تبیان، دستیار زندگی
اوقات فراغت مانند تیغ دولبه ای است که اگر در مسیر مثبت هدایت شود موجب رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی می شود.و در صورتی که در مسیرهای درستی هدایت نشود،می تواند...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان؛ در فراق فراغت

تعطیلات تابستان و اوقات فراغت کودکان


اوقات فراغت مانند تیغ دولبه ای است که اگر در مسیر مثبت هدایت شود موجب رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی می شود.و در صورتی که در مسیرهای درستی هدایت نشود،می تواند..........

کودکان؛ در فراق فراغت

اوقات فراغت دلپذیرترین اوقات آدمی است . بخشی از عمر او که از آن خود اوست ، ساعاتی فارغ از کار روزانه و رنج ایام که صرف آن چیزی می کند که خود می خواهد ، خود بر می گزیند و اگر عاملی بیرون از او دخالت نکند به رضا و رغبت دل می گذراند . اوقات فراغت مانند تیغ دولبه ای است که اگر در مسیر مثبت هدایت شود موجب رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی می شود و در صورتی که در مسیرهای درستی هدایت نشود،می تواند به فراهم کننده بالقوه شرایط و زمینه های آسیب زا تبدیل شود.لذا اوقات فراغت امروزه به یک امر مهم و اساسی تبدیل گشته است و برنامه ریزی در جهت پربار و اثربخش نمودن آن از ضروریات اساسی تلقی می گردد.

اوقات فراغت برای هر گروه معنایی ویژه دارد و این اوقات را می توان مهم ترین و دلپذیرترین لحظات برای انسان دانست، چنانچه اگر فرزندان ما از همان دوران کودکی بیاموزند که برای اوقات فراغت خود همواره برنامه ریزی دقیق و جامعی داشته باشند و به اوقات فراغت هم به اندازه اوقات تحصیل و مدرسه اهمیت و ارزش دهند، این طرز فکر به صورت سبک زندگی درآمده و همواره با آنها همراه خواهد بود.

پس در گام اول توجه داشته باشید که در برنامه ریزی برای اوقات فراغت باید به این مولفه ها توجه نمود:

•    برنامه ریزی اوقات فراغت فرزندان با مشورت خود آنان انجام پذیرد.

•    برنامه اوقات فراغت، لازم است با توجه به علاقه و سنین فرزندان تنظیم شود.

•    تنظیم اوقات فراغت، به گونه اى باشد که حداقل به یک نیاز روحى فرد پاسخ دهد.

•    برنامه اوقات فراغت باید از جاذبه بالایى برخوردار باشد. رعایت تنوع روحى فرزندان از عوامل موفقیت برنامه است.

•    تشویق فرزندان به داشتن برنامه اى مفید و جامع که شامل؛ “ورزش، کتابخوانى، جبران عقب افتادگى هاى آموزشى، پرورش هنر و سلیقه هاى متنوع، آموزش مهارت هاى زندگى اجتماعى، تعلیم دوره هاى مختلف زبان و رایانه، تقویت مبانى دینى و اخلاقى، مطالعه زندگى نامه پیشوایان الهى و … ”‌ باشد، آنان را در تحقق زندگى متعادل و سالم یارى می نماید.

لذا با توجه به این اهداف قصد داریم شما را با راه کارهایی آشنا کنیم که می تواند در ثمربخشی روزهای تعطیلی تابستان و اوقات فراغت آن، نقش به سزایی داشته باشد.

- پیش از هر چیز، همه ی تلاش تان این باشد که فصل خوش و به یادماندنی برای فرزندان تان فراهم سازید.

- طوری برنامه ریزی که دست کم، یک یا دو سفر کوتاه مدت با کودکان تان داشته باشید.

- از فرزندان تان نظرخواهی کنید که در روزهای تابستان، چه کلاس ها و دوره های آموزشی را دوست دارند طی نمایند؟

اوقات فراغت برای هر گروه معنایی ویژه دارد و این اوقات را می توان مهم ترین و دلپذیرترین لحظات برای انسان دانست

- سعی کنید شرکت و گذراندن کلاس ها و دوره های آموزشی تابستانه برای کودکان تان، لذت بخش و همراه با اشتیاق باشد. به والدین توصیه می گردد که هیچ گاه نام «دوره های تابستانه» را «کلاس» نگذارند؛ بهتر است آن ها را « فعالیت های تابستانه » را «کلاس» نگذارند؛ بهتر است آن ها را «فعالیت های تابستانه» یا «اردوهای یادگیری» و ... بگذارند. شاید واژه ی «کلاس»، تداعی کننده ی فعالیت سخت آموزش و انضباطی مدارس باشد.

- امروزه به علت آپارتمان نشینی، پیش تر کودکان کوشش و جنبش شان کم شده است؛ بنایر این فرزندان مان در وجود خویش، سرشار از انرژی اضافی می باشند؛ به همین علت تابستان بهترین زمان برای تخلیه ی انرژی اضافی آنان است.

- به کودکان تان اجازه دهید که هر فعالیت ورزشی که دوست دارند را انجام دهند اگر در روستاها زندگی می کنید، نقش بازی های محلی و سنتی را در تخلیه و تعادل انرژی اضافی کودک تان از یاد نبرید. امروزه بازی های محلی نسبت به تمامی بازی های جدید در پرورش خلاقیت بچه ها ارجحیت دارد و از نظر علمی نیز این موضوع ثابت شده است؛ بچه های ساکن روستا می توانند در فعالیت های کشاورزی و دامداری، کمک و یار پدران خویش باشند. البته والدین هم باید آنان را در این راه تشویق نموده و انگیزه های شان را برانگیزانند.

- اگر کودک تان در روزهای تابستان به یک فعالیت هنری و شغلی پرداخته، به منظور تقویت انگیزه و استمرار در فعالیت او، سعی کنید محصولات لازم برای فعالیت اش را بخرید و به افراد نزدیک فامیل هم توصیه کنید که این کار را انجام دهند.

- طوری محیط و موقعیت را برای کودکان تان آماده نمایید که به مطالعه ی کتاب هایی که برای شان خریداری نموده اند و تاکنون موفق به خواندن آن ها نشده اند، بپردازند.

کودکان؛ در فراق فراغت

- به والدین توصیه می شود که به منظور آشنایی کودکان با انواع مشاغل و یادگیری غیرمستقیم آداب فروشندگی یا همکاری و تعامل در محیط کار، هر چند وقت یک بار، فرزندان تان را به محل کار ببرید؛ البته در این مورد حفظ موارد امنیتی، بهداشتی و اخلاقی باید مورد توجه قرار گیرد.

طوری محیط و موقعیت را برای کودکان تان آماده نمایید که به مطالعه ی کتاب هایی که برای شان خریداری نموده اند و تاکنون موفق به خواندن آن ها نشده اند، بپردازند

- مراقب باشید که به بهانه ی تعطیلی مدارس، میزان خواب کودکان کم یا زیاد نشود؛ بگذارید برنامه و زمان خواب آنان طبق یادگیری شرطی شان باشد هیچ گاه خوردن صبحانه ی کودکان را در روزهای تابستان از یاد نبرید؛ به بهانه ی این که او در منزل می باشد و می توان در هر زمانی به او صبحانه داد. بگذارید فرزندتان همراه شما سرسفره صبحانه بنشیند تا از کنار هم بودن لذت ببرید.

- و در نهایت، این که از فرزندان تان بر طبق اقتضای سنی، نیازها و استعدادهای شان انتظار داشته باشید؛ این که آیا فرزندان از فعالیت ها، احساس خوشایندی دارند یا خیر؟ آیا آموزش ها سبب رشد آنان می شود یا خیر؟ آیا کاذب است با واقعی؟ و ... و اگر نمی توانید به نتیجه ای برسید، باید بچه ها را به حال خود رها کنید تا در قید و بند نباشند و آزادانه تر فکر کرده و رشد کنند.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: ماهنامه شادکامی و موفقیت همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

آژیر های تربیتی مخصوص والدین

مادران شاغل و مشکلات تابستانه

تربیت طلایی داشته باشید

شایع‌ترین مشکلات پدران امروز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.