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار اصلی این کشور افزایش داده اتخاذ کرده و به دلیل تهدید "بسیار خاص" القاعده در شبه جزیره عرب اقدامات ویژه از جمله تعطیلی موقت 22 دفتر و هیات دیپلماتیک خود را به اجرا گذاشته است. به دنبال تهدیدهای تروریستی وزارت امنیت ملی آمریکا تدابیر امنیتی را در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و دیگر مراکز حمل و نقل افزایش داده است. این وزارتخانه همچنین بازرسی دقیق از مسافرانی را که وارد آمریکا می‌شوند گسترش داده است.

سفارتخانه امریکا

این مساله نتیجه طبیعی عملکرد آمریکا و نیز اتحادیه اروپا در مورد تروریسم است. القاعده ای که امروز به عنوان تهدید اصلی آمریکا مطرح است، در واقع دست پرورده خود امریکا در دوران اشغال افغانستان برای مقابله با شوروی بود که امروز بلای جان این کشور شده است. عملکرد امریکا و اتحادیه اروپا در طول سالیان گذشته در قبال تروریسم نیز مشحون از دوگانگی بوده و هر بار در قبال این مساله واکنش های متفاوتی ارائه داده اند. زمانی تروریسم به عنوان عامل نجات توصیف شده و زمانی به عنوان تهدید. اساسا تعریف تروریسم یا تروریست خوب یا بد و اعمال استانداردهای دوگانه قطعا نتیجه ای جز تهدید برای عاملان این نگرش نخواهد داشت. چرا که همان تروریست خوب، زمانی به تروریست بد تبدیل می شود و نتیجه عکس در برخواهد داشت. امروز تروریست های سوریه که بخشی از القاعده اند، تروریست خوب تعریف شده اند و تجهیز می شوند اما وقتی این تروریست ها منافع آمریکا را تهدید می کنند، لشکرکشی ها آغاز می شود و چاره ای جر نابودی این سیستم وجود ندارد. به هر روی به دنبال تعطیلی تعدادی از هیات‌های نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در خاورمیانه، کاخ سفید با تشکیل جلسه‌ای با مقامات امنیتی ارشد این کشور در خصوص تهدیدات بالقوه تروریسم در خاورمیانه بحث و تبادل نظر کرد. کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا ریاست این نشست را برعهده داشت تا وضعیت و اقدامات بعدی را بار دیگر مورد بازبینی قرار دهند.

امروز تروریسم تهدیدی است که به صورت بالقوه و بالفعل بسیاری از کشورها را تهدید می کند و نتایج ناگواری را در برخواهد داشت، کما اینکه جمهوری اسلامی ایران با تقدیم 17 هزار شهید به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در منطقه و جهان شناخته می شود

این نشست با حضور مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع، وزیر امنیت داخلی و سران آژانس‌های اطلاعاتی برگزار شده است. کاخ سفید همچنین عنوان کرد که با توجه به ماهیت تهدیدات بالقوه، لیسا موناکو، دستیار باراک اوباما در امور امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم در طول هفته جلسات بین سازمانی منظم برگزار کرد تا اطمینان حاصل کند که دولت آمریکا در حال برداشتن گام‌های مناسب است.

امروز تروریسم تهدیدی است که به صورت بالقوه و بالفعل بسیاری از کشورها را تهدید می کند و نتایج ناگواری را در برخواهد داشت، کما اینکه جمهوری اسلامی ایران با تقدیم 17 هزار شهید به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در منطقه و جهان شناخته می شود. از این رو مقابله با این مساله نیازمند عزمی جهانی است که این مساله در گرو تعریف واحد از تروریسم و عدم استفاده از استانداردهای دوگانه است. در غیر این صورت هر روز جهان باید منتظر تهدید و ارعابی جدید باشد که امنیت جهانی را دچار خدشه خواهد کرد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان