تبیان، دستیار زندگی

اثرات مصرف مواد مخدر والدین بر کودکان

معمولا مادر و پدرهایی که به مواد مخدر یا الکل معتاد می‌شوند، رفتارهای خشن و غیر طبیعی دارند و همین رفتار آنها بر روی کودکشان اثرات منفی به جای می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مواد مخدر و کودکان   مواد مخدر و کودک

اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر روی تمام افراد جامعه امری است که بارها و بارها از طریق رسانه‌های مختلف، کتاب‌ها و مجلات به اطلاع عموم مردم رسیده است. در گذشته مصرف مواد مخدر تنها دامن‌گیر جوانان و بزرگسالان بود و کمتر کودکان معصوم را درگیر خود می‌کرد، اما متاسفانه امروزه به کودکان هم رحم نمی‌کنند و تبلیغات گسترده‌ای را برای به دام انداختن این قشر انجام می‌دهند.

 

والدین مهم‌ترین الگوی فرزندان هستند و کودکان با شبیه کردن رفتارهای خود به والدین، احساس بزرگی می‌کنند. حال اگر یک کودک، صاحب والدینی باشد که به مواد مخدر و یا الکل معتاد هستند، زندگی او نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

مصرف مواد مخدر اثرات مخربی را از نظر عاطفی، جسمی، روانی و آموزشی بر فرد مصرف کننده خواهد گذاشت.

 

اثرات عاطفی

معمولا مادر و پدرهایی که به مواد مخدر یا الکل معتاد می‌شوند، رفتارهای خشن و غیر طبیعی دارند و همین رفتار آنها بر روی کودکشان اثرات منفی به جای می‌گذارد. قوانین خانه این دسته از کودکان به شدت به اعتیاد والدین آنها بستگی دارد، مثلا اگر در خانه قانونی به نام اخلاق و احترام متقابل والدین و فرزند هنجار شمرده می‌شود، در این خانه به دلیل غیر طبیعی بودن رفتار والدین، اکثر قانون ها معکوس است.

مصرف الکل توسط زن باردار، باعث اختلالاتی به نام سندرم الکل جنینی می‌شود

 

رفتار غیر طبیعی والدین، موجب سلب اعتماد کودکان از والدینشان می‌شود و این کودکان به هیچ فرد بزرگسالی اعتماد نمی‌کنند.

 

همیشه این کودکان، به دلیل داشتن چنین والدینی احساس خجالت می‌کنند و از ایجاد روابط با دوستان خود پرهیز می‌کنند، زیرا نمی خواهند دوستانشان اطلاعی در مورد اعتیاد والدینشان داشته باشند.

 

این دسته از کودکان از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند، زیرا معمولا توسط والدین خود جدی گرفته نمی‌شوند و معمولا برای سرپوش گذاشتن بر روی این احساس خود، به کارهای خلاف روی می آورند؛ مثل دزدی ، دروغ و بدرفتاری و ... .

  

مشکلات جسمی

مصرف الکل یکی از شایع ترین انواع سوء مصرف مواد مخدر می‌باشد. خیلی از افراد مصرف کننده الکل، آن را جزء مواد مخدر نمی دانند. هنگامی که خانمی باردار است، نباید کمترین مقدار الکلی را استفاده کند، زیرا می تواند عوارض زیادی برای جنین ایجاد کند.

 

مصرف الکل توسط زن باردار، باعث اختلالاتی به نام سندرم الکل جنینی می‌شود. نوزادان مبتلا به این اختلال، دارای ویژگی های زیر می‌باشند:

- وزن کمتر از حد طبیعی

- ناهماهنگی اعضای بدن

- بیش فعالی رفتاری

- حافظه ضعیف

- اندازه کوچک سر

- ویژگی های غیر طبیعی صورت

 

کودکانی که به این مشکلات و اختلالات دچار می‌شوند، معمولا تا آخر عمر نیاز به خدمات توانبخشی دارند. طبیعتا چنین نوزادانی، کل اعضای خانواده را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. همچنین والدین باید هزینه‌های سنگینی را برای انجام خدمات توانبخشی این کودک بپردازند.

یکی از بدترین اثرات اعتیاد والدین بر کودکان، معتاد شدن فرزندان می‌باشد

 

اثرات روانی

سوء مصرف مواد مخدر در دوران بارداری توسط مادر، سبب به دنیا آمدن نوزاد با عقب ماندگی ذهنی و دیگر اختلالات روانی می‌شود. عوارضی مانند اضطراب و افسردگی در میان نوجوانان و بزرگسالانی که در معرض سوء مصرف مواد مخدر هستند و یا خانواده‌هایشان از این مواد مصرف می‌کنند، بسیار شایع می‌باشد. همچنین بیماری های روانی مانند میل به انزواطلبی در میان این دسته از کودکان رواج دارد.

 

اثرات آموزشی

این کودکان بیشتر دچار اختلال یادگیری می‌شوند. بزهکاری و رفتارهای خشن در میان آنها بسیار شایع است. بنابراین احتمال اخراج شدن این دسته از کودکان از مدرسه بسیار زیاد است. از طرف دیگر، این دسته از کودکان به دلیل مشکلات زیادی که در منزل دارند، به نوعی دچار عدم توجه و تمرکز در مدرسه می‌باشند و دچار افت تحصیلی بسیار شدیدی می‌شوند.

 

همه این عوامل سبب عقب ماندن آنها از ادامه تحصیل، ترک تحصیل و یا فرار از مدرسه و در نتیجه به دام افتادن آنها در ورطه اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و خروج از زندگی هنجار می‌شود.

 

نکته

یکی از بزرگ‌ترین و بدترین اثرات اعتیاد والدین بر کودکان، معتاد شدن فرزندان می‌باشد. معمولا کودکان با مشاهده مصرف مواد مخدر و الکل توسط والدینشان، آن را یاد می‌گیرند و آن را انجام می‌دهند.

 

یکی دیگر از پیامدهای ناگوار، آشنایی کودک با گروه های انحرافی می‌باشد که می تواند مسیر زندگی کودک را تا اخر عمر تغییر دهد .


مطالب مرتبط:

10 تاثیر مضر مواد مخدر بر بدن

تاثیر الكل و مواد مخدر بر قسمت های مختلف بدن

الکل و عوارض آن بر سلامت جسم و جانتان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.