تبیان، دستیار زندگی
مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس خبر داد: اولین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت «حماسه نگاران» برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حماسه نگاران


مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس خبر داد: اولین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت «حماسه نگاران» برگزار می‌شود.

حماسه نگاران

باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در آستانه فرا رسیدن روز خبرنگار و به منظور تجلیل از شهدای عرصه خبر و فعالان رسانه‌ای حوزه ایثار و مقاومت اولین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت را با عنوان «حماسه نگاران» برگزار می‌کند.

جواد خضرایی مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس با اعلام خبر فوق گفت: باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در نظر دارد در راستای رسالت خویش و به منظور قدر دانی از آنانی که قلم حماسه نگارشان تذکر حماسه و حریت در هشت سال دفاع مقدس است در مراسمی 22 نفر از خانواده‌های شهدای عرصه خبر، پیشکسوتان و خبرنگاران فعال در حوزه ایثار و مقاومت تجلیل به عمل می‌آورد.

وی اظهار داشت: بیش از یک‌صد و بیست خبرنگار شهید در کشور شناسایی شده‌اند که در اولین کنگره حماسه نگاران از 9 خانواده شهدای خبرنگار تجلیل خواهد شد.

سردار خضرایی افزود: علاوه بر قدردانی از خانواده‌های شهدای عرصه خبر تعدادی از خبرنگاران پیشکسوت حوزه ایثار و شهادت که در دوران دفاع مقدس نقش برجسته‌ای در حوزه اطلاع رسانی داشته‌اند مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس در ادامه خاطر نشان کرد: در نیمه دوم سال جاری دومین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت برگزار خواهد شد که در آن تعدادی از خانواده‌های شهدای عرصه خبر و تعداد دیگری از فعالان رسانه‌ای حوزه ایثار و مقاومت مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

شورای فرهنگ عمومی، 17 مردادماه 1377، سالروز شهادت «محمود صارمی» را به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری کرد

روز خبرنگار

شهید محمود صارمی خبرنگار پر تلاش و آزاده‌ای بود که از حضور در خطرناک‌ترین میدان‌ها ترس به دل راه نداد و به رسالت خویش تا انتها وفادار ماند. شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 1377 به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان توسط نیروهای افراطی طالبان به شهادت رسید. شورای فرهنگ عمومی، 17 مردادماه 1377، سالروز شهادت «محمود صارمی» را به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری کرد. هفدهم مردادماه این روز ارزشمند اجتماعی بر همه خبرنگاران، روزنامه نگاران و نویسندگان گرامی باد.

شهید اهل قلم

شهید صارمی از تبار حق جویانی بود که برای نوشتن قصه مظلومیت ملتی در بند، به سرزمینی پای نهاد که در آن به اشاره فتوای ملحدی مقدس نما، بر خوشه‌های گیس سپید پیران میوه سرخ شهادت می‌افشانند و دستان نحیف نوباوگان را با تیزاب‌های توحش می‌برند و از کشته مردان مثله شده افغان، تل و پشته می‌سازند.

شهید محمود صارمی در خرداد ماه  1347 در شهرستان بروجرد در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه شهید باهنر بروجرد سپری نمود و دوران متوسطه را در دبیرستان حضرت رسول (ص) در رشته علوم انسانی با موفقیت در سال 65 -66 پشت سر گذاشت.

او همراه با تحصیل به دلیل علاقه شدید به ورزش کاراته در این رشته فعالیت خود را آغاز نمود و در فاصله کوتاهی با گذراندن دوره‌های مختلف این رشته موفق به کسب کمربند مشکی و کارت مربیگری در این حرفه شد.

صارمی در سال 67 در کنکور سراسری رشته علوم انسانی دانشگاه تهران پذیرفته شد و دوران تحصیلات دانشگاهی خود را به طور جدی با موفقیت و در سخت‌ترین شرایط زندگی با کار کردن جهت امرار معاش و تأمین هزینه‌های تحصیل طی کرد.

محمود صارمی در دوران تحصیلات در دانشگاه بنا به وظیفه و احساس مسوولیت از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های کردستان، حلبچه و جنوب خرمشهر اعزام و 14 ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور پرداخت.

شهید صارمی

صارمی در سال 71 با داشتن دانشنامه کارشناسی به استخدام سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی درآمد و به عنوان کارشناس متون خبری فعالیت خود را آغاز کرد.

صارمی پس از چند صباحی استخدام در سازمان ایرنا، تشکیل خانواده داد و در سال 72 خداوند فرزندی به او عطا کرد و نامش را سینا گذاشت.

شهید صارمی با پشتکار فراوان در حین اشتغال در خبرگزاری تحصیلات خود را در دوره کارشناسی ارشد ادامه داد و در سال 74 موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی در رشته جغرافیای انسانی با گرایش روستایی شد.

وی 26 دی‌ماه سال 75 به عنوان مسوول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی راهی کابل افغانستان شد. زمانی که این کشور درگیر جنگ‌های داخلی بود و به خوبی می‌دانست در این سرزمین آشوب زده خطر به اسارت درآمدن و حتی شهادت وجود دارد اما بر حسب وظیفه، رسالت و تکلیف این راه را انتخاب کرد.

تنها سلاح

او با تنها سلاحش که ایمان و قلمش بود در آن وضعیت بحرانی کشور مصیبت زده افغانستان توانست مظلومیت مردم ستمدیده، زجر کشیده و بی‌دفاع و بی گناه به ویژه مردم مزار شریف و جنایت گروه ضد بشری، متحجر و خائن طالبان را به طور صریح و سالم به گوش جهانیان برساند.

شهید صارمی حدود 20 روز قبل از سقوط مزار شریف و به اسارت درآمدن و شهادت در افغانستان دچار بیماری آپاندیس می‌شود که با مشکلات فراوان و تلاش و پیگیری دوستانش به مدت پنج ساعت شبانه به دکتر رفته و سپس با توجه به وضعیتی که داشت در محیطی کاملا غیر بهداشتی با فقدان امکانات بدون وجود نور کافی و برق تحت عمل جراحی قرار می‌دهند.

پس از گذشت دو روز از این جراحی به ایران اعزام می‌شود و با وجود اینکه دوران نقاهت خود را در تهران طی می‌کرد پس از به اوج رسیدن جنگ افغانستان بر حسب تکلیف از طریق سازمان ایرنا و با توجه به احساس مسوولیت شرعی و حرفه‌ای کار خبرنگاری و رسالتی که بر دوش داشت مجدداً چهاردهم مرداد 77 به کشور افغانستان و محل کارش در مزار شریف اعزام و در زمان بسیار کوتاهی به مدت سه روز یعنی 17 مرداد ماه خبر سقوط مزار شریف و به خاک و خون کشیدن، قتل عام زنان، مردان و کودکان بی‌گناه را به ایران و سراسر جهان مخابره کرد.

آری سرانجام پیکر گلوله باران شده صارمی از دیاری آمد که خون سیاه قرون وسطایی در گنداب عروق طالبانی جاری است

شنبه سیاه

بعد از آن شنبه سیاه دیگر کسی نبود تا خبر شهادت و یا به اسارت درآمدن او و 9 دیپلمات و پرستوی عاشق، غریب و بی‌گناه را که در زیر زمین کنسولگری ایران به طور فجیعانه و با بی‌رحمی تمام توسط پیشرفته‌ترین سلاح‌های آمریکایی به رگبار مسلسل بسته بودند به دنیا مخابره کند.

آری سرانجام پیکر گلوله باران شده صارمی از دیاری آمد که خون سیاه قرون وسطایی در گنداب عروق طالبانی جاری است.

اما آنان چه غافلند که با غروب پیش هنگام مه‌پاره‌ای از دیار فرهنگ سازان ایران زمین، هزاران مهتاب برآمده از چشمه خون فام قلم، از افق سبز عالم شرق، دوباره در حال بالا آمدن است.

و امروز در قفای 15 سال سخت و طاقت فرسا از عروج ملکوتی پیکی سبز از تبار ره پویان قافله قلم داران شهید، هنوز که هنوز است پرواز خونین «محمود صارمی» برای همکارانش باور کردنی نیست.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت/سردارن بی پلاک