تبیان، دستیار زندگی
در طول روزهای گذشته، خبرهای زیادی پیرامون مایکروسافت و محصولات ویندوزی منتشر شده است. از ضرر ۹۰۰ میلیون دلاری مایکروسافت بر سر سرفیس RT گرفته تا تحلیل‌های امیدبخش درباره آینده این تبلت مایکروسافتی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرر 900 میلیون دلاری مایکروسافت


در طول روزهای گذشته، خبرهای زیادی پیرامون مایکروسافت و محصولات ویندوزی منتشر شده است. از ضرر 900 میلیون دلاری مایکروسافت بر سر سرفیس RT گرفته تا تحلیل‌های امیدبخش درباره آینده این تبلت مایکروسافتی.

ضرر 900 میلیون دلاری مایکروسافت

شرکت مایکروسافت گزارش سه ماه دوم سال جاری خود را منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد که سهام مایکروسافت 11,4% کاهش داشته اند و ارزش هر سهم به 31,40 دلار رسیده است. این یعنی ارزش شرکت مایکروسافت حدود 34 میلیارد دلار ( به اندازه ارزش شرکت یاهو ) کاهش پیدا کرده است.

اما از همه این ها که بگذریم، به بیل گیتس بزرگ می رسیم که از این ضرر و زیان ها ضربه سختی خورده است. وبسایت NewLaunches.com  در مطلبی اشاره می کند که بیل گیتس 397988029 سهم از مجموع کل سهام مایکروسافت را در اختیار دارد. این کاهش سهام 11,4 درصدی باعث می شود تا 1,6 میلیارد دلار از دارایی های آقای گیتس کسر شود.

ضرر 900 میلیون دلاری مایکروسافت

قرار نیست بیل گیتس مانند یک شوالیه سفیدپوش به وسط میدان بیاید و دوباره مدیرعامل مایکروسافت شود. بیزینس تایمز بین المللی - شعبه استرالیا - اخیرا نوشته که چنین بازگشتی، آنقدرها هم دور از ذهن نیست، اما باید پذیرفت که هست.

بعد از وقوع یکی از بزرگترین افت قیمت های 1 روزه در تاریخ سهام مایکروسافت به نظر می رسد این شرکت در مسیر سنگلاخی از مشکلات قرار داشته باشد؛ زیرا سرمایه گذاران هنوز نگران حال و روز آن هستند.

تقاضای پایین برای سیستم عامل جدید مایکروسافت و نیز فروش ضعیف تبلت این شرکت -سرفیس- سرمایه گذاران را نگران آینده و مسیر حرکت مایکروسافت کرده. برای پاسخ به همین نگرانی ها بود که استیو بالمر اقدام به سازماندهی مجدد شرکت عظیم تحت امرش کرد؛ به خصوص در بخش سیستم عامل ها.

مایکروسافت در طول روزهای گذشته، قیمت سرفیس را در بازارهای جهانی 30 درصد کاهش داده است و بر اساس گفته‌های بالمر و ترنر، مسأله اصلی جلسات اخیر مایکروسافت، تنظیم قیمت جهانی سرفیس RT برای فروش بهتر این دستگاه بوده است

با این حال تحلیلگران معتقدند این تغییرات راه حلی برای مشکلات شرکت نیست:

«سازماندهی مجددی که اخیرا انجام شد مشکل مایکروسافت در زمینه تبلت ها و تلفن های هوشمند را حل نمی کند. سرفیس آرتی ضرری 900 میلیون دلاری روی دست مایکروسافت گذاشته و شاید حتی در بین سرمایه گذاران علاقه ای به سرمایه گذاری مجدد در این بخش ها نباشد.»

بنابراین شاید تا چند وقت دیگر فقط ناخدا بالمر بماند و کشتی بزرگی که نه در حال غرق شدن است، نه در حال پیشروی به سمت ساحل.

اما درباره احتمال بازگشت بیل گیتس به دایره اجرایی مایکروسافت باید نکاتی را ذکر کرد. او در حال حاضر رئیس غیراجرایی هیئت مدیره است و سخت مشغول امور خیریه اش در بنیاد بیل و ملیندا گیتس. از آن طرف حضور او مساوی است با رفتن بالمر از شرکت؛ زیرا او گفته که هرگز مقامی کمتر از مدیرعاملی را قبول نمی کند. بنابراین طرح های فعلی بالمر شاید ناتمام بمانند.

بیل گیتس از سال 2008 به این طرف دیگر مسئولیت اجرایی در مایکروسافت ندارد و شرکتی که زمانی تاسیس کرد، حالا خیلی با آن دوره فرق کرده. در اصل دغدغه اصلی بیل گیتسی که الآن می شناسیم، امور عام المنفعه است و البته که اگر او احساس کند مایکروسافت در حال خارج شدن از ریل است، اقدامی خواهد کرد. ولی این اقدام لزوما بازگشت او به مدیرعاملی شرکت محبوبش نیست.

ضرر 900 میلیون دلاری مایکروسافت

استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت، تأیید نموده که مایکروسافت، تعداد بسیار زیادی سرفیس RT تولید نموده و میزان فروش این تبلت، به حد انتظار نرسیده است. استیو بالمر و کوین ترنر، مدیر اجرایی ارشد مایکروسافت، در پایان جلسه داخلی شرکت، که اوایل هفته گذشته برگزار شده بود، اعلام کردند که مایکروسافت، در بازار سرفیس RT و دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز، نزدیک به 900 میلیون دلار ضرر کرده است. بر اساس گزارش منابع مختلف، استیو بالمر، هم‌اکنون در حال مذاکره برای ایمن‌سازی و توسعه اپلیکیشن اینستاگرام برای ویندوزفون و آماده‌سازی مایکروسافت برای تولید نسل بعدی سرفیس است.

بالمر درباره فروش پایین سرفیس چنین گفته است: میزان تولید ما کمی بیشتر از تعداد دستگاه‌هایی بوده که موفق به فروش شده‌ایم.

مایکروسافت در طول روزهای گذشته، قیمت سرفیس را در بازارهای جهانی 30 درصد کاهش داده است و بر اساس گفته‌های بالمر و ترنر، مسأله اصلی جلسات اخیر مایکروسافت، تنظیم قیمت جهانی سرفیس RT برای فروش بهتر این دستگاه بوده است.

ضرر 900 میلیون دلاری مایکروسافت

بالمر در مورد فروش دستگاه‌های ویندوزی (تلفن‌های هوشمند، تبلت و PC) هم نظر مشابهی داشته و اعلام کرده که فروش محصولات به حد مطلوب کمپانی نرسیده است. کمبود دستگاه‌های ویندوزی در فروشگاه‌های خرده فروشی، تاکنون کمکی به چشم‌انداز پیش روی ویندوز 8.1 نکرده و با توجه به نزدیک شدن پایان تعطیلات و بازگشایی مدارس، مایکروسافت بر روی فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تمرکز نموده و در حال آماده‌سازی شرایط، برای در دسترس بودن میزان کافی دستگاه‌های مجهز به ویندوز 8.1 است. مایکروسافت در ماه‌های گذشته نیز با مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای Best Buy برای بازگشایی بخش ویژه فروش محصولات ویندوزی در 500 نقطه مختلف به توافق رسیده است.

باید دید مایکروسافت قادر به پشت سر گذاشتن این مرحله خواهد بود یا خیر. نظر شما در این باره چیست؟ آینده محصولات ویندوزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا فروش نسل جدید سرفیس RT امیدوار کننده خواهد بود؟

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از زومیت، گویا، نارنجی