قضای روزه و نماز و غسل جنابت!
طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است از این رو، اگر شخصی از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
در ابتدای این مقاله در مورد مفطراتی بحث می کنیم که فقط موجب قضا روزه است نه کفاره:
آن قسمت از مفطراتى كه تنها موجب قضاء است بدون كفّاره عبارتند از:
1 ـ عمدا به خدا و رسول خدا و امامان دروغ بستن (در این اختلاف هست)
2 ـ تمام سر را در آب فرو بردن.
3 ـ اگر از اوّل روز قصد روزه نكند.
4 ـ قصد بجا آوردن یكى از كارهائى كه روزه را باطل مىكند.
5 ـ فراموش نمودن غسل جنابت.
6 ـ در صورتى كه با همسر خود شوخى كند بدون اینكه قصد جنابت داشته باشد و برخلاف عادت از او منى خارج شود.
7 ـ در صورتى كه آب در دهان بگرداند، و تصادفا مقدارى آب بدون اختیار از گلویش پائین رود، البتّه در مضمضه كه از آداب قبل از وضوء است چنانچه براى وضوى نماز واجب باشد، و بدون اختیار آب از گلو پائین رود موجب قضاء نخواهد شد.
8 ـ بجا آوردن بعضى دیگر از مفطرات، مانند آنكه خیال كند هنوز روز نشده است و غذا بخورد، یا آنكه گمان كند كه مغرب شده است و افطار كند، و بعد خلاف آن ثابت شود.
و بعد از این مقدمه به طرح یک پرسش در مورد روزه و روزه داری می پردازیم:
سوال: آیا قضای روزه و نماز در صورت انجام ندادن غسل جنابت واجب است؟
شرح سوال: کسی که هفت سال بعد از مکلف شدنش متوجه می شود که در این سالها غسل جنابت بر گردن او بوده و او به هیچ عنوان نمی دانسته که باید غسل کند، آیا باید قضای تمام نمازها و روزه های این هفت سال را به جا آورد؟
البته هر کس بر طبق نظر مرجع تقلیدش باید عمل کند. نظرات مراجع محترم به این شرح است:
چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمىدانستم جنب باید غسل کند، حال تکلیفم چیست؟
آیات عظام: امام خمینی (ره)، بهجت (ره)، تبریزى (ره)، خامنهاى (دام ظله)، مکارم شیرازی (دام ظله)و وحید خراسانی (دام ظله): نماز و روزههایى را که در حال جنابت انجام دادهاید، باید قضا کنید. (آیةالله تبریزى، صراط النجاة، ج 1، س 107 و منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004 آیةالله وحید، منهاج الصالحین، ج 2، بعد از م 1004 امام، استفتاءات، ج 1 روزه، س 31 آیةالله خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 194 و دفتر آیةالله مکارم و آیةالله بهجت ره)
آیات عظام: سیستانى (دام ظله)، صافى گلپایگانی (دام ظله) و فاضل لنکرانی (ره): اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکردهاید، روزهها صحیح است و قضا ندارد، ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، در هر حال باید قضا کنید. (آیةالله سیستانى، منهاج الصالحین، ج 1، بعد از م 1004 آیةالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 558 دفتر آیةالله صافى و آیةالله وحید خراسانی دام ظله)
آیةالله نورى همدانی (دام ظله): روزهها صحیح است و قضا ندارد ولى نمازهایى را که در حال جنابت خواندهاید، باید قضا کنید. (آیةالله نورى همدانی دام ظله، استفتاءات، ج 2، س 96)
تذکر: طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است از این رو، اگر شخص از روى ناآگاهى نیز بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است.
پاسخ آیة الله هادوی تهرانی نیز به شرح زیر می باشد:
1. استمنا حرام است، ولی کفاره ای ندارد.
2. اگر شخص در حال جنب بودن نماز بخواند، نماز وی باطل است، هر چند جنابت او از استمنا باشد و وی از این حکم اطلاعی نداشته باشد.
3. روزه هایی که شخص در حال جنابت گرفته است، باطل می باشد.
فرآوری: آمنه اسفندیاریبخش احکام اسلامی تبیان
منابع:
سایت اسلام کوئیست
کتاب : چگونه روزه بگیریم ـ آیة الله سید محمد شیرازی