تبیان، دستیار زندگی
با وجودی که قرارها و ازدواج‌های اینترنتی فراگیر شده، اما بسیاری از کارشناسان امر هنوز، درستی این ازدواج را زیر سوال می برند و از خطرات بالقوه همسران اینترنتی هشدار می دهند. آنها معتقدند اینترنت جای مناسبی برای پیدا کردن شریک زندگی نیست چون....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوند مجازی قلب‌ها


با وجودی که قرارها و ازدواج‌های اینترنتی فراگیر شده، اما بسیاری از کارشناسان امر هنوز، درستی این ازدواج را زیر سوال می برند و از خطرات بالقوه همسران اینترنتی هشدار می دهند. آنها معتقدند اینترنت جای مناسبی برای پیدا کردن شریک زندگی نیست

پیوند مجازی قلب‌ها

دختران آسیب پذیرترند

پس از شکل گیری یک رابطه عاطفی و صمیمانه، دختران بنابر بر فطرت شان، سریعا دل می بندند و سوار بر اسب شاهزاده اینترنتی خود شده و رویا به رویا خیالِ زندگی می بافند؛ درحالی که پسرانِ این دنیایِ مجازی، تابلوی ورود ممنوعی با رنگِ آتشینِ قرمز بر زمینه قلب خود می آویزند و اجازه ورود عشق را به آن نمی دهند چه برسد که خیالِ ازدواج کنند. بی گمان دروازه قلبِ پاره پاره این عاشقانِ مجازی، بر روی هزاران دختر باز است و ندای سودایی عشق سر می دهد.

تخلیه غریزه جنسی و برون ریزی هیجان، تنها هدف وعده های دروغین (ازدواج) پسری است که دختران را می فریبد و بعد از کامجویی های بوالهوسانه خویش، رهایشان کرده و فراموششان می کنند! و اینجاست که دختران می مانند و حوض شان!

واقعیت هایی که پنهان می شوند

پروفایل‌های مجازی، هویت‌های جعلی و نامشخص و ارتباطات غیر واقعی این فضا؛ باعث می شود اسرار و واقعیت های زندگی و خصوصیات واقعی افراد زیر نقابی خوش رنگ و دلنواز پنهان شود. نقاب ها چون همدیگر را نمی بینند، طوری خود را به یکدیگر معرفی می کنند که از نظر طرف مقابل دوست داشتنی ترین باشند! نگاه های تنها محصور شده به یک صفحه نمادینِ زیبا و نگارش هایی که حرف دل می زند و تصویر فردی با شخصیت، مسئولیت‌پذیر، با فرهنگ و... در ذهن حک و طراحی می کند، عجب ایده آلِ دست نیافتنی می سازد. این تصاویر زیبا، علاقه ایجاد می کند و وابستگی دمار از روزگار در می آورد، یک دل نه صد دل، نقاب ها را شیدا و عاشق می کند.

اما علاقه بوجود آمده برپایه‌ی یک شناخت غیرواقعی، هرگز تضمین کننده ازدواج موفق نیست. چه بسا دو دولداده عاشقِ غافل از همه جا، زمانی که در جهنم خودساخته، می سوزند و می سازند متوجه حقایق افشا شده می شوند، درست زمانی که شاید راه برگشتنی هرگز نداشته باشند؛ و اینجاست که حلاوت عشق مجازی، کام شان را زهر می کند!

با گذشت زمان کوتاهی، درست آن زمانی که آتش عشق شان فروکش می کند و زندگی روال عادی خود را پیش می گیرد آزار دهنده شان شروع می شود: "پیش از من با چند نفر دیگر چت کرده، یا با آنها هم رابطه داشته، نوع رابطه چه بوده، نکند الان که کنار من نیست و..."

 دام هایی که گرفتار می کنند

دختری در یک آشنایی اینترنتی، دل در گرو پسری ناشناس می دهد و در هوای عشق وعاشقی سر از ناکجا آباد در می آورد؛ همان مثال معروف عبرت آموزی است که باید همچون چماق سنگینی بر سر آدمک درون جوان فرود بیاید تا بداند در این فضا، همیشه قلبش را در گنجینه ای هزار قفل حبس کند واجازه بلندپروازی و دلدادگی به آن ندهد. افتادن در دام سوداگران آدم فروش، سوء استفاده های جنسی، کلاه برداری ها و... بخشی از سوءاستفاده‌های اینترنتی از دختران و پسران جوانی است که در نگاه اول با شیرین ترین سخن دلباخته اند و به کمترین بها، جوانی شان را به تاراج گذاشته اند؛ و اینجاست که آبرویی نمانده و پشیمانی ره به جایی نمی برد!

اعتمادی که همیشه بوی سوءظن دارد

اگر چرخ روزگار به مراد دلِ عاشق و معشوق دنیای مجازی بچرخد؛ اطمینان می کنند و پای سفره عقد می نشینند. اما با گذشت زمان کوتاهی، درست آن زمانی که آتش عشق شان فروکش می کند و زندگی روال عادی خود را پیش می گیرد آزار دهنده شان شروع می شود: "پیش از من با چند نفر دیگر چت کرده، یا با آنها هم رابطه داشته، نوع رابطه چه بوده، نکند الان که کنار من نیست و..."؛ و اینجاست که زندانی از شک ها و تردیدها می سازند و زندانبانِ زندانی می شوند، جیمزبان می شوند و به دنبال حقایقی می روند که شاید هرگز اتفاق نیفتاده و نمی افتد!

پیوند مجازی قلب‌ها

وفایی که شاید، هرگز یافت نشود

عادت به اینترنت و فضای اتاق های چت رومش، همچون ماده مخدری است که باید در زمان مشخصی در پیِ رگ چشم ودل و گوش کاربرش تزریق شود. عادتی که شاید منافات دو صد چندانی با پیوند مقدسی چون ازدواج دارد. پایبندی و محدود کردن خود به یک نفر و قطع ارتباط با دوستان متعدد اینترنتی کار حضرت فیل است؛ و اینجاست که وفا رنگی ندارد و دلهره وجود دلبر دیگری، رخت آسایش می شوید و یا این که سایه خیانت بر زندگی می افکند!

شما سیندرلا نیستید!

جوانی که دچار افسانه سیندرلا می شود و می گوید: "مرگ برای همسایه است"، "من زرنگتر از آنم که فریب بخورم، خوب تحقیق می کنم و بعد عاشق می شوم"، " شاید برخلاف دیگران، من یکی از موفق ترین ازدواج های اینترنتی را داشته باشم" و...

تنها در سرابی پیش می رود که همیشه دسترسی ممکن ها محال است و خواهد بود. ازدواج های موفقی در قالب روابط این چنینی، بسیار کمیاب و اتفاقی و شاید هزاران در یکی است؛ واینجاست که عقل سلیم حکم می کند مهمترین واقعه زندگی خود را جدی بگیرید و اتفاق و شانس را تنها معیار تصمیم خود قرار ندهید.

مواظب باشید نسوزید!

اگرچه دنیای مجازی، استاد ایجاد روابط کاذب است و آشنایی های اینترنتی آن، به مثابه آتش زیر خاکستری می ماند که هر لحظه احتمال آن می رود آتش آن روشن شده و زندگی ای  را در کام خود بسوزاند؛ اما گاهی جوان دل به گرو کسی می دهد و عاشق می شود!!... اینجاست که باید بین وابستگی کاذب و عشق حقیقی، تفاوت قائل شد. اگر قصد آشنایی برای ازدواج است باید رابطه ها هدفمند شود و پای خانواده ها به میان آید.

نسرین صفری

بخش کلوب ازدواج تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.