تبیان، دستیار زندگی
شب قدر شبی است که باید در آن شب با خود خلوت نموده و با تفکر و استفاده از اندیشه به ارزش و جایگاه والای انسانی خود پی ببریم .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در شب قدر چه کنیم!

در شب قدر چه کنیم!
بود قدر تو افزون از ملایک          تو قدر خود نمی دانی چه حاصل
شب قدر شبی است که باید در آن شب با خود خلوت نموده و با تفکر و استفاده از اندیشه به ارزش و جایگاه والای انسانی خود پی ببریم .

ماه مبارک رمضان اشرف و سید و سرآمد ماه های سال است .

شب قدر همانند نگینی درخشان و تابان در میان صندوقچه سنگ های قیمیتی و با ارزش است .

انسان با ایمان و خداجو زیرک است  و قدر فرصت های ناب پیش آمده را به خوبی می داند . او نیک می داند که « آب رفته به جوی بر نمی گردد » . او می داند که فرصت ها هم چون ابر گذران هستند و تنها دمی با ما هم نشین خواهند بود و پس از آن ما می مانیم و غم و حسرت جدایی .

باید شب قدر را قدر بدانیم و از آن به بهترین صورت بهره بریم .

شب قدر تنها یک شب است که اگر قدر آن را نداشته و آن را به آسانی از کف دهیم باید تا یک سال دیگر چشم انتظار بمانیم و تازه معلوم نیست که اجل به ما فرصت دوباره می دهد یا خیر . گل عزیز است غنیمت شمریدش  صحبت.

برای درک هر چه بیشتر فضلیت این شب عزیز ، کارها و اعمالی به خدا جویان سفارش شده است تا در پر تو آن ها بتوان هر چه بیش تر کرم و لطف و احسان خدا را نصیب خود ساخت .

سخن درباره اعمال شب قدر بسیار است اما این سوال به ذهن هر کس خطور می کند که راستی بهترین و برترین کار در شب قدر چیست؟

به واسطه چه کار و عبادتی می توانیم در این شب خود را بیش تر به خالق خویش نزدیکتر نماییم ؟ برترین و بهترین کار و عبادت در شب قدر تفکر است !

امام رضا علیه السلام در کلامی والا این گونه می فرمایند :

لیس العبادة کثرة و الصوم ، انما العبادة التفکر فی امر الله .

عبادت ، به بسیاری نماز و روزه نیست . بلکه عبادت ، اندیشیدن در کار خداست . ( 1 )

پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله درباره ارزش اندیشیدن می فرماید :

لاعبادة کالتفکر . هیچ عبادتی مانند تفکر نیست . ( 2 )

در هیچ آیین و مکتبی هم چون آیین برتر و پیشروی اسلام به تفکر و اندیشیدن سفارش نشده است .

آن قدر تفکر و دمی با خود خلوت نمودن نزد خدا ارزش دارد که در روایات ما تفکر برتر از عبادت بیان شده است .

پیامبر خدا در این راستا می فرماید : فکرة ساعة خیر من عبادة سنته . ساعتی اندیشه کردن، بهتر از یک سال عبادت است . ( 3 )

راوی می گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم : یک ساعت اندیشیدن بهتر از یک شب عبادت کردن است؟ حضرت فرمود: آری .رسول خدا فرموده است : ساعتی اندیشیدن بهتر است از شبی را به عبادت گذراندن.

عرض کردم : چگونه باید اندیشید ؟ فرمود : بر خانه های ویران بگذرد و بگوید : کجایند سازندگان شما ؟ ! کجایند ساکنان شما ؟ ! چه شده است که سخن نمی گویید ؟ ! ( 4 )

امیر المومنی علی بن ابی طالب علیه السلام آن امام مظلوم و مقتدای مظلومان جهان در سحرگاه رمضان به دست سنگدلی شقاوتمند شربت شهادت نوشید . قاتل آن حضرت خود را مسلمان می نامید و اهل دعا و نماز و قرآن بود !

ابن ملجم ملعون اگر اهل تفکر و اندیشیدن بود و در گوشه ای خلوت با خود خلوت می نمود و به اعمال و کارها و افکار زشت و ناپسند خود می اندیشید و به سر انجام عمل وحشیان و جنایتکارانه خود فکر می کرد ، بعید نبود که رستگار می شد .

در کربلا در روز پر بلای عاشورا در آن حادثه تلخ و جانسوز و جانگذار تنها حر بن یزید ریاحی بود که سخن حق امام را شنید و سعادتمند شد . او اگر توانست بر ابلیس رجیم و هوای نفس غلبه کند و از یاران سید شهدا شود به دلیل تفکر بر روی کار زشت و ناپسندش و سر انجامش بود !

او با خود اندیشید که آیا این دنیای فانی زود گذر که معلوم نیست جند صباحی دیگر در آن به سر برم یا نه، ارزش دوزخی شدن و گرفتار خسران ابدی شدن را دارد ؟

اگر دیگران هم که به پیکار نابرابر و نامردانه با فرزند پاک رسول اکرم بر خواسته بودند ، در گوشه ای به دور از هیاهوی دنیا با خود دمی خلوت می نمودند و خوب به گناه بزرگ و نابخشودنی و سرانجام خود می اندیشیدند بعید نبود که هم چون حر، آزاد از بند نفس می شدند و یا میدان پیکار ار رها می کردند و دستشان را به خون ثارالله آغشته نمی ساختند .

اگر در جامعه می بینم مردمانی را که با وجود نماز خواندن ، قرآن تلاوت نمودن ، اهل مسجد بودن باز گرد گناه می گردند تنها دلیلش این است که آنان اهل تفکر و اندیشه نیستند .

اگر کم نیستند جوانانی که در روزگار ما دل به ابلیس سپرده اند و از این دل سپاری شاد و مسرورند تنها به این خاطر است که به کار ها و اعمال زشت و ناپسند خویش و سر انجام تلخ آن ها فکر نمی کنند !

مگر می شود کسی بیندیشد و پی به زیان های فراوان بد حجابی و عریان گری نبرد ؟ !

مگر می شود جوانی دمی فکر کند و نفهمد که مواد مخدر او را از هستی ساقط می کند ؟ !

تمام مصایب و بلا هایی که بر سر انسان فرود می آید تنها به این دلیل است که او نمی خواهد از قدرت بی انتهای اندیشه اش استفاده برد .

در شب قدر شایسته است در کنار عبادات زمانی را برای تفکر بر کارها و رفتار و کردارمان در این یک سالی که گدشت اختصاص دهیم .

روز ها فکر من این است و به شبها سخنم                            که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود ؟                                          به کجا می روم آخر ننمایی وطنم ؟

بیندیشم که من کیستم ، از کجا آمده ام ، به کجا خواهم رفت ، در این میان چه باید کرد، از چه کارهایی باید دوری نمود، کدام کارها و رفتارم ناپسند بوده که باید آن ها را تغییر دهم و...؟

شب قدر شبی است پر رمز و راز که اگر به درستی در آن به تفکر پردازیم ، بی شک قدر خود را خواهیم دریافت و انسانی که پی به ارزش و جایگاه و عظمت خود در درگاه هستی برد هرگز لوح دلش را به گناه آلوده نخواهد ساخت .

بود قدر تو افزون از ملایک                 تو قدر خود نمی دانی چه حاصل

اگر بندیشم خواهم دریافت که من کسی هستم که ابلیس شش هزار سال عبادت کرده به خاطر سجده نکردن به من از در گاه خدا رانده شده ! آیا حیف از من نیست که بنده شیطال شوم و طوق بنده گی خدا را از گردنم باز کنم ؟

بیایید در شب قدر امسال بواسطه تفکر ، قدر خود را بدانیم .

پی نوشت:

1-میزان الحکمه/ج9/ص231/ح16385

2-تحف العقول/ص12

3-میزان الحکمه/ج9/ص231/ح16387

4- میزان الحکمه/ج9/ص232/ح16390

مهدی صدری

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

1-میزان الحکمه/محمدی ری شهری /دارالحدیث/قم/87

2-تحف العقول/ترجمه حسن زاده/آل علی/قم/88

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.