تبیان، دستیار زندگی
هفته اول لیگ برتر با قضاوت های نه چندان خوب داوران روبرو شد. این نوع داوری به گونه ای بود که حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری ایران هم به آن انتقاد کرد. انتقادی که با واکنش محسن قهرمانی هم همراه شد. جدال مسئولان داوری در روز نخست لیگ در نوع خود جالب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیگ برتر و جدال داوران


هفته اول لیگ برتر با قضاوت های نه چندان خوب داوران روبرو شد. این نوع داوری به گونه ای بود که حسین عسگری رئیس دپارتمان داوری ایران هم به آن انتقاد کرد. انتقادی که با واکنش محسن قهرمانی هم همراه شد. جدال مسئولان داوری در روز نخست لیگ در نوع خود جالب است.

محسن قهرمانی

محسن قهرمانی:  با این حرف محروم می‌شوم

محسن قهرمانی داور بازی تیم های پرسپولیس و تراکتورسازی به رغم این که کمیته داوران اعلام کرده داوران لیگ برتر حق هیچ گونه مصاحبه ای را ندارند، نسبت به صحبت های حسین عسگری و همچنین اتفاقات این بازی واکنش نشان داد و صحبت هایی را مطرح کرد.

*شب پرحاشیه‌ای را در هفته نخست سپری کردید؟

بازی پرسپولیس و تراکتورسازی به واسطه شرایطی که این دو تیم در سال های اخیر داشتند و بازیکنانی که از دو تیم در نقل و انتقالات جابجا شدند، قاعدتا حساسیت های آن هم افزایش پیدا می کرد و این اتفاق هم افتاد.

*از قضاوت خودتان راضی بودید؟

بعد از بازی چندین بار فیلم مسابقه را تماشا کردم و می توانم بگویم تاثیری در نتیجه مسابقه نداشتم.

*این مسابقه با تاخیر 6 دقیقه‌ای آغاز شد. علت آن چه بود؟

از ابتدا قرار بود این مسابقه ساعت 22 آغاز شود اما مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ تصمیم گرفتند تا بازی از ساعت 22:15 شروع شود. نماینده تام الاختیار سازمان لیگ باید بعد از فراهم شدن شرایط بگوید مسابقه برگزار شود. در آن زمان طبق گفته نماینده سازمان لیگ و به علت شلوغ بودن کنار زمین فرضتی نیاز بود تا آن قسمت خالی شود و همین عامل باعث تاخیر در مسابقه شد و تیم داوری داخل زمین مقصر نبودند.

*خیلی‌ها عنوان کردند پنالتی اعلام شده به سود پرسپولیس از سوی شما درست نبوده است.

در زمین مسابقه برای تصمیم گرفتن فرصتی نیست و بلافاصله داور باید تصمیمش را بگیرد. در آن صحنه تشخیص من این بود که اعلام پنالتی درست بوده است.

*بعد از بازبینی فیلم هم چنین نظری دارید؟

تماشای فیلم مسابقه و این که آن موقع بخواهیم تجزیه و تحلیل کنیم کار راحتی است. این قدر شهامت دارم که بگویم در اعلام ضربه پنالتی اشتباه کردم و از مجموعه تراکتورسازی و هوادارانش عذر خواهی کنم. خدا این قدر به من لطف داشت که پنالتی پرسپولیس گل نشود و در نتیجه بازی تاثیر گذار نباشم.

بازی پرسپولیس و تراکتورسازی به واسطه شرایطی که این دو تیم در سال های اخیر داشتند و بازیکنانی که از دو تیم در نقل و انتقالات جابجا شدند، قاعدتا حساسیت های آن هم افزایش پیدا می کرد و این اتفاق هم افتاد

*رئیس دپارتمان داوری هم صحبت‌هایی را مطرح کرده است با این عنوان که رفتار محسن قهرمانی در این مسابقه مناسب نبود و آنها شانس آوردند در نتیجه مسابقه تاثیر گذار نبودند. شما در این خصوص چه نظری دارید؟

اول از همه می خواهم بگویم آقای عسگری مشکل رفتاری یعنی چه؟! از این صحبت ها برداشت های زیادی می شود و آن وقت همه فکر می کنند که من سالم نیستم! من که حق مصاحبه نداشتم اما باید از خودم دفاع کنم. چطور آقای عسگری با گذشت چند روز از مسابقه تماسی هم با من نداشت تا حرف هایش را بگوید اما این کار را در رسانه ها انجام می‌ دهد؟! رئیس دپارتمان داوری از کدام صحنه صحبت می کند که می گوید مشکل رفتاری دارم؟! خودم هم گفتم در اعلام صحنه پنالتی اشتباه کردم و از مجموعه تراکتورسازی عذرخواهی می کنم که این بحث فنی است. در صحنه اخراج مدافع تراکتورسازی همه دیدند که تصمیم درست بوده و این هم فنی است. آقای عسگری، فرم صورت من همین است، نمی توانم که جراحی پلاستیک انجام بدهم! در خیابان هم راه می روم یک اخمی روی صورت هم است و نمی شود آن را عوض کرد.

*درخصوص صحنه‌های درگیری قاسم دهنوی و علی کریمی با یکدیگر هم بحث زیاد است که چرا شما واکنشی نشان ندادید. در این باره چه صحبتی دارید؟

من که نمی توانم حواشی پیش از مسابقه دو تیم و مسائلی که میان آنها وجود دارد را کنترل کنم. مثل همه فقط دو چشم دارم و نمی توانم در یک زمان به تمام امور مسلط باشم. در میانه زمین یا در زمان کرنر اگر صحنه های به وجود آمده را می دیدم، قطعا مطابق با قوانین تصمیم گیری می کردم. من که مشکلی با کسی ندارم و وظیفه داور این است تا تیمی ضرر نکند و قرار هم نیست هیچ گاه شرایط مطلوبی برای همه ایجاد شود. اشتباه است و نمی شود آن را کتمان کرد چه در بحث داوری یا مسائل فنی اما این که آقای عسگری بگوید مشکل رفتاری دارم واقعا جای تعجب دارد! می دانم با این صحبت ها چند هفته ای محروم می شوم اما مجبورم تا از حیثیت خودم دفاع کنم. همیشه یک اخمی روی صورتم است. اگر بخندم می گویند چرا می خندی اگر عصبانی باشم می گویند چرا عصبانی هستم. مگر باید جراحی پلاستیک کنم! فرم صورتم همین است و متاسفانه همه می خواهند به قهرمانی خرده بگیرند.

محسن قهرمانی

*در صحنه‌ای در کنار زمین قصد برخورد با یکی از نفرات روی نیمکت تراکتورسازی را داشتید. درست است؟

آذرنیا سرپرست تراکتورسازی گفته بود کمک داور باید اعلام آفساید می کرد و من هم به کنار زمین آمدم و گفتم اگر این کار تکرار شود، مطابق با قانون تصمیم گیری می کنم.

*گزارشگر بازی هم در صحبت‌های خود تاکید کرد با اضافه وزن دوباره مواجه شده‌اید. در این خصوص چه نظری دارید؟

من اتفافا وزنم سرجایش است و فردوسی پور بهتر است به فکر خودش و برنامه اش باشد و شیرین بازی درنیاورد! فردوسی پور در هر شرایط که باشم به دنبال انجام صحبت های پوچ است و فکر می کند خیلی شیرین است! فردوسی پور بداند در تست آمادگی جسمانی پیش از مسابقات بهترین عملکرد را داشتم و بهتر است صحبتی نکند.

انتقاد حسین عسگری از محسن قهرمانی

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال به دلیل آن چه "رفتارهای غیر معقول" نامید از محسن قهرمانی انتقاد کرد. حسین عسگری درباره عملکرد تیم داوری بازی پرسپولیس و تراکتورسازی، اظهار کرد: تیم داوری اشتباهاتی داشت که البته خوشبختانه در نتیجه‌ بازی تاثیرگذار نبود، اما از داوران با تجربه توقع می‌رود که چنین اشتباه‌هایی را مرتکب نشوند. به هر حال در هفته‌ اول لیگ، بروز چنین مسائلی در روحیه داوران تاثیر منفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: مواردی که در این بازی رخ داد، پیش از این به داوران تذکر داده شده و به آنها توصیه شده که بیشتر دقت کنند که این گونه اتفاقات در بازی رخ ندهد. تصمیم درباره مسائلی که در بازی رخ داد، برای یک داور با تجربه نباید سخت باشد. عسگری در ادامه با اشاره به رفتار محسن قهرمانی در طول بازی که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، گفت: در کلاس توجیهی داوران نزدیک به یک ساعت درباره این مسائل حرف زدیم و فیلم نشان دادیم، اما متاسفانه این رفتارها شکل گرفت. نباید این گونه رفتارها بروز کند، چون برای جامعه داوری اصلا خوب نیست. رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال همچنین با انتقاد از محسن قهرمانی، اظهار کرد: در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی، اشتباه های داور تاثیری در نتیجه‌ بازی نداشت، اما آنقدر رفتارها و حرکت‌ها غیر معقول بود که هر کسی نادرست بودن آنها را لمس می‌کرد. این کارها جز آن که ایرادی به کار داوران وارد کند و جوابی نداشته باشد، نتیجه‌ دیگری ندارد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رفتارهای قهرمانی ممکن است به محرومیت او از قضاوت در چند بازی بینجامد، گفت: باید فیلم بازی را کاملا بررسی کنیم تا درباره این مساله تصمیم بگیریم.

عسگری درباره عملکرد داوران در سایر دیدارهای هفته‌ اول فصل سیزدهم لیگ برتر فوتبال هم گفت: در بازی استقلال و گسترش فولاد که خودم آن را دیدم مورد خاصی نبود و زرگر قضاوت خوبی داشت. در سایر دیدارها هم گویا مشکلی نبوده، چون ناظران چیز خاصی نگفته‌اند، هر چند هنوز فیلم بازی‌ها و گزارش ناظران داوری به دست ما نرسیده است. پس از بررسی فیلم‌ها و گزارش‌ها بهتر می‌توانیم درباره عملکرد داوران نظر بدهیم.

فرآوری :بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان


منبع: برنا و ایسنا