تبیان، دستیار زندگی
وقتی قرار است کسی را یا جمعی را تحت تاثیر قرار دهیم ،باید زبان صحبت کردن با انها را بدانیم .حال می خواهد یک کلاس درس ، یک مجلس دینی و ما یا حتی یک جمع ساده ی خانوادگی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفوذ حداکثری با چند راه ساده


وقتی قرار است کسی  یا جمعی را تحت تاثیر قرار دهیم ،باید زبان صحبت کردن با انها را بدانیم .حال می خواهد یک کلاس درس  ، یک مجلس دینی و ما یا حتی یک جمع ساده ی خانوادگی باشد.

نفوذ حداکثری با چند راه ساده

وقتی هدف رساندن موضوعی را به کسی یا گروهی داری ،باید در قدم اول شرایط او را بسنجی .اگر قرار باید با هر کسی در هر سطح  سواد وهر سن و سالی به یک زبان سخن بگویی و با یک شیوه عمل کنی ، در نهایت پیامت آنطور که باید و شاید انتقال نخواهد یافت.

مخصوصا زمانی که فرد یا افراد مقابلت ،جوانان باشند . آنها زبان و دنیای خاص خود را دارند که اگر وارد به آن دنیا شوی ، خیلی راحت تر ،تو را و حرفت را می پذیرند. بحث داغ شکاف نسل ها ریشه در همین موضوع دارد. اگر والدین به عنوان اولین و اصلی ترین مبلغ زندگی هر کس،بدانند در گروه های سنی مختلف چگونه با فرزندشان  ارتباط بر قرار کنند ، هیچ وقت بین شان فاصله ی احساسی نمی افتد. هرچند گاهی این کار سخت می شود زیرا زمان جوانی والدین دنیا به گونه ای دیگر بود و  فرزندشان در دنیای فست فودی امروز ،دوران جوانی اش را می گذراند ، خیلی از مسائل ارزش خود را از دست داده و برعکس ،خیلی از مسائل  مهم شده است اما اگر شما به عنوان والدین یک نو جوان و جوان دوست دارید ،ارزش های تان را به او منتقل کنید ، باید درک خوبی از این دنیای فست فودی داشته باشید. با زبان  مخصوص خودشان با آنها حرف بزنید و نزدیک شوید. حتی اگر معلم هستید یا قصد تبلیغ دین را دارید هم چاره ای جز ورود به دنیای آنها نخواهید داشت. این روزها روحانیونی  هستند که با نوع برخورد ،گفتار و موضوعاتی که درمورد آن حرف می زنند ،توانسته اند جوانان زیادی را به خود جذب کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در سخنانی گفتند: اولین و بهترین مُبَلغ پیامبر بود. در قرآن داریم که ای پیامبر تو نقشی جز تبلیغ نداری و در جای دیگر داریم که ای پیامبر تو نقشی جز رحمت نداری . این دو آیه نشان می دهد که تبلیغ و رحمت یک واژه است زیرا اگر دو واژه باشد این آیات اشتباه است .اگر ما بگوییم هیچ میوه ای نمی خوریم مگر میوه ای که زیر این پارچه باشد و بعد بگوییم که جز انگور میوه ای نمی خوریم ،پس معلوم می شود که زیر پارچه، انگور است. روح تبلیغ ،رحمت است.

چیزی که این روزها در ارتباطات کمرنگ شده و ریشه ی بسیاری از مشکلات است ، ندانستن فنون گوش دادن صحیح می باشد.ما می شنویم تا پاسخ دهیم اما در یک ارتباط صحیح باید به طرف مقابلمان گوش دهیم

فرقی نمی کند در خانه ،در مدرسه یا هرکجا وقتی قصد تبلیغ یک ارزش اخلاقی را دارید باید با مهربانی همراه باشد نه تنها در گفتارتان مهربان باشید بلکه مهربانی عملی شما را نیز دیده باشند .

اما یکی از موضوعاتی که در تبلیغ بسیار مهم است حتی در یک تبلیغ کوچک خانوادگی مثل ارزشمند کردن نماز اول وقت برای فرزندان ، داشتن ارتباط موثر است. اگر فنون بر قراری یک ارتباط خوب و تاثیر گذار را بدانید به راحتی می توانید در گروه هدف که از یک فرزند نوجوان تا یک جمع جوانان غریبه را شامل می شود ،تاثیر گذار باشید.

چند راه را به شما پیشنها می دهیم که می تواند در رسیدن به ارتباط موثر به شما کمک کند:

_اول باید از خودتان شناخت خوبی داشته باشید.گاهی گرفتاری های روزمره باعث می شود ما سال ها سری به خودمان نزنیم. از عقایدمان که ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشد ، بی خبر باشیم ، از نحوه ی حرف زدن و توانایی هایمان غافل بوده و حتی گاهی علایق اصلی مان را نمی دانیم.تازمانی که ندانیم خودمان چه نقاط ضعف و نقاط قوتی داریم ، نمی توانیم با دیگران وارد یک ارتباط صحیح شویم.

_چیزی که این روزها در ارتباطات کمرنگ شده و ریشه ی بسیاری از مشکلات است ، ندانستن فنون گوش دادن صحیح می باشد.ما می شنویم تا پاسخ دهیم اما در یک ارتباط صحیح باید به طرف مقابلمان گوش دهیم.

به حرف های شان ،دغدغه های ذهنی شان ، سوالات و مشکلاتشان و خلاصه بگذاریم او خودش را برای ما بگوید تا ما شناخت درستی از شرایط پیدا کنیم. اگر والدین ،فرزندشان را خوب گوش دهند هیچ گاه به درک نکردن جوانشان محکوم نمی شوند.  گوش دادن می تواند احساس خوب نزدیکی را در طرف مقابل ایجاد کند و این برای تاثیر گذاری بسیار مهم است.

نفوذ حداکثری با چند راه ساده

_در تیم طرف مقابل بازی کنید نه در جبهه ی مخالف او .به این حالت همدلی می گویند. وقتی کسی مشکلی را بیان می کند یا شرایط خودش را برای شما شرح می هد ،توقع دارد که با او همدلی کنید. همدلی تلاشی است برای درك و فهم دنیازی ذهنی طرف مقابل. برای همدلی باید بتوانیم خود را جای دیگران بگذاریم و از دریچه چشم آنها نگاه و احساس كنیم. در همدلی شما می توانید سخن طرف مقابل را تكرار كنید تا بداند كه شما منظور او را دریافته اید.

_فراموش نکنید همه ی ما از کودکی خواستار احترام هستیم و ارتباطی که این خواسته ی ما را بر اورده نکند ،محکوم به شکست است پس اگر می خواهید موثر واقع شوید ، هم ارامش خود را حفظ کنیدو هم محترمانه برخورد کنید. ممکن است حرفیی بشنود که به عقاید شما  توهین شده باشد ،اما اگر می خواهید جواب آن توهین را به گونه ی صحیح بدهید باید آرامش خود را حفظ کنید و از کانال احترام وارد شوید.

_وقتی در یک ارتباط میخواهید با طرف مقابل مخالفت کنید ، شیوه ی صحیح انرا بدانید مخصوصا زمانی که جوانان در مقابل شما هستند ، خیلی صریح و تند مخالفت نکنید اول نقاط اشتراک را پررنگ کنید و سپس برروی نقاط اختلاف صحبت کنید .

برای بیان حرفی که می خواهید ،کسی یا جمعی انرا بپذیرد ، بهتر است ارتباط موثر برقرار کنید و بدین ترتیب تاثیر گذاری خود را بیشتر کنید.

نداداودی

بخش خانواده ایرانی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.