تبیان، دستیار زندگی
همزمان با روزهای پایانی ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، آخرین گفت‌وگوهای دو تن از یاران معزول وی با عناوین «دیپلماسی»؛ منوچهر متکی و‌ «سانسور»؛ مهدی کلهر منتشر و به مدت بیست روز از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی به فروش می‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناظره های 88 ،عکس رهنورد،عزل متکی و ...

کتاب‌های «دیپلماسی» و‌ «سانسور» منتشر شد


همزمان با روزهای پایانی ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، آخرین گفت‌وگوهای دو تن از یاران معزول وی با عناوین «دیپلماسی»؛ منوچهر متکی  و‌ «سانسور»؛ مهدی کلهر منتشر و به مدت بیست روز از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی به فروش می‌رسد.

مناظره های 88، عکس رهنورد، عزل متکی و ...

مجوز انتشار این کتاب‌ها اخیراً از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

منوچهر متکی: بعضی ناگفته‌های وزرای امورخارجه تا سال‌ها بعد هم گفتنی نیست!

«دیپلماسی» عنوان کتاب مصاحبه آخرین گفت‌وگوی منوچهر متکی با ماهنامه مدیریت ارتباطات، قبل از برکناری‌اش توسط دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور از رأس وزارت امورخارجه است. وی تنها کمتر از دو ساعت پس از این گفت‌وگو به سنگال رفت و بعد از 42 ساعت عزل شد، یعنی وقتی برگشت دیگر وزیر نبود! عزل متکی در تاریخ 22 آذر 89 و در هنگامی که در مأموریت بسر می‌برد تا مدت‌ها مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

در این گفت‌وگو که توسط امیر عباس تقی‌پور انجام شده است منوچهر متکی به پرسش‌های زیادی درباره برخوردهای قبلی خود با کاندولیزا رایس، وزیر سابق امور خارجه آمریکا، میزان و نحوه ارتباط متکی با رئیس‌جمهور، برعهده گرفتن بخشی از وظایف وزارت امور خارجه توسط رئیس‌جمهور، پشت پرده بیانیه تهران که با رایزنی‌های ترکیه و برزیل صادر شد، روابط با کشورهای آفریقایی و موضع ایران در مقابل گامبیا، تذکر جدی وزارت امور خارجه به قوه قضائیه، تأثیرپذیری خبرنگاران داخلی از رسانه‌های خارجی و... پاسخ داده است.

نکته قابل توجه در مورد این مصاحبه پاسخ تکمیلی متکی به یکی از پرسش‌های تقی‌پور است که قرار شده بود متکی در طول و یا پایان سفرش اعلام کند. نکته‌ای که در مقدمه این کتاب مورد توجه قرار گرفته است: «در پایان ضمن تشکر از شما، درخواست می‌کنم یک ناگفته از طول حضورتان در وزارت امور خارجه بفرمایید».

او(متکی) برای پاسخ به این سۆال وقت خواست و گفت: «مطمئن باشید به این موضوع فکر می‌کنم و تا قبل از ارسال ماهنامه برای چاپ، ناگفته‌ای را برایتان ارسال می‌کنم». او به وعده‌اش عمل کرد اما دیگر وزیر نبود: «ناگفته‌های وزرای امور خارجه تا زمانی که سرِ کار هستند، گفتنی نیست و البته بعضی از ناگفتنی‌ها هم شاید تا سال‌ها بعد از آن گفتنی نباشد. اما اگر زمان و مجالی برای گفتن فراهم شود، آن‌وقت مطرح می‌شود.»

چاپ اول دیپلماسی در 1000 نسخه با قیمت 2 هزار و 500 تومان در قطع پالتویی منتشر شده است.

مهدی کلهر: نشان دادن عکس خانم رهنورد از سوی آقای احمدی‌نژاد اشتباه بود

اما «سانسور» که گفت‌وگوی چالشی امیرعباس تقی‌پور، امیر لعلی و آرش محبی با مهدی کلهر مشاور اطلاع‌‌رسانی و رسانه‌ای سابق احمدی‌نژاد را شامل می‌شود، پیش از این در ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر و در آن مطالب بحث برانگیزی مطرح شده بود که بازتاب فراوان و برداشت‌های متفاوتی را ایجاد کرد.کلهر همان شخصی است که در مناظرات انتخاباتی سال 84 روبروی نماینده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یعنی حسین مرعشی نشست و با مواضعی که گرفت پیروز میدان مناظره شد و از آن پس تا به هنگام عزلش که البته دیگر به یک منتقد جدی برنامه‌های فرهنگی دولت، تبدیل شده بود حضور پررنگی در کنار محمود احمدی‌نژاد داشت.

کلهر در «سانسور»، به پرسش‌های متعددی در حوزه‌های سانسور، ماهواره، تلویزیون دولتی و خصوصی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، اینترنت نظرسنجی، حضور احمدی‌نژاد در سازمان ملل و سخنرانی‌اش در مورد حادثه 11 سپتامبر و اسرائیل و ... پاسخ داده است. او در مورد مناظره‌های انتخاباتی سال 88 نیز به اظهار نظر پرداخته

مجوز انتشار این کتاب بدون هیچگونه سانسوری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

کلهر در «سانسور»، به پرسش‌های متعددی در حوزه‌های سانسور، ماهواره، تلویزیون دولتی و خصوصی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، اینترنت نظرسنجی، حضور احمدی‌نژاد در سازمان ملل و سخنرانی‌اش در مورد حادثه 11 سپتامبر و اسرائیل و ... پاسخ داده است. او در مورد مناظره‌های انتخاباتی سال 88 نیز به اظهار نظر پرداخته و در بخشی از آن گفته است: تنها مناظره احمدی‌نژاد و رضایی را مناظره می‌دانم ...نشان دادن عکس خانم رهنورد هم از سوی آقای احمدی‌نژاد اشتباه بود، زیرا رأی آقای احمدی‌نژاد را حداقل چهار میلیون کاهش داد.

چاپ اول «سانسور» در 34 صفحه، تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 3 هزار تومان عرضه شده است. بدین ترتیب، انتشارات سیمای شرق پس از انتشار کتاب «صراحت‌نامه» اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آن وی برای اولین بار برای کناره‌گیری از قدرت اعلام آمادگی کرده بود، دو کتاب دیگر مصاحبه‌های ماهنامه مدیریت ارتباطات را منتشر کرد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: فارس