تبیان، دستیار زندگی
خدیجه جابری ساکن دشتستان بوشهر، با 112 سال سن، در ماه مبارک رمضان امسال نیز همچون رمضان‌های سپری شده زندگی‌اش، روزه دار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادربزرگ 112 ساله، همچنان روزه می‌گیرد

مادربزرگ 112 ساله، همچنان روزه می‌گیرد


خدیجه جابری ساکن دشتستان بوشهر، با 112 سال سن، در ماه مبارک رمضان امسال نیز همچون رمضان‌های سپری شده زندگی‌اش، روزه دار است.


این مادر بزرگ دشتستانی که به گواهی شناسنامه‌اش متولد 1280 است، در روستای بنه‌ی جابری به دنیا آمده و در همین روستا نیز سال‌های دراز زندگی خود را گذرانده است. هر چند اعتقاد دارد که چند سالی از سن شناسنامه‌‌اش بزرگ‌تر است.

او که چند سالی است در منزل فرزند خود در دالکی زندگی می‌کند، همه ساله در ایام محرم و دیگر ایام مذهبی به روستای خود می‌رود تا حسینیه‌ی قدیمی حضرت علی اصغر (ع) را که از سال‌های جوانی بانی‌اش بوده، اداره کند. وی می‌گوید این حسینیه را که جزو قدیمی‌ترین حسینیه‌های استان بوشهر است و به گفته‌ی او بیش از دویست سال پیش به وسیله‌ی نیاکانش بنا شده، «از فرزندانش هم بیشتر دوست دارد.»

کهن‌سال‌ترین زن دشتستان از نظر جسمانی نسبتاً سالم است، اما از حدود سه ماه گذشته، شنوایی‌اش را تا حد زیادی از دست داده است. به همین دلیل پرسش‌ها را به سختی می‌شنود. وی در عین حال از هوشیاری کامل برخوردار است و ضمن این که همه‌ی بستگان دور و نزدیک را به خوبی می‌شناسد، از حافظه‌ی خوبی نیز بهره‌مند است و برخی از حوادث تاریخی همچون قیام رئیس علی دلواری را به یاد می‌آورد.

بر اساس این گزارش، این زن کهن‌سال، حدود بیست سال پیش به بیماری سرطان مبتلا شد، اما با شیمی درمانی و مقاومت در برابر این بیماری مهلک، سلامتی خود را بازیافت. هر چند او خود اعتقاد راسخ دارد که «شفا گرفته‌ی امام حسین (ع) و علی اصغر (ع)» است.

مادربزرگ 112 ساله، همچنان روزه می‌گیرد

خدیجه جابری که به گفته خود از زمان رسیدن به سن تکلیف، تاکنون هرگز روزه‌اش ترک نشده است، در پاسخ به این سوال که آیا روزه‌داری برای او در این سن مشکلی ایجاد نمی‌کند، می‌گوید: «نه، شکر خدا قلبم هنوز سالم است و روزه‌داری اصلاً برایم مشکل نیست.»

این مادر بزرگ دشتستانی دارای دو فرزند پسر و دو فرزند دختر و 92 نوه و نتیجه و نبیره است. بزرگ‌ترین فرزند وی، غلامحسین، حدود ده سال پیش در 68 سالگی درگذشت. همچنین یکی از دو دختر او نیز سال‌ها پیش درگذشته است.

روستای بنه جابری، زادگاه و محل زندگی این زن کهن‌سال دشتستانی، در 15 کیلومتری جاده برازجان دالکی واقع است. مردم این روستا به تدین و داشتن اعتقادات عمیق مذهبی معروف‌ هستند.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: taghvimi

برگرفته از گروه: اخبار علمی فرهنگی

مطالب مرتبط:

دستورهای ساده برای روزه‌ داری

جبران کم‌آبی بدن هنگام روزه‌داری

بهترین نوشیدنی‌های ماه رمضان

بهداشت روزه داری

آیا روزه برای دیابتی‌ها ضرر دارد؟

ضیافت رمضان در باشگاه كاربران

آداب و رسوم تهران قدیم در ماه رمضان

استقبال از رمضان در کشورهای اسلامی

آمادگی برای شروع ماه مبارك رمضان

مزه واقعی ماه رمضان را درک کنیم

رمضان ؛ فصلی برای آغاز

رمضانی‌ترین وبلاگ با قالب اختصاصی تبیان

دانلود نرم افزارهای رمضانی