تبیان، دستیار زندگی
هفته دوم رقابت های لیگ برتر در حالی برگزار می شود که در آن دو داربی و دیدار حساس استقلال و سپاهان قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال - سپاهان فینال زود راس


هفته دوم رقابت های لیگ برتر در حالی برگزار می شود که در آن دو داربی و دیدار حساس استقلال و سپاهان قرار دارد.

هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران روز پنجشنبه (92/5/10) با پنج دیدار آغاز می‌شود و جمعه با سه بازی به پایان می رسد.

استقلال و سپاهان

* استقلال - سپاهان

دو مدعی اصلی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها که یکی مدافع عنوان قهرمانی فصل گذشته و دیگری مدافع قهرمانی جام حذفی است. این دیدار که حساس‌ترین دیدار هفته دوم است، در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. ورزشگاهی که مجتبی جباری سال‌ها در آن با پیراهن استقلال به میدان رفته است و حالا با پیراهن زرد سپاهان پای به آنجا می‌گذارد. سپاهان در فصل گذشته، دو بار در تهران به مصاف استقلال رفت و هر دو بار هم چهره‌ی تیم بازنده را به خود نگرفت. این تیم در جام حذفی، موفق به حذف استقلال شد و در لیگ برتر تا آخرین دقایق، یک بر صفر از این تیم پیش بود. علاوه بر جباری، حمودی، بازیکن فصل گذشته استقلال هم باید پنجشنبه برابر این تیم به میدان برود.

او که هفته گذشته هم موفق به گلزنی برای سپاهان شده، این روزها آماده است و باید دید برابر استقلال چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت.

امیر قلعه‌نویی به طور قطع در این دیدار، جی‌لوید ساموئل را به دلیل محرومیت و جمشیدیان و بیک‌زاده را به دلیل مصدومیت به همراه نخواهد داشت. شاید حضور جمشیدیان برابر سپاهان می‌توانست به حساسیت‌های این دیدار بیافزاید اما نباید فراموش کرد، استقلال این روزها تیمی پر مهره را در اختیار دارد و بعید بنظر می‌رسد که غیبت چند بازیکن در آن چندان محسوس باشد. قلعه‌نویی که علاقه‌ای به از دست دادن جباری نداشت، حالا باید برای مهار زوج نویدکیا و جباری برنامه ریزی کند و به همین دلیل احتمال حضور همزمان نکونام و تیموریان در هافبک دفاعی استقلال بالاست.

سپاهان هفته‌ی گذشته با برتری دو بر صفر برابر فولاد، نشان داده که خیز بلندی برای قهرمانی برداشته و هرچند که استقلال به سختی از پس گسترش فولاد برآمد اما آنها استقلال هستند و در همه حال از آنها توقع قهرمانی می‌رود. استقلالی‌ها هفته گذشته، تا مدتی درگیر حواشی مربوط به اظهارات خطیبی بودند. خطیبی مدعی بود تمرکز بازیکنش را استقلالی‌ها بر هم زده بودند و هرچند که دقیقا مشخص نشد که چه اتفاقی افتاده اما این مطرح شدن این صحبت‌ واکنش‌های متفاوتی را بلند کرد.

این روزها، مسئولان استقلال علاقمندند بدانند هواداران استقلال با مجتبی جباری چه برخوردی خواهند کرد. سوالی که باید تا پنجشنبه شب، ساعت 22:15 برای پاسخ به آن منتظر بود.

دو مدعی اصلی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها که یکی مدافع عنوان قهرمانی فصل گذشته و دیگری مدافع قهرمانی جام حذفی است. این دیدار که حساس‌ترین دیدار هفته دوم است، در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود

* تراکتورسازی - گسترش فولاد

داربی تبریز میان دو تیمی برگزار می‌شود که هفته قبل به تیم‌های بزرگ تهرانی باخته بودند. تراکتورسازی با هدایت مجید جلالی، به هیچ وجه نمی‌خواهد وارد بحران شود و از آن طرف خطیبی هم نمی‌خواهد از الان تیمش به عنوان مدعی اصلی سقوط به دسته پایین‌تر شناخته شود. حضور محسن دلیر، بهترین گلزن فصل گذشته گسترش فولاد، در تراکتورسازی این فصل از نکات جالب این دیدار است.

هواداران تراکتورسازی که جز قهرمانی به چیزی در این فصل راضی نخواهند شد، می‌دانند از دست دادن هر امتیاز در ابتدای فصل، می‌تواند برای آنها در انتهای فصل گران تمام شود. از دیگر نکاتی که کفه را کمی به سمت تراکتورسازی هل می‌دهد، درگیر شدن خطیبی با حاشیه‌هاست. رسول خطیبی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، درگیر حواشی شد و آنطور که از شواهد هم پیداست، برادرش به عنوان سرمربی گسترش فولاد شناخته می‌شود.

از تقابل های جذاب این دیدار می توان به حضور محسن فروزان، در گسترش فولاد اشاره کرد. او که در تراکتورسازی به ستاره تبدیل شد، فصل گذشته را روی نیمکت گذراند و حالا به دیگر تیم تبریزی آمده تا قابلیت هایش را نشان دهد. داربی تبریز اگرچه شمایل یک داربی تمام عیار را ندارد اما بدون شک برای هواداران فوتبال در تبریز، دیدار دو تیم تبریزی خالی از لطف نیست.

داماش - ملوان

ملوان – داماش

داربی گیلان که شاید بعد از دیدار استقلال و سپاهان، بتوان حساس ترین دیدار این هفته آنرا دانست، درحالی برگزار می شود که هیچ یک از دو تیم این دیدار در شرایط آرمانی بدنی حضور ندارند. داربی قبلی را ملوان با سه گل با پیروزی پشت سر گذاشته اما چه کسی است که نداند، ماجرای داربی هیچ ارتباطی به جایگاه و وضعیت دو تیم ندارد ؟

احمد آهی غایب ملوانی ها در این دیدار خواهد بود و باید دید که داربی را چه تیمی با پیروزی پشت سر خواهد گذاشت. ملوان که هفته گذشته مغلوب صبا شده، در صورت شکست برابر داماش، وارد فاز جدیدی خواهد شد که شاید از همین ابتدای فصل، این تیم را وارد بحران کند. در آن سو افشین ناظمی هم که هفته گذشته در دقیقه پایانی پیروزی را با تساوی برابر سایپا عوض کرده بود، تلاش خواهد کرد تا در این دیدار شکست نخورد. مربی جوان داماش تیمی جوان را در این فصل راهی رقابت ها کرده و اگر در این دیدار با پیروزی میدان را ترک کند، بطور قطع از لحاظ روحی در ادامه لیگ هم خودش و هم تیمش را وارد فاز جدیدی خواهد کرد.

سایپا – راه آهن

انگین فیرات هفته گذشته از باخت برابر داماشدر دقیقه نود فرار کرد و حالا باید برابر راه آهنی به میدان برود که هفته گذشته آنها هم کارشان را با تساوی به پایان رساندند.

شاگردان ابراهیم زاده که با امید کسب سهمیه آسیایی گام در لیگ برتر گذاشته اند، برای نخستین پیروزی انگیزه زیادی دارند. آنها تیم خوبی را جمع کرده اند و شاید نخستین تیم خصوصی فوتبال ایران باشند که به موفقیت های چشمگیری خواهند رسید.

مس – استقلال خوزستان

عبدالله ویسی که انتقادات زیادی بخاطر حضور بازیکنانی که به زعم عده ای تمام شده را تحمل می کرد، با همین بازیکنان توانست با دو گل ذوب آهن را مغلوب سازد. همین برد اعتماد به نفس بالایی به این تیم داده و حالا آنها آمده اند تا تیم تازه از بحران در آمده مس را شکست دهند.

مس که بعد از کش و قوس های فراوان یاوری را به عنوان سرمربی انتخاب کرد، ادینیو را برابر استقلال خوزستان بازی خواهد داد و شاید پیروزی مس در این دیدار، آشتی هواداران این تیم را با این تیم کویری به همراه داشته باشد.

عبدالله ویسی بارها از رتبه تک رقمی تیمش در پایان این فصل سخن گفته و اگر این تیم بتواند همان دیداری که برابر ذوب آهن به نمایش گذاشته است را تکرار کند، می توان به این ادعای ویسی بیشتر فکر کرد.

علی دایی می خواهد با شکست ذوب آهن تیمش را مدعی قهرمانی نشان دهد و لوکا بوناچیچ هم نمی خواهد تا فوتبالی ها تصور کنند که کابوس فصل گذشته ذوب آهن همچنان ادامه دار است

نفت تهران – صبای قم

یحیی گل محمدی که فصل قبل با ادعای بیماری قلبی، صبا را به مقصد پرسپولیس ترک کرده بود، حالا باید برابر صبا تیمش را به میدان بفرستد. نفت تهران که چند سالی است در قامت یک تیم خوب و بی حاشیه عمل می کند، می تواند سکوی مجددی برای یحیی گل محمدی باشد تا بار دیگر تجربه سرمربی گری تیمی مثل پرسپولیس را تجربه کند.

نفت تهران که هفته قبل موفق شد فجر را در شیراز شکست دهد، بعید نیست که روند موفقیتش را با شکست صبا ادامه دهد هرچند که صبایی ها هم با مربیگری مایلی کهن و حضور عنایتی در نوک حمله خود، چندان حریف دست و پا بسته ای نیستند. آنها هفته قبل ملوان را با یک گل شکست دادند و حالا مهمان تیمی هستند که عطش موفقیتش چیزی جز سهمیه آسیایی نیست.

فولاد – فجرسپاسی

فولاد هفته قبل نتوانست از پس حریف نامدارش، سپاهان برآید و حالا شاگردان فرکی باید در خوزستان فجرسپاسی را شکست دهند. فولادی ها که فصل قبل آمار خیره کننده ای در بازی های خانگی خود داشته اند، بارها ثابت کرده اند که در اهواز تیمی دیگر می شوند این امر برای غلام پیروانی که هواداران شیرازی هفته قبل به او معترض بودن، چندان راحت نیست.

پیروانی که از همین آغاز کار متوجه اوضاع نچندان طبیعی شیراز شده، باید دست پر از اهواز بیرون بیاید تا تیمش در آستانه هفته دوم وارد بحران نشود. آن طرف بازی را هم فرکی تشکیل می دهد. او که تیمش را برای آسیا باید آماده کند، چندان نمی تواند امیدوار باشد که هواداران اهوازی هم با او مهربان باشند و بخاطر موفقیت هایش در این تیم، چندین هفته سکوت پیشه کنند.

شاید دیدار فولاد و فجرسپاسی را بتوان دیدار نامید که در آن تیم شکست خورده در آستانه بحران نامیده شود.

پرسپولیس و ذوب آهن

ذوب آهن – پرسپولیس

ذوب آهن که فصل گذشته تا یک قدمی سقوط هم پیش رفته بود، در هفته اول نشان داد هنوز هم آن تیم بزرگی که از مدعیان قهرمانی به شمار می رفت نشده و آنطرف علی دایی و تیمش در یکی از مهم ترین دیدارهای فصلشان برابر تراکتورسازی نشان از یک تیم قدرتمند داشتند.

علی دایی می خواهد با شکست ذوب آهن تیمش را مدعی قهرمانی نشان دهد و لوکا بوناچیچ هم نمی خواهد تا فوتبالی ها تصور کنند که کابوس فصل گذشته ذوب آهن همچنان ادامه دار است.

پرسپولیس که پیش از آغاز فصل اردوهای زیادی را پشت سرگذاشته بود، بنظر می رسد به نظم تاکتیکی اش رسیده و تمرینات پشت درهای بسته این تیم گواه از آنست که دایی ترجیح می دهد بی سر و صدا تیمش را آماده کند. او بخوبی می داند که تیم جوانش اگر درگیر حاشیه شود، دچار مشکل می شود و بهتر است تا به قول معروف در کنار رودخانه نخوابد و خواب آشفته نبیند.

از تقابل های این دیدار می توان به حضور حدادی فر در ذوب آهن اشاره کرد. بازیکنی که در یک قدمی پرسپولیس بود و در نهایت در ذوب آهن باقی ماند. مدافع ملی پوش ذوب آهن بارها از علاقه شخصیش برای حضور در پرسپولیس گفته بود و شاید همین امر بهانه ای را بدست عده ای بدهد که بازی او را بشدت زیر ذره بین قرار دهند.

پرسپولیس فصل گذشته در اصفهان، ذوب آهن را در مسیر فینال جام حذفی، حذف کرد و حالا می خواهد با شکست این تیم در اصفهان، خودش را از مدعیان اصلی برای لیگ برتر نشان دهد.