تبیان، دستیار زندگی
امروزه تب کنکور و سیل داوطلبانی که در تلاش و تکاپو برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرشان هستند، باعث شده است تا افراد زیادی از داوطلبان گرفته تا خانواده ها، معلمان و ... درگیر شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

روزگاری بود که برای تحصیل، باید دشواری های زیادی را تحمل می کردیم؛ مدرسه های چند شیفته، کلاس های پرجمعیت و شلوغ، نیمکت های شکسته و کمبود امکانات آموزشی به نسبت هر فرد و ... بعضی جاها مثل روستاها و مناطق محروم حتی مدرسه هم نداشتند و اگر کسی می خواست به تحصیلاتش ادامه بدهد، باید کیلومترها از خانه اش دور می شد تا به اولین مدرسه برسد؛ در چنین شرایطی، داشتن یک معلم خوب، نعمت بزرگی بود. بچه ها با تمام وجود در کلاس ها حاضر می شدند و سر تا پا گوش سعی می کردند چیزی یاد بگیرند.

دیگر امیدی نبود که آن ها وقتی به خانه می روند کسی باشد که بتواند اشکالاتشان را برطرف کند و پرسش هایشان را پاسخ بدهد، و تازه اگر کسی هم بود، فرصت و زمان اضافی برای این کار نداشت. همه چیز به همان کلاس و همان معلم ختم می شد و اگر خیلی آدم خوش شانسی بودی، می توانستی کتاب های حل المسائل و کمک آموزشی پیدا کنی تا بعضی مشکلاتت را حل کند؛ تا این که موضوع کنکور و قبولی در رشته های خوب و دانشگاه های عالی، کم کم پای افراد و مۆسسات مختلفی را به عرصه علم و دانش کشاند که تنها چیزی که برایشان مهم بود پول و کسب درآمد بود.

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

امروزه تب کنکور و سیل داوطلبانی که در تلاش و تکاپو برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرشان هستند، باعث شده است تا افراد زیادی از داوطلبان گرفته تا خانواده ها، معلمان و ... درگیر شوند؛ در این میان، بعضی از افراد سودجو و فرصت طلب نیز با استفاده از نگرانی خانواده ها و داوطلبان سعی می کنند تا پول های کلانی به جیب زده و از آب گل آلود ماهی بگیرند. با شروع تابستان و تعطیلی مدارس، این دلالان علم و دانش نیز شروع به فعالیت گسترده ای می کنند و با اطلاعیه ها و پخش تراکت ها در نقاط مختلف شهر، دانش آموزان و داوطلبان نگران را به سوی مۆسساتشان می کشانند.

ویزیتورهای این مۆسسات در گوشه و کنار شهر به زور، کاغذهای تبلیغاتی را در دست رهگذران می گذارند یا شب ها این کاغذ ها را به داخل خانه ها می ریزند تا اگر در آن حوالی، داوطلبی زندگی می کند، شستش خبر دار شود و به تکاپو بیفتد و تراکت به دست به سمت کلاس های کنکور برود. آنان با بمباران تبلیغاتی وسوسه انگیز آموزشگاه های خود، تبلیغات فریبنده ای نظیر «با ما رتبه برتر کنکور شوید، قبولی تضمینی در رشته و دانشگاه های عالی، کلاس های تضمینی ریاضی، فیزیک، شیمی، نیازی به شهریه نیست، شیوه ای نو در کنکور، کادر آموزشی حافظه برتر، آشنایی با تله های تستی، کلاس های کاملا رایگان، تضمین قبولی، تابستان را از دست ندهید، آمار قبولی درخشان در کنکور با ما، برای شما برنامه ویژه داریم، شهریه را بعد از قبولی بپردازید» و نظایر آن، اذهان داوطلبان کنکور را به خود معطوف می کنند؛ این در حالی است که هیچ کدام از مۆسسات و مسۆولان، نه دلشان برای داوطلبان کنکور می سوزد و نه کسی نگران قبول شدن آنان در بهترین رشته و دانشگاه است. اصلاً چه فرقی می کند که داوطلبان کجای ایران قبول شوند و چه رشته ای بخوانند. شهر فرنگ جادویی همین جاست؛ دروغ پشت دروغ، کلک پشت کلک، و شگرد پشت شگرد. اینجا هم مشاوره تحصیلی می دهند، هم آمپول مهارت تست زنی تزریق می کنند. سرم افزایش روحیه و کپسول غلبه بر اضطراب هم به مراجعان می خورانند و در حالی که سند شش دانگ قبولی صد در صد تضمینی را هم به نام آنها می زنند، با سلام و صلوات از بچه ها می خواهند که هر وقت در کنکور قبول شدند شهریه کلاس ها را بپردازند. آیا از این بهتر هم ممکن است؟! شرکت در کلاس های آمادگی کنکور و مشاوره تحصیلی؛ هم فال است و هم تماشا!

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

در این میان، رقابت برای کشاندن دانش آموزان به این گونه آموزشگاه ها تا جایی  است که هر روز ترفندی جدید رواج پیدا می کند و تأکید بر تضمینی بودن صد در صدی قبولی داوطلبان و مجانی بودن خدمات این مۆسسات تا زمان کنکور ، یکی از این ترفندها به شمار می رود که  خیلی با واقعیت همراه نیست. برخلاف این تبلیغات پر زرق و برق، ملاک اصلی، معدل بالا و میزان درآمد پدر خانواده است. بیشتر این مۆسسات در همان ابتدا با دریافت مبلغ زیادی، جزوه های خود را به متقاضیان می فروشند و پس از آن، مسۆولان این مۆسسات با برگزاری مشاوره سعی می کنند تا با معرفی معلمان خود به عنوان بهترین اساتید عرصه کنکور و وصل کردن مۆسسات خود به سازمان سنجش یا سایر سازمان های دولتی مرتبط با آموزش و پرورش، داوطلب را قانع کنند که قبولی آنها فقط منوط به ثبت نام آنان در آن مۆسسه است؛ در حالی که کافی است یک داوطلب به چند مۆسسه مختلف سری بزند تا ببیند و بشنود که هر یک شمشیری را علیه یکدیگر تیز کرده و معایب یکدیگر را می گویند؛ با این همه، متأسفانه بسیاری از داوطلبان عزیز، فریب تبلیغات این مۆسسات را می خورند و به امید موفقیت بیشتر در کنکور در این مۆسسات ثبت نام می کنند، و بر خلاف تبلیغات اولیه، رقم های غیر متعارف در حد هشتصد هزار تومان به بالا برای شرکت در این کلاس ها می پردازند.

علاوه بر تبلیغات دروغین، این مراکز و آموزشگاه های قلابی به منظور اینکه برای خودشان وجه و آبرو دست و پا کنند، در نامگذاری مۆسساتشان از واژه هایی نظیر سنجش استفاده می کنند تا نشان دهند که مورد تأیید سازمان سنجش هستند؛ در حالی که سازمان سنجش آموزش کشور، هیچ یک از این مۆسسات را تأیید نمی کند و همیشه به داوطلبان توصیه می کند که برای موفقیت در کنکور، تنها به تلاش خود و یک برنامه ریزی خوب اکتفا کنند و مطمئن باشند که موفق می شوند.

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

علاوه بر این مۆسسات، یکی دیگر از مسائلی که بشدت ذهن داوطلبان و دانش آموزان را به خود مشغول می کند، شرکت در کلاس ها و استفاده از معلمان خصوصی برای رفع نواقص و مشکلات درسی است؛ در حالی که بعضی از داوطلبان در برخی از دروس، واقعاً به معلم خصوصی، برای تقویت و رفع اشکال خود احتیاج دارند. تبلیغات رسمی و غیر رسمی، نیز این احساس دانش آموزان را تقویت می کند و روزنامه ها و در و دیوار شهر هم پر از آگهی هایی است که به لزوم وجود آموزش بیشتر از مدرسه تأکید می کنند. در حال حاضر در میان بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان، نداشتن معلم خصوصی را دلیل بر وجود ضعف در دانش آموز و عدم موفقیت احتمالی او در کنکور می دانند؛ در این میان، هزینه های کلاس های خصوصی هم خود داستان دیگری است؛ اینکه داشتن معلم خصوصی، اساساً خود به معنای لوکس بودن برنامه آموزشی فرد است، در کنار رقم های نجومی هر جلسه تدریس خصوصی، ماجرایی است که شرایط دشواری را برای خانواده ها و دانش آموزان ایجاد می کند.

کنکور

رقم های بالای هر جلسه، ضمن این که از معیار مشخصی پیروی نمی کند، تضمینی هم برای کیفیت آموزشی معلم به شمار نمی آید؛ در حالی که کسب شهرت و نام در عرصه تدریس خصوصی و تهیه و تدوین جزوه هایی که ملاک روشنی برای سنجش اعتبار آنها وجود ندارد، نمی تواند معیار خوبی برای انتخاب یک معلم خوب باشد؛ به این ترتیب، دانش آموز و خانواده و مدرسه، همه حیران و سرگردان، هر لحظه مزایا و معایب استفاده از این روش را بر می شمرند، و در نهایت هم تصمیم گیری، کار چندان ساده ای نیست.

نکته بسیار مهمی که همه داوطلبان و دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند این است که بسیاری از این مۆسسات از نظر علمی و شیوه های تدریس کنکور در سطح بسیار پایینی هستند و از کادرها و اساتید کم تجربه استفاده می کنند تا هزینه کمتری برای حق الزحمه و تدریس آنان بپردازند.

برای این مۆسسات، کسب پول و درآمد در اولویت قرار دارد. مهم ترین نقصی که این مۆسسات دارند برنامه پیشنهادی آنان برای آمادگی داوطلبان کنکور است. این برنامه برای همه شرکت کنندگان و داوطلبان یکسان است؛ در حالی که حافظه، توان یادگیری و نقاط ضعف و قوت هر داوطلب در مقایسه با سایرین در دروس مختلف، متفاوت است؛ در واقع برای این مۆسسات اصلاً ویژگی های تحصیلی و توانایی ها و ضعف های داوطلبان اهمیت ندارد و به همین دلیل، آنها یک برنامه خاص را برای همه داوطلبان تجویز می کنند.

درباره گرفتن معلمان خصوصی نیز باید اشاره کرد که ممکن است بعضی از داوطلبان در درس یا دروس خاصی با مشکل مواجه باشند و این موضوع آنان را ترغیب کند تا خارج از کلاس و علاوه بر تدریس معلم به رفع نقاط ضعف خود بپردازند، اما نکته مهم، انتخاب معلم خوب و تعداد جلسات حضور است. در بیشتر موارد، دانش آموز خود می تواند با چند بار مرور مجدد و خواندن جزوات یک درس، مشکل خود را حل کند و نیازی به گرفتن معلم خصوصی نیست؛ اما اگر نیاز یک داوطلب اقتضا کرد، به خاطر داشته باشید که برای انتخاب یک دبیر خوب، حتماً با چندین نفر مشورت کرده و نظر افراد قبلی را که با او کلاس داشته اند درباره نحوه تدریس او جویا شوید. اگر درباره اینکه این معلمان کتاب یا جزوه ای دارند تبلیغ شده باشد، قبل از هر چیز، کتاب یا جزوه آنان را به دست آورده و مطالعه کنید؛ شاید سبک تدریس آنان با سبک مطالعه و تدریس معلم شما همخوانی نداشته باشد؛ در این صورت، ممکن است که دچار مشکل شوید؛ زیرا این موضوع مانند آن است که دچار مشکل شوید؛ زیرا این موضوع مانند آن است که شما یادگیری درسی را از اول شروع کرده باشید. حتماً جست و جو کنید که نویسندگان این کتاب ها از چه دستگاهی هستند. اگر نویسندگان این گونه کتاب ها از بدنه آموزش و پرورش هستند، پس چرا به طور رسمی در این مقوله وارد نمی شوند؟ اگر این کتاب ها مکمل کتاب های آموزشی هستند، پس چرا از کانال رسمی بخش آموزش کشور در نظام آموزشی حضور ندارند؟ این توصیه ها به این دلیل است که افرادی هستند که بدون دانش و تجربه کافی و فقط برای به دست آوردن پول، کتاب یا جزوه خاصی را کپی کرده و از این راه به دنبال تبلیغات برای خود هستند.

صنعت کنکور و مافیای کلاس های تضمینی

نکته بسیار مهم دیگری که هر داوطلب در طول آمادگی برای کنکور ممکن است با آن مواجه شود، تبلیغات مهندسی معکوس و یا «ان ال پی» برای یافتن گزینه صحیح از سوی داوطلب است. دست اندرکاران این موضوع ادعا می کنند که با استفاده از اصول مهندسی معکوس و استفاده از ابزارهای قدرتمند آمار و احتمالات و بحث های روان شناسی، نحوه کاهش تردید بین جواب های چهار گزینه ای به سه گزینه ای و نهایتاً تک گزینه ای و کشف گزینه صحیح با درصد احتمال صحت بالا را برای شما تشریح می کنند؛ در حالی که امروزه ناکارآمدی فاحش این روش برای همگان ثابت شده است و افرادی که گول این تبلیغات را خورده اند خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده اند. هنوز هم عده ای از داوطلبان وجود دارند که گول این تبلیغات را خورده و وقتشان را که می تواند صرف مطالعه درست و اصولی شود، برای این تبلیغات گمراه کننده و نادرست صرف می کنند و در پایان نیز سرخورده و ناامید می شوند. نکته ای که در پایان این بخش لازم به ذکر است، این است که طراحان سۆالات کنکور، هیچ گاه به گونه ای سۆالات را طراحی نمی کنند که بتوان با حدس و گمان، آن ها را انتخاب کرد.

برای موفقیت در کنکور، نکات بسیار کوچک، اما مهمی لازم است که با انجام آنها می توانید موفق باشید:

  1. بهترین مشاور و راهنمایی کننده هر داوطلب و دانش آموز، خود اوست. این خود شما هستید که با نقاط قوت و ضعف خود آشنایید و بخوبی می توانید در مورد برنامه درسی و میزان و نحوه مطالعه آن تصمیم بگیرید؛ اما اگر واقعاً احتیاج به مشاوره پیدا کردید، از پدر و مادر یا افراد با سواد فامیل یا از داوطلبان موفقی که اخیراً کنکور داده و نتیجه خوبی گرفته اند، مشاوره بگیرید.
  2. داوطلبان زیادی وجود دارند که با فریب خوردن، هزینه های بسیار و وقت فراوانی را صرف کرده و موفق به قبولی از طریق راهکار این مۆسسات نشده اند. حتی اگر اسامی تعدادی از افراد در این مۆسسات به عنوان قبولی کنکور با رتبه های عالی اعلام شده باشد باز هم با تحقیق و احتیاط کافی قدم در راه بگذارید؛ زیرا شنیده شده است که برخی از این مۆسسات با پرداخت پول به این گونه داوطلبان از آنها برای تبلیغ کارایی مۆسسه خود استفاده می کنند.
  3. پیگیری تبلیغات غیر واقعی آموزشگاه ها تنها با شکایات دانش آموزان میسر است؛ پس اگر با مشکلی مواجه شدید سعی کنید که اطلاع رسانی کرده و حتماً وضعیت این مۆسسات را تا آخر پیگیری کنید.
  4. برای ثبت نام در کلاس های خصوصی و استفاده از معلم، فریب تبلیغات را نخورده و بخوبی تحقیق کنید.
  5. در برخی از مواقع، چند جلسه کوتاه رفع اشکال می تواند شما را در درسی بخوبی راهنمایی و موفق کند؛ پس، از صرف هزینه و وقت اضافی خودداری کنید.
  6. بیشتر کتاب ها و جزوه های موجود در بازار، تکراری بوده و و رونوشتی از جزوه ها و کتاب های دیگر هستند؛ پس سعی کنید که فریب نویسندگان این کتاب ها را در مورد معلم موفق و برجسته بودن در زمینه تدریس و کنکور نخورید.
  7. هزینه و مبالغ بالا، دلیل بهتر بودن کار یک معلم یا مۆسسه در عرصه کنکور نیست.
  8. کتاب های آموزشی و درسی به گونه ای طراحی شده است که هر فرد می تواند با یک برنامه ریزی درست و اصولی و مطالعه دقیق آنها، در کنکور موفق شود. توجه داشته باشید که بسیاری از رتبه های برتر نه به کلاس خصوصی رفته اند و نه از برنامه های این گونه مۆسسات استفاده کرده اند، و فقط با یک برنامه منظم که خودشان ریخته بودند، پیش رفته اند.


منبع: پیک سنجش

مرکز یادگیری سایت تبیان