تبیان، دستیار زندگی
ملخها ، پروانه‌ها ، مگسها و بسیاری از جانوران دیگر رده حشرات را تشکیل می‌دهند. حشرات دارای انواع مختلف بوده و فراوان‌ترین و کثیرالانتشارترین جانوران می‌باشند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملخها صدا تولید میکنند

ملخ
ملخها ، پروانه‌ها ، مگسها و بسیاری از جانوران دیگر رده حشرات را تشکیل می‌دهند. حشرات دارای انواع مختلف بوده و فراوان‌ترین و کثیرالانتشارترین جانوران می‌باشند و به خاطر ساختار ویژه بدنشان قادر به زندگی در شرایط گوناگون محیطی می‌باشند. ملخ دارای قطعات دهانی خرد کننده می‌باشد. ملخها در سراسر جهان در بیشتر چراگاهها ، علفزارها و کشتزارهای کنار جاده وجود دارند و در محلی که زندگی می‌کنند علفها ، چمنها و سایر گیاهان برگ‌دار را می‌خورند.

صداهایی كه ملخ ها ایجاد می كنند ، بنا به قواعد بسیارمنظمی به جملات و كلمات تقسیم می شوند. هر كدام از این صداها با حركت مخصوصی از ران دندانه دار حیوان پدید می آید

صداهای مختلف ملخ

ملخ می تواند بیش از 50 نوع صدای مختلف از خود بیرون آورد . برای تولید صدا ، این حشره ساق پای دندانه دار خود را بر رگه های بال سخت خود می ساید.

 صداهایی كه ملخ ها ایجاد می كنند ، بنا به قواعد بسیارمنظمی به جملات و كلمات تقسیم می شوند. هر كدام از این صداها با حركت مخصوصی از ران دندانه دار حیوان پدید می آید . ملخ  می تواند با تغییر نیرویی  كه پاهای خود را می مالد و یا با تغییر تعداد دندانه هایی كه بر بالش می ساید صداهای مختلفی ایجاد كند.

معمولا ملخ  های نر و ماده  در میان علفزارها آواز سر می دهند .

هر نری آواز نوع خود را می خواند. اگرصدای او به گوش ماده ای برسد او از یك لحظه كه صدای نر به گوش نرسد استفاده كرده و به او جواب می دهد . اگر آنها توافق كنند ملخ نر به سوی آوازه خوان نامریی پرواز می كند.

گاهی ممكن است این ملخ با رقیب نری روبرو شود .  به محض اینكه دو رقیب یكدیگر را می بینند به شدت شاخك های خود را به حركت در می آورند و پاهای عقب خود را نیز حركت می دهند تا به هم بفهمانند كه چقدر قوی هستند . اگر رقیب از میدان به  در نرود با انبرك های برنده به جان هم می افتند تا عاقبت یكی پیروز شود .

در این كشمكش ها كه دو دقیقه طول می كشد كمتر اتفاق می افتد كه ملخ ها عضوی از یكدیگر را ناقص كنند.

ملخ

ملخ‌ها، نجات‌بخش میلیون‌ها انسان در تصادفات

محققان توانسته‌اند ویژگیهای اساسی سیستم ملخها را برای ایجاد یک سیستم رایانه‌ای که می‌تواند طرح اولیه حسگرهای بسیار دقیق تصادف در خودروها باشد، سازگار کنند.

این محققان از علائم الکتریکی و شیمیایی در مغز ملخ ها الهام گرفته‌ اند و با استفاده از آن سیستمی ایجاد کردند که یک ربات برای شناسایی راهها یا تعامل با رباتهای دیگر چگونه عمل کند.

به گفته دانشمندان می‌توان از این فناوری خودروها را در درک اتفاقات جاده و اقدام سریعتر برای جلوگیری از حوادث کمک کرد.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: بیتوته

رشد

وبلاگ مزرعه سبز

مطالب مرتبط:

جانوری به اسم هزارپا

بزرگ‌ترین غار نمکدان

زندگی کلاغ‌ها

عنکبوت‌ها را بهتر بشناسیم

فسیل زنده

غارهای شگفت انگیز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.