تبیان، دستیار زندگی
هر روز خبرهای جدیدی از دارو و ارز مرجع می شنیدیم اما هیچ مسوولی، مسوولیت اختصاص ارز به دارو را بر عهده نمی گرفت تا اینکه در آخرین روزهای هفته گذشته اعلام شد که گمرک مجوز وارد شدن داروها را صادر کرده است؛ داروهایی که ماه ها در گمرک مانده بود و خاک می خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دارو را گمرک آزاد کرد!


هر روز خبرهای جدیدی از دارو و ارز مرجع می شنیدیم اما هیچ مسوولی، مسوولیت اختصاص ارز به دارو را بر عهده نمی گرفت تا اینکه در آخرین روزهای هفته گذشته اعلام شد که گمرک مجوز وارد شدن داروها را صادر کرده است؛ داروهایی که ماه ها در گمرک مانده بود و خاک می خورد. البته هنوز تکلیف ارز دارو و داروی بیمارهای صعب العلاج به طور کامل مشخص نشده است. در گزارش پیش رو آخرین خبرهای دارویی را مرور می کنیم.
دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با پیگیری‌های مستمر وزارت بهداشت و تعاملات سازمان غذا و دارو با مسئولان بانک مرکزی و گمرک آزادسازی داروهای باقیمانده در گمرک آغاز شده است.

دکتر عباس حاجی آخوندی با اشاره به آغاز فرآیند سریع، منطقی و حمایتی آزادسازی داروهای باقیمانده در گمرک، اظهارداشت: بر اساس این فرآیند شرکت‌هایی که در گمرک دارو دارند تعهدشان مبنی بر تسویه حساب در طی مهلت معین با بانک را با سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهند و سازمان نیز با تضمین انجام شده این تعهد گمرک، مشکل ترخیص داروها را به فوریت برطرف می‌سازد.

وی همکاری سازنده بانک مرکزی و گمرک را در این فرآیند مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: شرکت‌هایی که به فوریت برای استفاده از این فرآیند ایجاد شده بهره گیری نکنند مسئولیت عواقب ماندگاری غیرموجه داروهایشان در گمرک به عهده خودشان است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: برای پایش و نظارت این کار، ستادی در سازمان غذا و دارو تشکیل شده و آماده ارائه هرگونه همکاری با این شرکت هاست. سازمان غذا و دارو در مورد برخی از داروها که بدون مجوز وارد شده و کمبود آن در کشور وجود ندارد و موجب ایجاد اخلال در نظام تولید داخل می شود، مسئولیت و ضمانتی به عهده نخواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو از شرکت‌های دارویی دعوت کرد با مراجعه به سازمان غذا و دارو از فرصت ایجاد شده برای ترخیص داروها از گمرک استفاده کنند.

رضایت بانک مرکزی برای ما مهم نیست!

معاون گمرک ایران نیز از صدور مجوز ترخیص 50 درصد از داروها و مواداولیه دارویی انباشت شده در گمرک فروگاه امام خمینی (ره) خبر داد.

محمدرضا نادری، با اشاره به اینکه اجازه این ترخیص با تعهد شخصی وی و براساس توافق با وارد‌کنندگان در هفتم مرداد امسال صادر شده است، گفت: وارد‌کنندگان یک ماه فرصت دارند تا بعد از ترخیص کالای خود اسناد ترخیص و گواهی بانک گشایش‌کننده‌ اعتبار خود را تحویل گمرک دهند.

متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که دارو در کشور وجود دارد اما به دلیل بروکراسی اداری حجم عظیمی دارو در گمرک‌ها انباشت شده و به دلیل مشکلات ارزی ترخیص نمی‌شوند.با این حساب از مجموع 330 تن داروی انباشت شده در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) مجوز ترخیص 165 تن صادر شده است

او با اشاره به اینکه با ترخیص این میزان دارو مشکل کمبود دارو در بازار تا حدودی برطرف می‌شود، گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که دارو در کشور وجود دارد اما به دلیل بروکراسی اداری حجم عظیمی دارو در گمرک‌ها انباشت شده و به دلیل مشکلات ارزی ترخیص نمی‌شوند.با این حساب از مجموع 330 تن داروی انباشت شده در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) مجوز ترخیص 165 تن صادر شده است.

نادری در پاسخ به این سوال که آیا صدور مجوز ترخیص این داروها حاصل توافق گمرک و وارد‌کنندگان بوده است؟ گفت: بنده با مسوولیت خودم این مجوز ترخیص را صادر کردم. البته این داروها مجوز وزارت بهداشت را هم دارند. قبلا دارو با تعهد وزارت بهداشت هم وارد کشور می‌شد اما متاسفانه وزارت بهداشت از چندی پیش تعهدی در این زمینه نمی‌دهد.

معاون گمرک در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی از صدور مجوز ترخیص دارو توسط گمرک رضایت دارد؟ گفت: خب بانک مرکزی راضی نباشد. چه مشکلی دارد؟! اینجا بحث بیمار است. بیماران صعب‌العلاجی که شدیدا نیازمند دارو هستند. متاسفانه در شرایطی که در تحریم بسر می‌بریم خودمان هم واردات دارو را تحریم کرده‌ایم که باید این مشکل هرچه زودتر حل شود.

دارو

در همین حال رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز گفته که قرار است فهرستی از واردکنندگان عمده دارو به وزارت بهداشت ارائه شود تا وزارت بهداشت با دادن تعهد به گمرک زمینه ترخیص این داروها را فراهم کند.

ناصر ریاحی او با اشاره به اینکه تاکنون دست‌کم 20 واردکننده نامه‌های مربوط به خود را از وزارت بهداشت گرفته و سایر واردکنندگان نیز در حال دریافت این نامه هستند، عنوان کرده که براساس تعهداتی که قرار است واردکنندگان بدهند آنها باید ظرف سه ماه بدهی خود را که شامل مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع با مبادله‌ای می‌شود، تسویه کنند.

پیشتر نیز معال ‌ل ¥ گمرک ایران از انباشت 330 تن دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داده و گفته بود که گمرک حاضر است اجازه ترخیص این داروها را با تعهد وزارت بهداشت صادر کند.

دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد.

بانک مرکزی در سال 1391 بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود 500 میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

با وجود اختصاص این میزان ارز به واردات اما واردات دارو در چهار ماهه نخست سال جاری به مشکل جدی خورد به طوری که طبق اظهارات مسئولان حوزه بهداشت کمبود اقلام دارویی در کشور سه رقمی هم شد. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، صاحبان کالاهای وارداتی حتی با تعهد پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز پس از فروش کالا هم می‌توانند کالاهای خود را وارد و ترخیص کنند.

مابه التفاوت قیمت دارو را تامین اجتماعی پرداخت می کند

تفاهم نامه‌ پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو به تأمین اجتماعی ابلاغ شد. رئیس اداره پاراکلینیک درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی بیش از 83 هزار نفر بیمار خاص و صعب‌العلاج دارد گفت:ذی‌حسابی وزارت بهداشت برای انتقال پول از این وزارتخانه به سازمان تأمین اجتماعی را اشکال می‌گیرد و وزیر بهداشت قول داده است این مشکل را حل کند.

دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد

فرهاد خدایی درباره ابلاغ تفاهم‌نامه پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروها اظهار داشت:‌ از اواخر اردیبهشت نرخ ارز داروها از ارز مرجع به مبادلاتی تغییر کرد و این اتفاق موجب افزایش قیمت فاحش داروها شد.

وی ادامه داد: براین اساس داروهای ایرانی 70 درصد و سایر داروهای خارجی حدود 3 برابر افزایش یافت و این اتفاق درحالی است که در ابتدای سال که تعرفه‌ها توسط وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت در حال بررسی بود افزایش قیمت دارو را 15 درصد در نظر گرفته بودند ولی با گذشته کمتر از 2 ماه از سال شاهد افزایش 200 درصدی هزینه‌های دارویی بودیم.

خدایی بیان داشت: با این افزایش‌ بی‌رویه قیمت‌ها دیگر سازمان‌های بیمه‌گر توان هزینه‌ها به اضافه اعمال شده را نداشتند.

رئیس اداره پاراکلینیک درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: بر اساس قانون 10 درصد از منابع هدفمندسازی یارانه‌ها که حدود 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است باید به ارائه خدمات درمانی اختصاص یابد.

وی افزود: از 3 هزار میلیارد تومان، 400 میلیارد تومان برای بیماران تصادفی، 400 میلیارد تومان برای بیماران خاص، 400 میلیارد تومان بیماران صعب‌العلاج و 1800 میلیارد تومان نیز برای مابه‌التفاوت قیمت دارو اختصاص یابد.

خدایی یادآور شد: در کل باید 2600 میلیارد تومان به حساب سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شد تا مابه‌التفاوت افزایش هزینه‌ها را پوشش دهند ولی تاکنون این پول پرداخت نشده است.هزینه‌ها و درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی کاملا مشخص است و دولت موظف است که هرگونه بار اضافی که به سازمان تحمیل می‌کند منابع‌های آن نیز در اختیار این سازمان قرار دهد.

دارو

رئیس اداره پاراکلینیک درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: سه روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای در خصوص مابه‌التفاوت قیمت دارو منعقد شد و امروز نیز به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ می‌شود.

بیماران خاص تأمین اجتماعی

خدایی یادآور شد: قبل از تفاهم‌نامه منعقد شده، هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی 350 میلیارد تومان برای بیماران صعب‌العلاج و خاص اختصاص داد تا بر این اساس بیماران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی اضافه هزینه‌ برای تأمین داروهای مورد نیاز خود نداشته باشند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز سازمان تأمین اجتماعی لیست پنج گروه از بیماران خاص و صعب‌العلاج را که از 25 اردیبهشت تا 17 تیر داروها را با قیمت افزایش یافته خریداری کرده‌اند به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای پرداخت مابه‌التفاوت‌ها ارسال کرده است.

خدایی تأکید کرد: وزارت بهداشت نیز از طریق سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها مابه‌التفاوت قیمت دارو را به حساب سرپرستان خانواده واریز می‌کنند.

قول وزیر بهداشت برای حل مشکل ذی‌حسابی

رئیس اداره پاراکلینیک درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره مشکل ذی‌حسابی وزارت بهداشت اظهار داشت: ذی‌حسابی وزارت بهداشت برای انتقال پول از این وزارتخانه به سازمان تأمین اجتماعی را اشکال می‌گیرد و وزیر بهداشت قول داده است این مشکل را حل کند.

وی یادآور شد: در سازمان تأمین اجتماعی 16 هزار نفر بیماری ام.اس، 4 هزار نفر بیماری تالاسمی، 17 هزار نفر بیمار هموفیلی،10 هزار نفر بیمار دیالیزی، 26 هزار نفر بیمار سرطانی و 10 هزار نفر بیمار پیوندی هستند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: فارس، خبرآنلاین، ایسنا، تسنیم، مهر