تبیان، دستیار زندگی
حسن روحانی در همان روز تحلیف اسامی وزرای پیشنهادی خود را اعلام کرد که طی آن دکتر جعفر میلی منفرد، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی و محمدعلی نجفی به ترتیب به عنوان وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش به مجلس معرفی شدند. در مطلب پیش رو به بررسی سوابق وزرایی که ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزرای اجتماعی چه کسانی هستند؟


حسن روحانی در همان روز تحلیف اسامی وزرای پیشنهادی خود را اعلام کرد که طی آن دکتر جعفر میلی منفرد، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی و محمدعلی نجفی به ترتیب به عنوان وزارت علوم، بهداشت و آموزش و پرورش به مجلس معرفی شدند. در مطلب پیش رو به بررسی سوابق وزرایی که بیشترین تاثیر را در حوزه اجتماعی دارند، می‌پردازریم.

آخرین کنکور با میلی منفرد؟

پس از گمانه‌زنی‌ها و اعلام اسامی مختلف از سوی رسانه‌ها برای تصدی سمت وزارت علوم، سرانجام رییس جمهور، دکتر جعفر میلی منفرد را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

جعفر میلی منفرد

دکتر جعفر میلی منفرد متولد سال 1332 و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق قدرت در سال 56 از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد و پس از آن موفق به اخذ دیپلم تخصصی از مدرسه عالی برق پاریس (Supelec) در سال 59 شد. میلی منفرد با پشت سر گذاشتن دوره کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی برق قدرت در دانشگاه پاریس 6 و در سال 1360، در نهایت مدرک دکتری مهندسی برق قدرت، خود را نیز سه سال بعد از همان دانشگاه دریافت کرد.

وی در حال حاضر استاد پایه 25 و عضو هیات علمی گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

میلی منفرد از شهریور تا مهرماه 1382 پس از استعفای مصطفی معین، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و همچنین در سال‌های 82 تا 84 قائم مقام وزیر و معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

وی علاوه بر این در سمت‌هایی همچون سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فناوری وزارت علوم، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم نیز مسوولیت داشته است.

میلی منفرد در دانشگاه امیرکبیر نیز مسوولیت‌هایی از جمله معاون پژوهشی، معاون آموزشی، رییس دانشکده مهندسی برق، مسوول چهار دوره تقویتی کارشناسی ارشد ایثارگران کشور، سرپرست پردیس تفرش، سرپرست دانشکده فیزیک، معاون امور جنگ و معاون دانشکده مهندسی برق را برعهده داشته است.

تاسیس و هدایت تنها مرکز تحقیقات چشم پزشکی خصوصی کشور در کارنامه دکتر هاشمی ثبت شده است. این مرکز تحقیقات چشم پزشکی مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و بدون دریافت بودجه دولتی، موفق به کسب رتبه نخست شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است. این مرکز در حال حاضر طبق مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوره PhD by Research را نیز راه‌اندازی کرده و دو دانشجو در مقطع PhD در این مرکز مشغول تحصیلند

تالیف سه کتاب و نگارش بیش از 50 مقاله علمی برخی دیگر از سوابق علمی میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی است.

وی در صورت دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی دوازدهمین وزیر علوم ایران است که پس از علی شریعتمداری، حسن حبیبی، حسن عارفی، محمدعلی نجفی، ایرج فاضل، محمد فرهادی، محمدرضا هاشمی گلپایگانی، مصطفی معین، جعفر توفیقی، محمد مهدی زاهدی و کامران دانشجو این کرسی را در اختیار می‌گیرد.

دومین چشم پزشک وزارت بهداشت می‌شود؟

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نام و چهره 12 وزیر را بر خود دیده است و اکنون با روی کار آمدن دولت یازدهم، نام دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی به عنوان سیزدهمین سکاندار این وزارتخانه تخصصی مطرح شده است. قاضی‌زاده هاشمی پس از دکتر طریقت منفرد، دومین چشم پزشکی خواهد بود که بر مسند وزارت بهداشت تکیه می‌زند.

قاضی زاده هاشمی

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی فروردین ماه 1338 در فریمان، در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. وی پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و همزمان در فعالیت‌های مذهبی که توسط بزرگان دینی برگزار می‌شد، شرکت داشت.

قاضی‌زاده هاشمی، سال 56 وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت‌های اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تاثیرگذار بود.

نام وی به عنوان یکی از مۆسسان سازمان جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح است و با شروع جنگ تحمیلی نیز 33 ماه به عنوان یکی از موسسان مهندسی رزمی جهاد سازندگی به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشته و از مجروحان جنگ تحمیلی نیز می‌باشد.

هاشمی اکنون به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان فارابی و بیمارستان چشم پزشکی نور فعال است. ده کتاب تالیفی و 157 مقاله جهانی وی، مرجع تحقیقات علمی در رشته چشم پزشکی است.

دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد (1365)، دکتری تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد (1368)، فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی چشم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – بیمارستان لبافی نژاد (1370)، گذراندن دوره‌های تکمیلی متعدد در آمریکا و اروپا و استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوابق تحصیلی قاضی‌زاده هاشمی است.

وی همچنین در چهاردهمین جشنواره ابن سینا (1391)، جشنواره چشم پزشکی فارابی (1390) و پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی (1388) موفق به کسب عنوان محقق برتر شده است.

میلی منفرد در دانشگاه امیرکبیر نیز مسوولیت‌هایی از جمله معاون پژوهشی، معاون آموزشی، رییس دانشکده مهندسی برق، مسوول چهار دوره تقویتی کارشناسی ارشد ایثارگران کشور، سرپرست پردیس تفرش، سرپرست دانشکده فیزیک، معاون امور جنگ و معاون دانشکده مهندسی برق را برعهده داشته است

انتشار بیشترین مقاله در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انکساری در سطح جهان، 157مقاله در مجلات بین‌المللی با نمایهISI، انتشار 36 مقاله در مجلات معتبر داخلی، آموزش و تربیت بیش از 100 دستیار تخصصی چشم در رشته چشم پزشکی و انتشار بیش از ده کتاب در زمینه‌های مختلف چشم پزشکی از جمله خدمات آموزشی، پژوهشی و تألیف‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی است.

راه اندازی و آموزش 31 روش عمل جراحی جدید در رشته فوق تخصصی چشم پزشکی برای نخستین بار در ایران از جمله نوآوری‌های وی در عرصه چشم پزشکی است.

تاسیس و هدایت تنها مرکز تحقیقات چشم پزشکی خصوصی کشور در کارنامه دکتر هاشمی ثبت شده است. این مرکز تحقیقات چشم پزشکی مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و بدون دریافت بودجه دولتی، موفق به کسب رتبه نخست شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است. این مرکز در حال حاضر طبق مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوره PhD by Research را نیز راه‌اندازی کرده و دو دانشجو در مقطع PhD در این مرکز مشغول تحصیلند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور (1380-1376)، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (1380-1376)، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1384)، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1387-1384) و رییس هیات مدیره و دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران (1390 تاکنون) از جمله سوابق اجرایی وی به شمار می‌رود.

نجفی

بازگشت وزیر اسبق آموزش و پرورش

محمدعلی نجفی وزیر اسبق آموزش پرورش قرار است باز هم کلیددار این وزارتخانه عریض و طویل شود.

محمدعلی نجفی 62 ساله و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی است. وی عضو دوره سوم شورای شهر تهران بود که در دور چهارم کاندیدا نشد. نجفی از سال 60 تا 64 وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت میرحسین موسوی و در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش و در دولت اول خاتمی رییس سازمان برنامه و بودجه بود.

وی که عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است، پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت اما به جهت فعالیت‌های حمایتی از حرکت انقلاب اسلامی دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ایسنا، تسنیم، فارس