تبیان، دستیار زندگی
دادگاه استیناف قاهره، اولین جلسه محاکمه 6 نفر از رهبران و اعضای گروه اخوان المسلمین مصر را در 25 اوت (3 شهریور) برگزار می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخوان المسلمین محاکمه می شوند


دادگاه استیناف قاهره، اولین جلسه محاکمه 6 نفر از رهبران و اعضای گروه اخوان المسلمین مصر را در 25 اوت (3 شهریور) برگزار می کند.

محاکمه اخوان المسلمین

شش نفر از رهبران و اعضای گروه اخوان المسمین مصر به اتهام کشتار تظاهرکنندگان مقابل دفتر الارشاد در قاهره و تحریک به قتل آنان در بیست و پنجم ماه جاری میلادی (3 شهریور) محاکمه می شوند.

خبرگزاری الشرق الأوسط مصر روز یکشنبه اعلام کرد: از جمله متهمان به کشتار تظاهرکنندگان، محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین است که در حال حاضر متواری است. دو تن دیگر از این متهمان هم محمد خیرت الشاطر معاون این گروه و نیز محمد رشاد بیومی هستند که به همراه سه تن دیگر از سران اخوان در بازداشت به سر می برند.

به موجب این گزارش، دادستانی مصر، بدیع و الشاطر و بیومی را به تحریک در قتل و کشتار تظاهرکنندگان مصری و نیز دراختیار داشتن مواد منفجره و سلاح متهم کرده است.

اخوان‌ المسلمین: آمریکا در کودتا مداخله کرد

اخوان المسلمین مصر اعلام کرده که امریکا در «کودتای ارتش» که منجر به برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور شد دخالت داشته است.

اوضاع مصر از تاریخ 3 جولای، زمانی که ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر اعلام کرد مرسی دیگر رئیس جمهور این کشور نیست، پر تنش است. وی عدلی منصور قاضی دیوان عالی این کشور را به عنوان رئیس جمهور موقت برگزید. ارتش همچنین قانون اساسی را تعلیق کرد

محمد البلتاجی، یکی از اعضای ارشد گروه اخوان‌المسلمین گفت که اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه امریکا در حمایت از ارتش این کشور به هیچ عنوان تعجب‌آور نیست، چرا که واشنگتن در «کودتای ارتش» نقشی اساسی ایفا کرده است.

جان کری روز پنجشنبه (10 مرداد) ضمن دفاع از اقدام ارتش مصر برای برکناری مرسی در تاریخ 3 جولای، مدعی شد که ارتش این کشور در راستای خواسته‌ی میلیون‌ها تن از مردم برای «برپایی دموکراسی» دست به این عمل زده است.

وزیر امور خارجه امریکا در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان گفت: «میلیون‌ها تن از مردمی که از به وجود آمدن هرج و مرج بیم داشتند از ارتش مصر برای مداخله درخواست کردند.»

این مقام امریکایی بی آنکه برکناری مرسی از سوی ارتش را یک «کودتا» بخواند افزود:«تا آنجا که ما می‌دانیم ارتش (مصر) تاکنون قدرت را در اختیار نگرفته است و دولتی غیرنظامی این کشور را اداره می‌کند. در واقع آن‌ها دموکراسی را بازگرداندند.»

محاکمه اخوان المسلمین

بلتاجی اظهار کرد که اخوان‌المسلمین برای پایان دادن به بحران موجود و بازگرداندن مشروعیت دیپلماتیک به مصر آماده برگزاری مذاکره است اما این «کودتا» را به رسمیت نخواهد شناخت.

این در حالی است که عصام العریان، یکی دیگر از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین اعلام کرده است که از اظهارات اخیر کری (کسی که خود را مدافع دموکراسی و حقوق بشر می‌داند) درباره کودتا شگفت‌زده شده است.

جهاد الحداد، سخنگوی اخوان المسلمین روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «آیا این وظیفه ارتش است که دموکراسی برقرار کند؟ اگر تظاهرات گسترده‌ای در امریکا برگزار شود، آیا جان کری، وزیر خارجه این کشور اجازه می‌دهد چاک هیگل، وزیر دفاع پا پیش بگذارد و باراک اوباما (رئیس‌جمهور امریکا) را برکنار کند؟»

اوضاع مصر از تاریخ 3 جولای، زمانی که ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر اعلام کرد مرسی دیگر رئیس جمهور این کشور نیست، پر تنش است. وی عدلی منصور قاضی دیوان عالی این کشور را به عنوان رئیس جمهور موقت برگزید. ارتش همچنین قانون اساسی را تعلیق کرد.

این مقام امریکایی بی آنکه برکناری مرسی از سوی ارتش را یک «کودتا» بخواند افزود:«تا آنجا که ما می‌دانیم ارتش (مصر) تاکنون قدرت را در اختیار نگرفته است و دولتی غیرنظامی این کشور را اداره می‌کند. در واقع آن‌ها دموکراسی را بازگرداندند

این در حالی است که هزاران تن از حامیان محمد مرسی با وجود هشدارهای دولت موقت از ترک اردوگاه‌های اعتراضی در قاهره سرباز زده‌اند. معترضان اصرار دارند که تا زمان انتصاب مجدد محمد مرسی به ریاست جمهوری دست از تظاهرات نخواهند کشید.

در جریان درگیری‌های پس از این کودتا ده‌ها تن از مردم که اکثر آنان از حامیان مرسی بودند کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند.

فرآوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: العالم/ پرس تی وی/ تابناک