تبیان، دستیار زندگی
بی‌تردید كمتر انسانی را می‌توان یافت كه خواهان تجربه و تفكری جدید نباشد، بسیاری از مردم همواره باید بكوشند تا به دانش و تجربه‌های خود بیفزایند تا حركت در مسیر پیشرفت‌های مادی و معنوی، برای آنها آسان‌تر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صله رحم با تحریم تعارف و تجمل


بی‌تردید كمتر انسانی را می‌توان یافت كه خواهان تجربه و تفكری جدید نباشد، بسیاری از مردم همواره باید بكوشند تا به دانش و تجربه‌های خود بیفزایند تا حركت در مسیر پیشرفت‌های مادی و معنوی، برای آنها آسان‌تر شود.

صله رحم

از جمله كارهایی كه نقش بسزایی در افزایش دانسته‌های آدمی دارد، صله رحم است. دیدار با بستگان، فرصت خوبی برای گفت وگو و تبادل افكار است و هر دو طرف می‌توانند از اندوخته‌های همدیگر بهره مناسبی ببرند. بدیهی است كه هر یك از آنان با توجه به شرایط سنی، شغلی، فرهنگی و تحصیلی خویش، اطلاعات مخصوصی دارند كه شاید دیگری چیزی درباره آن نمی‌داند و بدین گونه، صله رحم تأثیر شگرفی بر ارتقای علمی و فكری و تجربی افراد خواهد گذاشت و جدا از این موارد می‌تواند نقش بسزایی در رزق و روزی داشته باشد.

با وجود این، متأسفانه طی سالیان گذشته بسیاری از دید و بازدیدها به دلیل افزایش تجمل‌گرایی و همچنین گرانی‌ها یا به كندی صورت می‌گیرد یا به كلی قطع شده‌اند.

در همین ارتباط، مهدی قنبرزاده، جامعه‌شناس شهری در گفت‌وگو با «جوان» با تأكید بر لزوم انجام صله رحم در جامعه می گوید: مطلع شدن از مشكلات یكدیگر به منظور رفع آنها، یكی از چندین فایده صله رحم است. بستگان، ارتباط خونی با هم دارند و در حقیقت همچون شاخ و برگ‌های یك درخت هستند. هر درختی هم بی‌شك برای حفظ حیات خود به همكاری همه اجزا با یكدیگر نیاز دارد. حفظ رابطه خویشاوندی نیز با همكاری و همیاری بستگان امكانپذیر است.

متأسفانه تجمل‌گرایی در بسیاری از خانواده ارتباط‌ها را قطع كرده است و این برای خانواده‌های ایرانی با سبك زندگی ایرانی- اسلامی، یك نوع سم محسوب می‌شود

وی می‌افزاید: با این وصف، منظور از صله رحم تنها دیدار با اقوام نیست، بلكه صله رحم مفهوم گسترده‌تری را در بر خواهد گرفت. افراد باید در حد توان و امكان، به یاری رساندن و رفع نیاز بستگان خود بپردازند، اگرچه برخی از آنها عقیده و مشرب فكری یكسانی با ما ندارند اما ارتباط این افراد رزق و روزی را بیشتر می‌كند. قنبرزاده خاطرنشان می‌كند: باید توجه داشت كه متأسفانه تجمل‌گرایی در بسیاری از خانواده ارتباط‌ها را قطع كرده است و این برای خانواده‌های ایرانی با سبك زندگی ایرانی- اسلامی، یك نوع سم محسوب می‌شود.

صله رحم

بی‌شك با اصلاح سبك زندگی می‌توان همچون گذشته صله رحم را به نحو احسن انجام داد. نیاز است تا تعارفات همیشگی را به نوعی تحریم كنیم و آنها را كنار و مبادا خرج اضافی روی دست كسی باقی بگذاریم. به عنوان مثال، اگر در گذشته برای یك مهمانی ساده چندین نوع غذا درست می‌كردیم، امسال با یك نوع غذا عید را با خویشاوندان جشن بگیریم یا برای پذیرایی نیازی نیست كه تمامی میوه‌های موجود در بازار در ظرف میوه‌خوری گرد هم آیند.

وی عنوان می‌كند: این ساده زیستی و تغییر سبك زندگی می‌تواند رفت و آمدها را بیشتر كند و صله رحم را تداوم بخشد. در حالی كه اگر به جز این اتفاق افتد، افراد برای رهایی از مخارج سنگین یك بار مهمانی، ترجیح می‌دهند تا روابط خود را قطع كنند و این اتفاقی به دور از سبك زندگی ایرانی- اسلامی است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : جوان انلاین