تبیان، دستیار زندگی
روز قدس در پیش است. روز قدس، یک روزِ به معناى حقیقى کلمه، بین‌المللىِ اسلامى است؛ روزى است که ملت ایران می تواند با کمک ملتهاى مشتاق دیگر یک حرف حقى را فریاد کند که براى پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به بیانات رهبری درباره آرمان فلسطین


روز قدس در پیش است. روز قدس، یک روزِ به معناى حقیقى کلمه، بین‌المللىِ اسلامى است؛ روزى است که ملت ایران می تواند با کمک ملتهاى مشتاق دیگر یک حرف حقى را فریاد کند که براى پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذارى می کند.


روز قدس از ابتکارات بی نظیر امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود که توانست، یاد و خاطره ملت فلسطین را تا همیشه جاودانه کند تا هر بار این طوفان عظیم الهی با قدرتی بیشتر برای در هم کوبیدن خانه عنکبوت صهیونیستی به جلو حرکت کند.

روز قدس

امسال نیز روز قدس می رود تا تبدیل به حماسه ای ماندگار شود و توطئه های دشمن را خنثی کند. فرا رسیدن روز قدس بهانه ای شد تا نگاهی به سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری داشته باشیم تا یادآور آنچه باشد که ما در انقلاب اسلامی برای قدس کرده ایم.

برخی از بیانات تاریخی امام روح‌الله در باب اهمیت مساله فلسطین در ادامه می‌آید:

اسرائیل کافر

آیا برای مسلمین و حکومت‌های کشورهای اسلامی ننگ نیست که آمریکا از آن طرف دنیا بر مقدراتشان حکومت کند و به دست اسرائیل کافر و غاصب همه را به دام اندازد و به خاک سیاه نشاند.

از نیل تا فرات

چه بهتر که دولت‌های منطقه تمام نیروی خود را برای محو اسرائیل از جغرافیا تجهیز کنند. اسراییل مفسد که فلسطینیان مظلوم را بدین روز انداخته و به لبنان قهرمان و به کشورهای منطقه ظلم کرده است . چه چیز بهتر از این که دولتهای منطقه دست در دست هم نهند و منطقه را از شر اسرائیل و حامی آن یعنی آمریکا نجات دهند. من بارها گفته‌ام که اسرائیل از نیل تا فرات را از آن خود می‌داند و شما را غاصب سرزمین‌های خویش می‌شمرد گرچه جرات اظهار صریح آن را ندارد.

آمریکا حامی صهیونیسم

الان تمام گرفتاریهای ما از آمریکاست تمام گرفتاری مسلمین از آمریکاست از آمریکایی که صهیونیسم را تقویت می‌کند تا برادران ما را فوج فوج بکشند.

همدستی ابرقدرت‌ها علیه فلسطین

امروز همه قدرتها و ابرقدرتها دست به دست یکدیگر داده اند که نگذارند فلسطینی‌های مسلمان به هدفشان برسند. حتی بسیاری از کسانی که به ادعا نسبت به فلسطینی ها اظهار علاقه می کنند علاقه شان به این نیست که مسلمانان فلسطینی بر اسرائیل غلبه کنند و متاسفانه با سکوت و سازش و تماشا دست به دست هم داده‌اند که نگذارند مسلمانان فلسطین پیروز شوند. چرا که پیروزی آنان پیروزی اسلام است و آنها می‌ترسند همان طور که اسلام در ایران پیروز شد و همه بساط آنها را بر هم زد و منافعشان را از بین برد همین طور اگر اسلام در لبنان و فلسطین به پیروزی رسد همه بساطشان را برچیند. لذا همه شیاطین جمع شده اند که نگذارند اسلام رشد کند.

نوبت‌شان می‌رسد!

کسانی که در مقابل جنایات اسرائیل ساکتند نوبتشان خواهد رسید. الان اسراییل در مقابل همه کشورهای اسلامی ایستاده و می گوید: « غلط نکنید.» این تاسف ندارد انسان نیستند اینهایی که در راس امور هستند و اسرائیل در مقابلشان ایستاده و می‌گوید: «فضولی موقوف»

فشار بر فلسطینیان مظلوم در همه جا هست - و دم برنمی‌آورند، دفاع هم می‌کنند، از صهیونیستها حمایت هم می‌کنند. دنیای اسلام را مقابل این حادثه تلخ بایستی حرف خودش را بزند، نظر خودش را نشان بدهد، جایگاه خودش را مشخص کند و روز قدس، روز مناسبی برای این کار است

اعلام روز جهانی قدس

من در طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.

بپا خیزید

هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی بپا خیزید و مقدرات خود را به دست گیرید تا کی نشسته اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کند تا کی باید قدس شما در زیر چکمه تفاله های آمریکا و اسراییل غاصب پایکوب شود تا کی سرزمین قدس فلسطین لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در سلطه جنایتکاران بسر برند و شما تماشاچی باشید و بعضی حکام شما آتش بیار معرکه باشند.

مسئله قدس حادثه‌ای برای همه موحدین جهان است

مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست و یک مسئله مخصوص به یک کشور و با یک مسئله مخصوص به مسلمانان جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه ای است برای موحدین جهان و مۆمنان اعصار گذشته، و حال و آینده، از روزی که مسجدالاقصی پی ریزی شد تا آنگاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است. و چه ننگ است برای دولت های اسلامی که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرتهای جهان بنشینند و تماشاگر باشند که آمریکا ابر جنایتکار تاریخ یک عنصر فاسد بی ارزش را در مقابل آنان علم کند و باعده‌ای ناچیز عبادتگاه مقدس و قبله گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت نمایی کند.

روز قدس

اختصاص وجوه شرعی به مبارزان فلسطینی

اکیداً شایسته و بلکه واجب است که قسمتی از وجوه شرعی مانند زکوات و سایر صدقات به مقدار کافی به این مجاهدان راه خدا اختصاص داد؛ کمک به آنان با تمام نیروها و امکانات واجب است.

تحریم اسرائیل

شما از خواب‌هایی که برای این کشورها دیده اند اطلاع ندارید ، اینجانب کراراً خطر دولت اسرائیل و عمال آن را به ملت گوشزد کردم که باید مقاومت منفی کنند و از معاملات با آنها احتراز جویند.

سطل‌ آب و نابودی اسرائیل

می بینند که دولت پوشالی اسرائیل در مقابل اسرائیل ایستاده که اگر مسلمین مجتمع بودند هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد ، معذالک در مقابل او زبون هستند ، معما اینست که با این که اینها را می دانند، چرا به علاج قطعی که ان اتحاد و اتفاق است روی نمی آورند؟ چرا توطئه هایی که استعمارگرها برای تضعیف آنها به کار می برند، آنها توطئه ها را خنثی نمی کنند؟ آیا این معما چه وقت باید حل شود ؟ و پیش کی باید حل بشود؟ این توطئه ها را کی باید خنثی کند غیر از دولت های اسلام و ملت های مسلمین ؟ این معمایی است که شما اگر جوابی دارید و حل کردید ، این معما را به ما هم تذکر بدهید.

اگر علمای اسلام به پا نخیزند...

اگر ملت اسلام بیدار نشوند و به وظایف خود آگاه نگردند، اگر علمای اسلام احساس مسئولیت نکنند و به پا نخیزند، اگر اسلام واقعی که عامل وحدت و تحرک کلیه فرق مسلمانان در مقابل بیگانگان است و ضامن سیادت و استقلال ملل مسلمان و کشورهای اسلامی می باشد به دست عوامل و ایادی اجانب و در زیر پرده سیاه استعماری افروخته گردد، روزهای سیاهت و نکبت بارتری برای جامعه‌های اسلامی در پیش است و خطر ویران کننده‌ای متوجه اساس اسلام و احکام قرآن است.

کسانی که در مقابل جنایات اسرائیل ساکتند نوبتشان خواهد رسید. الان اسراییل در مقابل همه کشورهای اسلامی ایستاده و می گوید: « غلط نکنید.» این تاسف ندارد انسان نیستند اینهایی که در راس امور هستند و اسرائیل در مقابلشان ایستاده و می‌گوید: «فضولی موقوف»

نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری درباره آرمان فلسطین:

*فشار بر فلسطینیان مظلوم همه جا هست

« فشار بر فلسطینیان مظلوم در همه جا هست - و دم برنمی‌آورند، دفاع هم می‌کنند، از صهیونیستها حمایت هم می‌کنند. دنیای اسلام را مقابل این حادثه تلخ بایستی حرف خودش را بزند، نظر خودش را نشان بدهد، جایگاه خودش را مشخص کند و روز قدس، روز مناسبی برای این کار است.

رحمت و رضوان خدا بر امام بزرگوار ما که این روز را به عنوان روز دفاع از ملت فلسطین معین کردند. ان‌‌شاءالله روز قدس همه مردم ما و امیدواریم بخش عظیمی از مردم کشورهای اسلامی از این فرصت استفاده کنند و حق مردم فلسطین را ادا کنند و ان‌شاءالله دولت‌های مسلمان هم به وظیفه بزرگ خودشان که کمک به دولت حماس در فلسطین و کمک‌ به ملت فلسطین است، عمل کنند.»

خطبه‌های نماز جمعه تهران؛ 30 شهریور 85

*روز قدس را فراموش نکنید

«جمعه آخر ماه، روز قدس را داریم که حالا احتمال دارد در ماه رمضان امسال یک جمعه جلوتر بیفتد، برای اینکه همه کشورها اسلامی بتوانند شرکت کنند. حالا این مسئولیتش با مسئولینی است که این کارها را تدبیر می‌کنند. جمعه قدس را به یاد داشته باشید و فراموش نکنید. ان‌شاءالله همه ما بتوانیم از فرصتهای این ماه حداکثر استفاده را بکنیم».

خطبه‌های نماز جمعه تهران 23 شهریور 86

روز قدس

*قیام عظیم ملت فلسطین بار دیگر این شعله را در دنیا برافروخته کرد

«اولین مطلبی که در خطبه دوم باید عرض کنم، سپاس فراوان از ملت ایران به خاطر راهپیمایی روز قدس است. حقیقتاً باید گفت: درود بر ملت ایران! عظمت ملی خود را، عظمت جایگاه اسلامی خود را، عزت خود را به دنیا نشان دادید. نقش این راهپیماییها بسیار زیاد است. استعمارگران از وقتی فلسطین را اشغال کردند، هدفشان این بود که نام و یاد فلسطین را به فراموشی بسپارند؛ اصلاً مردم دنیا و نسلهای بعدی فراموش کنند که روزی یک سرزمینی در دنیا بوده است، یک کشوری بوده است به اسم فلسطین؛ هدفشان این بود.

بعد که نتوانستند و این قیام عظیم ملت فلسطین - چه در انتفاضه اول و چه در انتفاضه مسجدالاقصی- بار دیگر این شعله را در دنیا برافروخته کرد و دلهای ملتها و آحاد مردم و منصفان عالم را به خود متوجه کرد، راه علاج را این دانستند که مجموعه عرب فلسطینی را در گوشه‌ای از این سرزمین، در واقع زندانی کنند؛ محصور کنند و کشور آباد پرنعمت فلسطین و منطقه حساس فلسطین را به طور خالص در اختیار صهیونیستها و با هویت صهیونیستی نگه دارند و عربها را به طرف غزه و ساحل غربی برانند.»

خطبه دوم نماز عید فطر 21 مهر 86

*روز قدس برای دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است

آن کسی که برای انقلاب، برای امام، برای اسلام کار می‌کند، به مجردی که ببیند حرف او، حرکت او موجب شده است که یک جهت‌گیری‌ای علیه این اصول به وجود بیاید، فوراً متنبه می‌شود. چرا متنبه نمی‌شوند؟ وقتی شنفتند که از اصلی‌ترین شعار جمهوری اسلامی - «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» - اسلامش حذف می‌شود، باید به خود بیایند؛ باید بفهمند که دارند راه را غلط می‌روند، اشتباه می‌کنند؛ باید تبری کنند. وقتی می‌بینند در روز قدس که برای دفاع از فلسطین و علیه رژیم غاصب صهیونیست است، به نفع رژیم غاصب صهیونیست و علیه فلسطین شعار داده می‌شود، باید متنبه بشوند، باید خودشان را بکشند کنار، بگویند نه نه، ما با این جریان نیستیم.

دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون 22 آذر 88

* راهپیمایی روز قدس مربوط به هیچ دولت و جریانی نیست؛ برای نظام است

«راهپیمایى بیست و دو بهمن و راهپیمایى روز قدس. این راهپیمایى‌ها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ دولتى، مربوط به هیچ جریان خاصى نیست؛ مال نظام است. شما ببینید مردم در این حرکت عظیم چه می‌کنند؛ در سرماى بیست و دوى بهمن، در ماه رمضان با دهان روزه؛ چه اوقاتى که هوا سرد بود، چه حالا که هوا گرم است.

ان‌شاءالله خواهید دید روز قدس باز مردم چه عظمتى را از خودشان نشان می‌دهند. این نشان دهنده علاقمندى و دلبستگى مردم به نظام است.»

دیدار با مسئولان نظام 16 مرداد 90

الان تمام گرفتاریهای ما از آمریکاست تمام گرفتاری مسلمین از آمریکاست از آمریکایی که صهیونیسم را تقویت می‌کند تا برادران ما را فوج فوج بکشند

* هر نفرى که روز قدس توى خیابان مى‌آید، به امنیت کشور کمک می کند

روز قدس در پیش است. روز قدس، یک روزِ به معناى حقیقى کلمه، بین‌المللىِ اسلامى است؛ روزى است که ملت ایران می تواند با کمک ملتهاى مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقى را فریاد کند که براى پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذارى می کند - البته حداقل شصت سال است، یعنى از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعى می کنند فلسطین را از نقشه‌ جغرافیاى جهانى حذف کنند. البته تا حدود زیادى هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامى زد توى دهن اینها. ایجاد نظام جمهورى اسلامى و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمى بود که در مقابل این نقشه‌ استکبارى ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده.

روز قدس پشتوانه‌ امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفرى که روز قدس توى خیابان مى‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهاى انقلابش کمک میکند. روز قدس روز بزرگى است.»

در دیدار با اساتید دانشگاه‌‌ها 2 شهریور 90

بخش سیاست تبیان

منبع : جهان نیوز