تبیان، دستیار زندگی
کتاب «طلب و اراده» اثر سترگ حضرت امام خمینی رحمه الله علیه پس از 29 سال توسط انتشارات علمی و فرهنگی برای دومین بار منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجدید چاپ کتابی از امام پس از 29 سال


کتاب «طلب و اراده» اثر سترگ حضرت امام خمینی رحمه الله علیه پس از 29 سال توسط انتشارات علمی و فرهنگی برای دومین بار منتشر شد.

تجدید چاپ کتابی از امام پس از 29 سال

کتاب «طلب و اراده» که با ترجمه و شرح مرحوم سید احمد فهری برای اولین بار در سال 1362 توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده بود، این بار با ویراستی جدید توسط حسین صابری به چاپ دوم رسید.

طلب و اراده یکی از دشوارترین مباحث فلسفی و عرفانی است که با مسئله جبر و اختیار ارتباطی وثیق دارد.

در این کتاب حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در مواجهه با این بحث در تدریس علم اصول، با نگاهی بس ژرف به این مسئله نگریسته و ریشه‌های فلسفی و عرفانی و روایی آن را دقیقاً پی گرفته‌اند و ژرفکاوانه ارتباط این موضوع را با جبر و تفویض، سعادت و شقاوت ذاتی و موجبات آنها تجزیه و تحلیل کرده و مشکل تسلسل اراده‌ها را به وجه بدیهی حل کرده‌اند.

مرحوم سیداحمد فهری در مقدمه این کتاب نوشته است: چندی بیش (سال 1362) دیده‌ام به دیدار رساله‌ای در باب طلب و اراده از حضرت امام خمینی (دام ظله) روشن شد و با سیری  اجمالی در گلزار این اثر، آتش طلب در درونم شعله کشید و اراده آن کردم که با ترجمه و شرح آن، بابی نه، بل ابوابی از حکمت و معرفت فرا روی صاحبدلان و دانش پژوهان بگشایم.

در این کتاب حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در مواجهه با این بحث در تدریس علم اصول، با نگاهی بس ژرف به این مسئله نگریسته و ریشه‌های فلسفی و عرفانی و روایی آن را دقیقاً پی گرفته‌اند و ژرفکاوانه ارتباط این موضوع را با جبر و تفویض، سعادت و شقاوت ذاتی و موجبات آنها تجزیه و تحلیل کرده و مشکل تسلسل اراده‌ها را به وجه بدیهی حل کرده‌اند

وی ادامه داده است: بحث اتحاد طلب و اراده یکی از موضوعات گسترده علم اصول است که بسیاری از بزرگان در این باره به اختصار کوشیده‌اند و با چند سطری آن را برگزار کرده و اشکال‌های مسئله را همچنان بر جای گذاشته و گذاشته‌اند یا به فرموده امام با ان قلت قلت بر اشکال‌ها افزوده‌اند . ولی حضرت امام با نگاهی فلسفی – عرفانی و روایی این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است تا ارتباط مسئله را با جبر، تفویض، سعادت و شقاوت ذاتی را توضیح دهند.

این کتاب در 169 صفحه و در تیراژ 2هزار نسخه و با قیمت 9هزار تومان منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: فارس