تبیان، دستیار زندگی
حضور چند چهره‌ نام‌آشنای ارتباطی از حوزه‌های علمی و اجرایی در تیم کاری رئیس‌جمهور جدید تا حد زیادی می‌تواند امیدبخش باشد که حوزه‌های ارتباطی و مشخصاً روابط‌عمومی‌ها بر اساس معیارها و ضوابط مشخصی دچار تغییرات مدیریتی خواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لزوم پرهیز از افراط و تفریط در تغییر مدیران روابط‌عمومی

امیرعباس تقی‌پور

حضور چند چهره‌ نام‌آشنای ارتباطی از حوزه‌های علمی و اجرایی در تیم کاری رئیس‌جمهور جدید تا حد زیادی می‌تواند امیدبخش باشد که حوزه‌های ارتباطی و مشخصاً روابط‌عمومی‌ها بر اساس معیارها و ضوابط مشخصی دچار تغییرات مدیریتی خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی، به‌طور معمول، روابط‌ عمومی‌ها از اولین واحدهای سازمانی هستند که بعد از استقرار وزیر جدید یا بالاترین مقام دستگاه‌های اداری و اجرایی، دچار تغییرات مدیریتی می‌شوند. حتی اگر تجربه دولت ‌اول محمود احمدی‌نژاد را که تقریباً تغییراتش، تمام سطوح مدیریتی را در بر گرفت ملاک قضاوت خود قرار ندهیم، در دولت‌های سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز مسۆولان روابط‌عمومی از اولین‌هایی بودند که صندلی مدیریت شان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نزدیک‌ترین‌ افراد منصوب شده از سوی وزیر یا مدیر ارشد داده‌اند. در فرآیند این تغییرات کم نبوده‌اند افرادی که بدون نسبت با خانواده روابط‌عمومی و به دلیل وابستگی‌‌های سیاسی، جناحی یا فامیل‌بازی، به مسند اداره امور مهم‌ترین مراکز اطلاع‌رسانی، سخنگویی و تعامل با مخاطبان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها  دست یافته و بعد از آزمون و خطاهای بسیار و باز به همان دلایلی که گفته شد، جای خود را به دیگری سپرده‌اند! یعنی بعد از گذراندن دوران کارآموزی و درست در زمانی که باید از سرمایه‌گذاری انجام شده نتیجه گرفته شود، شخص دیگری می‌آید و روز از نو و روزی از نو ....

یادآوری این نکته ضروری است که در سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت‌های فناورانه، امور و اقدامات روابط‌ عمومی‌ بیش از پیش تخصصی‌تر و توقعات مردم و مسۆولان از کارگزاران مربوطه، بیشتر شده است. آنها توقع دارند روابط‌ عمومی‌ها به بهترین شکل ممکن انجام اقدامات حرفه‌ای، مۆثر و پیش‌برنده را عملی سازند و این مهم ممکن نیست مگر اینکه مدیران ارشد، این جمله پرمغز مرحوم دکتر حمید نطقی -پدر علم روابط‌ عمومی ایران- را باور کنند که: «روابط‌عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه لوکس، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط‌عمومی‌ای است که دارد.»

تا چند روز دیگر دکتر حسن روحانی کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران آغاز و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتخاب وزرا، اخذ رأی اعتماد از مجلس و استقرار دولت انجام خواهد شد. حضور چند چهره‌ نام‌آشنای ارتباطی از حوزه‌های علمی و اجرایی در تیم کاری رئیس‌جمهور جدید تا حد زیادی می‌تواند امیدبخش باشد که حوزه‌های ارتباطی و مشخصاً روابط‌عمومی‌ها بر اساس معیارها و ضوابط مشخصی دچار تغییرات مدیریتی خواهند شد. پرهیز از افراط و تفریط در این زمینه نیز ضروری به نظر می‌رسد. البته در این بین نباید نقش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت را نادیده گرفت، چرا که بر اساس ماده 4 تصویب‌نامه هیأت وزیران در جلسه مورخ 24/7/1390، رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های رییس‌جمهور پس از تأیید رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، توسط وزیر یا معاون رییس‌جمهور منصوب و مستقیماً زیر نظر وی فعالیت می‌نماید. رۆسای مراکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی مکلف به هماهنگی با دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت و ارائه گزارش عملکرد خود هستند .

تنظیم: هومن بهلولی