تبیان، دستیار زندگی
تحلیل‌گران اقتصادی سینما با توجه به وضعیت بد فروش تعدادی از محصولات هالیوودی می‌گویند فیلم‌های پرخرج و پر سر و صدا الزاماً تبدیل به فیلم‌هایی موفق و پرفروش نمی‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکست پرهزینه‌های هالیوود


تحلیل‌گران اقتصادی سینما با توجه به وضعیت بد فروش تعدادی از محصولات هالیوودی می‌گویند فیلم‌های پرخرج و پر سر و صدا الزاماً تبدیل به فیلم‌هایی موفق و پرفروش نمی‌شوند.

پرهرینه‌های هالیوود

این تحلیل از آن‌جا ناشی می‌شود که چند فیلم بزرگ و پرسرو صدای آمریکایی، در جدول گیشه نمایش سینماها شکست سخت تجاری خوردند.

تحلیل‌گران و منتقدان سینما عقیده دارند خرج کردن پول بیشتر برای یک فیلم سینمایی نمی‌تواند تضمین کننده فروش و موفقیت آن در جدول گیشه نمایش باشد. به باور آن‌ها، تماشاگران سینما فقط از دسته فیلم‌ها استقبال خوبی می کنند که داستان و لحن روایتی خوبی داشته باشد. فیلمی که فاقد چنین چیزهایی باشد، با استقبال بینندگان روبرو نخواهد شد و صحنه آرایی‌ها و پروداکشن عظیم آن‌ها نمی‌توانند تماشاگران را مقهور خود کنند. تحلیل‌گران اقتصادی و منتقدان سینمایی برای ادعای خود، دلایل محکمی دارند.

فروش پایین حداقل 5 فیلم پر خرج و  پرسر و صدای فصل تابستان هالیوود، تائید کننده ادعای منتقدان و تحلیل‌گران اقتصادی سینماست.

این فیلم‌ها با حضور بازیگران سرشناس و درجه یک و هزینه‌های تولید کلان خود، از سوی تماشاگران طرد شدند و فروش پائین آن‌ها در جدول گیشه نمایش سینما، آن‌ها را تبدیل به فاجعه‌های فصل کرد. این در حالی است که چند فیلم کم خرج سینما، توانستند در رقابت با این فیلم‌های گران قیمت و پر سر و صدا، موفقیت مالی و انتقادی بالاتر و بیشتری کسب کنند.

اهل فن«رنجر تنها» وسترن اکشن گور وربینسکی را شکست خورده اصلی فصل تابستان امسال ارزیابی و می‌کنند. این محصول کمپانی والت دیزنی که جانی دپ را در نقش اصلی دارد، با هزینه تولید 250 میلیون دلاری تهیه شده است. داستان فیلم برگرفته از یک افسانه قدیمی آمریکایی و درباره دو کاراکتر سرشناس تاریخی یعنی تونتوی سرخ‌پوست و جان رید/رنجر تنها است. اما هیچ از عواملی که به زعم مسئولان کمپانی والت دیزنی باعث می‌شد تا تماشاگران رنجر تنها را تبدیل به یک فیلم بسیار پر فروش کنند، به کمک آن نیامد تا فروش خوبی را برای فیلم رقم بزند. نه قصه، نه حضور بازیگران مطرح، نه ژانر وسترن و نه هزینه بالای تولید فیلم، نتوانستند ضعف‌های آشکار آن را بپوشانند. رنجر تنها پس از 4 هفته اکران عمومی در حدود سه هزار سالن سینمای آمریکا و کانادا فقط 83 میلیون دلار فروش کرده است. این فیلم با توجه به هزینه 250 میلیون دلاری خود ،باید در آمریکای شمالی به فروشی 320 میلیون دلاری دست پیدا می‌کند تا بتواند هزینه‌های تولید خود را تامین کند.

شکست سخت تجاری رنجر تنها، تجلیل‌گران اقتصادی سینما را به یاد سال قبل در همین ایام انداخت که جان کارتر مریخی کمپانی والت دیزنی هم در جدول گیشه نمایش سینماها با وضعیت بسیاری بدی روبرو شد. این فیلم که 250 میلیون دلار هزینه تولید آن شده بود، در آمریکای شمالی فقط 73 میلیون دلار فروش کرد. شکست فجیع تجاری این اکشن ماجراجویانه نه تنها بحث تولید قسمت دوم آن را لغو کرد، بلکه باعث استعفای مدیر وقت کمپانی والت دیزنی هم شد.

پرهرینه‌های هالیوود

مسئولان کمپانی قدیمی پارامونت فکر می‌کردند حضور جی‌جی آبرامز پشت دوربین قسمت دوم اکشن علمی تخیلی سفرهای ستاره‌ای می‌تواند برای آن متضمن یک فروش کلان باشد. آن‌ها به داستانی تکیه می‌کردند که شهرت زیادی در بین تماشاگران دارد و از محبوبیت خاصی برخوردار است. اما در عمل چنین اتفاقاتی رخ نداد و نوع و اکشن تماشاگران به سفرهای ستاره‌های به درون تاریکی آن چیزی نبود که تهیه کنندگانش انتظار داشتند. فیلم با هزینه تولید 200 میلیون دلاری جلوی دوربین رفت و در تبلیغات رسانه‌ای تابستانی، از آن به عنوان یکی از امیدهای اصلی فصل تابستان سینما اسم برده می‌شد. اما میزان استقبال تماشاگران از فیلم بسیار کمتر از حد انتظار بود و نمایش عمومی آن در آمریکای شمالی، با یک فروش 225 میلیون‌دلاری خاتمه یافت.

قسمت اول فیلم در سال 2009 ،با هزینه‌ای 140 میلیون دلاری تهیه و موفق به فروشی 257 میلیون دلاری در آمریکا و کانادا شد. این فروش بالا باعث دلگرمی تهیه کنندگانش شد و گفتند قسمت‌های بعدی آن را هم در دستور کار خود قرار می‌دهند. اما حالا خبرهایی شنیده می‌شود که جی‌جی‌آبرامز احیاء کننده این مجموعه فیلم، برای کارگردانی قسمت سوم آن دعوت به همکاری نشده است.

فیلم کمدی دوره انترنی هم از آن دسته فیلم‌هایی بود که گفته می‌شد در بازار داغ نمایش فیلم‌های اکشن، ماجراجویانه و علمی تخیلی، یک کار خانوادگی و کمدی است که قرار است در جدول گیشه نمایش شگفتی بیافریند. اما کار تازه اوئن ویلسن و وینس ون با هزینه تولید 60 میلیون دلاری خود، فقط 43 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرد و لقب یک فیلم کم فروش را از آن خود کرد.

برای کمدی اکشن علمی تخیلی آر آی ‌پی‌دی با بازی رایان رینولدز و جف بریجز هم تبلیغات بسیاری زیادی شده بود. داستان عجیب و غریب  فیلم هم زمینه مناسبی را برای استقبال تماشاگران از آن فراهم می‌آورد. در قصه فیلم، رینولدز در نقش یک پلیس جوان بازی می‌کند که در همان ابتدای ماجراها، به دست عوامل منفی به قتل می‌رسد. اما وی به کمک تکنولوژی و فن‌آوری‌های جدید دوباره زنده شده و به ارتش گروه پلیس‌های مرده ملحق می‌شود. در شرایط جدید، او در کنار ماموریت‌های محوله قصد دارد از قاتلان خود هم انتقام بگیرد. فروش 25 میلیون دلاری فیلم در آمریکای شمالی، بسیار کمتر از رقم کلان 130 میلیون دلاری تولید آن است. با این رقم پایین فروش ،بحث تولید قسمت‌های بعدی این اکشن ماجراجویانه هم منتفی شد.

اولیمپوس سقوط کرده است قصه خود را به داخل کاخ سفید برد و رئیس جمهور وقت آمریکا را درگیر مبارزه با گروهی از تروریست‌های کره شمالی کرد. اما ماجراجویی‌ها و جلوه‌های ویژه این اکشن نتوانست مورد پسند تماشاگران قرار گیرد و حتی عنصر وطن‌پرستی هم باعث آن نشد که آمریکایی‌ها روی خوش به آن نشان بدهند. فیلم با هزینه تولید 80 میلیون دلاری خود، 98 میلیون در آمریکای شمالی فروش کرد. نکته جالب این که رقیب این فیلم سقوط کاخ سفید هم با هزینه 150 میلیونی خود، با استقبال روبرو نشد و فقط فروشی 70 میلیونی در این محل کرد. عدم استقبال از این دو فیلم که مضمونی مشابه داشتند حکایت از آن می کند که تماشاگران سینما اکشن و ماجراجویی را بدون وارد شدن به دنیای سیاست(آن هم از نوع تبلیغاتی‌اش) دوست دارند ونمی‌خواهند روی پرده سینما شاهد تبلیغات حکومتی باشند.

صرف رقم زیادی پول برای تولید یک فیلم، نمی‌تواند به فروش بیشتر آن در سالن های سینماها کمک کند

پس از زمین ویل اسمیت از جمله فیلم‌های فصل تابستان است که یک شکست سخت تجاری را متحمل شده.ام نایت شامالان هندی تبار کارگردان این اکشن علمی تخیلی است و اسمیت در آن نقش ویژه‌ای به پسر نوجوان خود جیدن داده بود. اهل فن می‌گویند بازیگران سینما نباید تهیه کننده فیلم‌های خود هم باشند و این کار به ضرر هر دو طرف (هم فیلم و هم خود بازیگر) تمام می‌شود. برای تولید فیلم 130 میلیون دلار خرج شد، ولی تماشاگران آمریکایی برای دیدنش بیشتر از 60 میلیون دلار خرج نکردند.

انیمیشن کامپیوتری حماسه را هم باید جزو کارهای بدشانس فصل تابستان قرارداد. کریس وج کارگردان مجموعه فیلم موفق عصر یخی، این اکشن خانوادگی و ماجراجویانه را برای کمپانی فوکس قرن بیستم کارگردانی کرد. هزینه تولید حماسه 100 میلیون دلار شد و همین مقدار هم در آمریکای شمالی فروش کرد.

پرهرینه‌های هالیوود

پاسیفیک ریم که تازه‌ترین محصول پرخرج هالیوود است نیز با عدم استقبال تماشاگران روبرو شده است. این فانتزی اکشن ماجراجویانه توسط گی‌یرمو دل تورو فیلم‌ساز مکزیکی تبار سینما کارگردانی شده که متخصص تولید فیلم‌های عجیب و غریب با قصه‌ها و کاراکترهای رنگارنگ و عجیب و غریب است. فیلم تازه او هم نبرد بین نوع بشر و هیولاها و موجودات دریایی را به تصویر می‌کشد. برای خلق حال و هوا و هیولاهای قصه فیلم حدود 180 میلیون دلار خرج شده، اما فروش فیلم از مرز 85 میلیون‌دلار نگذشته است.

پل دراگارابدیان تحلیل‌گر سرشناس سینمایی در رابطه با فروش پایین محصولات پر سر و صدا و پرخرج چنین می‌گوید: «زمانی باور کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی و تهیه‌کنندگان این بود که سایز اهمیت زیادی دارد و هرچیز بزرگ و پر سر و صدایی الزاماً با موفقیت همراه نخواهد شد. اما وضعیت جدول گیشه نمایش در دو دهه اخیر حکایت از غلط بودن این تفکر می کند. صرف رقم زیادی پول برای تولید یک فیلم، نمی‌تواند به فروش بیشتر آن در سالن های سینماها کمک کند. اگر این فیلم ها قصه جذاب و سرگرم کننده‌ای نداشته باشند و این قصه را به شکلی درست تعریف نکنند، جلوه‌های ویژه و پول زیاد و سر و صدا نمی‌توانند کمکی به موفقیت آن در جدول گیشه نمایش کنند. عناصری مثل جلوه‌های ویژه به شرطی مورد توجه تماشاگران قرار می‌گیرند که در دل یک قصه جذاب و مقبول مورد استفاده قرار گرفته شده باشند و استفاده منطقی و درستی هم از آن‌ها شده باشد.»

اما آن طور که از شواهد امر پیداست، تهیه‌کنندگان سینمایی و کمپانی‌های فیلم‌سازی توجه چندانی به نصیحت‌های اهل فن و تحلیل‌گران اقتصادی سینما ندارند. موید این نکته اصرار آن‌ها به تولید فیلم‌های پر خرج و بی سر و تهی است که در نمایش عمومی با استقبال تماشاگران روبرو نمی‌شوند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: فارس