تبیان، دستیار زندگی
آن چیزی که از دوران گذشته معماران ایرانی را از معماران دیگر متمایز کرده است، توجه آن ها به شرایط اقلیمی و محیطی در ساخت یک بنا بوده است. تلفیق ساختمان ها با طبیعت و در عین حل سادگی مصالح، ویژگی اصلی زیبایی شهرهای ایران است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیوارهای کاهگلی، که ارزان از کف‌مان رفت!


آن چیزی که از دوران گذشته معماران ایرانی را از معماران دیگر متمایز کرده است، توجه آن ها به شرایط اقلیمی و محیطی در ساخت یک بنا بوده است. تلفیق ساختمان ها با طبیعت و در عین حل سادگی مصالح، ویژگی اصلی زیبایی شهرهای ایران است.

دیوارهای کاهگلی، که ارزان از کف‌مان رفت!

جغرافیا، یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مصالح مناسب برای ساخت یک بنا است. اینکه در یک منطقه ی خشک و سرد باشی، یا یک منطقه ی شرجی، یا معتدل و مرطوب، از اولین مسائلی است که یک معمار باید در طراحی سازه ی خود آنها را در نظر بگیرد.

خاک، سنگ، گل، خشت خام، چوب؛ این ها مصالح ساده ای است که در دل طبیعت است و زمانی تمام ساخته های یک ایرانی از همین ها بود که رفته رفته جایشان را به فلز و بتون و سیمان و گچ دادند. شاید بد نباشد یک ارزیابی کنیم که آیا دیوارهای کاهگلی را ارزان فروختیم یا خیر!

کاهگل چیست؟

کاهگل ملاتی است که در معماری ایران به خصوص در مناطق کویر مرکزی ایران به کار می‌رود. این ملات ترکیبی است از خاک رس و کاه و آب که عمدتا برای اندود کردن سقف‌ها به کار می‌رود. این ملات به دلیل وجود کاه مقاومت نسبی پیدا کرده و جلوی ترکیدگی آن گرفته می‌شود. از سوی دیگر عایق خوبی برای جلوگیری از انتقال حرارت در منطقه کویری ایران است.

تهیه کاهگل تخصص ویژه ای نمی خواهد و از عهده آدم های معمولی بر می آید. لازم نیست میلیون ها تومان خرج مصالح عجیب و غریب و آدم های متخصص کرد. کافی است دو دست داشته باشید؛ با یکی خمیر را بردارید و با دست دیگر آن را روی دیوار یا سطح مورد نظر خود پهن کنید

برای ساختن گل کاهگل تا حد امکان از خاک رس استفاده می‌کنند. پیش از این که خاک را آب بدهند آن را با کاه به خوبی می‌آمیزند و به شکل تپه کوچکی در می‌آورند، میان آن را گود می‌کنند و داخل آن به نرمی آب می‌ریزند، خاک و کاه را با آب می‌اندازند تا در آب گل، زردی کاه نمودار شود، سپس خمیر را مالش می‌دهند و به تدریج کاهگل ساخته می‌شود.

خود کاه از گندم به دست می آید. ابتدا گندم را درو کرده، خشک کرده و می کوبند. سپس آن را به هوا می دهند تا از دانه های گندم جدا شود. همان طور که دیدید تهیه کاه، آسان و ارزان است.

دیوارهای کاهگلی، که ارزان از کف‌مان رفت!

آنچه در ساخت کاهگل اهمیت زیادی دارد، میزان به کار بردن کاه، خاک و آب است. در ترکیب این مواد باید دقت نمود چون اگر خاک کم باشد، الیاف کاه جلوی روان شدن آب را می گیرد؛ به همین دلیل است که برای پشت بام ها، کاه کمتری استفاده می کنند تا بارش باران باعث شود کاهگل محکم تر شود. از طرف دیگر، اگر کاه کم باشد، کاهگل ترک بر می دارد؛ به همین دلیل برای دیوارها کاه بیشتری استفاده می کنند تا دیوار ترک بر ندارد.

مزایای دیوار کاهگلی

* عایق حرارتی است

دیوارهای کاهگلی عایق های حرارتی هستند. از نفوذ سرما و گرما جلوگیری می کنند و در نتیجه با وجود آن می توان در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. حتی عایق رطوبتی نیز هست. باران در پوشش های آن نشست نمی کند.

دیوارهای کاهگلی، که ارزان از کف‌مان رفت!

 * آسان و ارزان است

در بسیاری از شهرهای ایران یکی از ساده ترین موادی که می توان تهیه کرد، کاه است. قیمت خروار آن بسیار کم است. از طرف دیگر، تهیه کاهگل تخصص ویژه ای نمی خواهد و از عهده آدم های معمولی بر می آید. لازم نیست میلیون ها تومان خرج مصالح عجیب و غریب و آدم های متخصص کرد. کافی است دو دست داشته باشید؛ با یکی خمیر را بردارید و با دست دیگر آن را روی دیوار یا سطح مورد نظر خود پهن کنید.

 * با استقامت و با دوام

در این زمینه نیز کاهگل با توجه به میزان و نوع موادی که در خود دارد، استقامت بالایی دارد. هرچند شاید در مناطقی که پیوسته باران های شدید می بارد به مشکلاتی بر بخورد؛ نه به این معنا که دیوار یا سقف بریزد! بلکه تنها نیاز به تعمیر زودهنگام پیدا می کند که آن هم کار ساده ایست.

دیوارهای کاهگلی، که ارزان از کف‌مان رفت!

 * کاهگل؛ اینجا، آنجا، همه جا!

کاهگل را تقریبا روی هر حجمی می توان کار کرد. اگر می خواهید حتی در همین آپارتمان های بدقواره از کاهگل برای تزیین دیوار استفاده کنید می توانید! بهترین دیوار برای کاهگل کشیدن دیوار آجری است. اگر می خواهید روی دیوار گچی این کار را بکنید، بهتر است ابتدا کمی گچ دیوار را بتراشید.

 * زیبا از جنس طبیعت

دیوار کاهگلی زیباست! خصوصا اگر با شاخ و برگ های درختان ترکیب شود؛ خصوصا اگر آبی روی آن بپاشید تا بوی خاک رس تازه همه جا را فرا بگیرد؛ خصوصا اگر دیوار با خمیر سرخ پوشانده شده و بعد نقش های تزیینی روی آن حکاکی شود.

تنها عیب یک دیوار کاهگلی

دیوار کاهگلی را نمی توان شست! نمی توانید یک دیوار کاهگلی سنتی داشته باشید، بعد با هزارجور ماده ی شوینده ی مدرن، آن را بشویید، دستمال بکشید و گردگیری کنید! راه تمیز کردن دیوار کاهگلی پاشیدن مقداری آب با افشانه به آن است. با این کار بوی کوچه-باغ های روستا در خانه می پیچد.

کدام را ترجیح می دهید؛ بوی طبیعت، یا بوی مواد ضدعفونی کننده؟!

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان