تبیان، دستیار زندگی
در تاریخ طراحی گرافیک، پوسترهای جنگ جهانی اول بیشتر به دلیل ایجاد سطح نوین و تاثیرپذیری از تحریکات روان شناسی ، مورد توجه هستند. در این نوشتار به شرح تحولات پوستر در دوران جنگ جهانی اول خواهیم پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوسترهای جنگ جهانی اول


در تاریخ طراحی گرافیک، پوسترهای جنگ جهانی اول بیشتر به دلیل ایجاد سطح نوین و تاثیرپذیری از تحریکات روان شناسی ، مورد توجه هستند. در این نوشتار به شرح تحولات پوستر در دوران جنگ جهانی اول خواهیم پرداخت.

پوستر رنگی لیتوگرافیک در سال های پیش از 1914م. تکمیل شد و پیش از آن که سینما و رادیو بتوانند جانشین آن شوند، مهم ترین شکل تبلیغات بصری جمعی بود.

پوسترهای جنگی از متن سنت های بصری میهنی بر می خاستند و در نتیجه آئین های ملی –قومی را نمایش می دادند. اما به دلیل اینکه بسیاری از این پوسترها باید به طور مشترک ، ضرورت داشتن عِرق ملی و کوشش برای دفاع در جنگ را نشان می دادند، تکنیک های مشابهی را در آفرینش تحریکات بصری به کار می گرفتند.

با این که جنگ جهانی اول با شناساندن هواپیماها ، توپخانه ، تانک ها و بالون ها، نخستین جنگ تکنولوژیکی –ماشینی بود، اما تاکید بسیاری از پوسترها، بر نتایج موقعیت بشری در این جنگ بود

دفتر جنگ بریتانیا، تنها چند هفته پس از وقوع جنگ، " کمیته پارلمانی نیروهای تازه" را در اگوست 1914م. پایه گذاری کرد. این کمیته انتشار شمار عظیمی از پوسترها را تا ژانویه 1916م. که سربازگیری – به دلیل دشوار شدن تشویق جوانان برای داوطلب شدن- اعلام شد، سازماندهی نمود.

شمار پوسترهای جنگی، از فعالیت های تبلیغاتی زمان صلح نیز بیشتر بود. از طرفی پوسترهای سربازگیری ، که گونه عظیم دیگری از پوسترها بودند، سعی داشتند با ترغیب مردم به خریدن اوراق قرضه، آنها را به کمک به جنگ وادار کنند.

با این که جنگ جهانی اول با شناساندن هواپیماها ، توپخانه ، تانک ها و بالون ها، نخستین جنگ تکنولوژیکی –ماشینی بود، اما تاکید بسیاری از پوسترها، بر نتایج موقعیت بشری در این جنگ بود.

نمایش اصلی از طریق ارتباطات روان شناسی در خانواده های سربازان یا ارتباطشان با رهبران آینده شکل گرفت. از مشهورترین آنها ، پوستر " پدر، تو در این جنگ بزرگ چه کردی؟" بود که به دست "سَویل لاملی" در حدود سال 1915م. طراحی شد.

پوسترهای جنگ جهانی اول

این که همه مخاطبان مذکر این پوستر می بایست به وسیله اشاره مستقیم چالش برانگیز آن به این مطلب که کودکان از پدرانشان انتظار مبارزه دارند، به شور بیایند؛ بی شک قابل قبول بود.

از آن پس چنین تدابیری با تکیه بر بازتاب افکار عمومی ، ابزار کار تبلیغات در دوران جنگ شد.

پوستر دیگری که نمونه اولیه مجموعه ای از پوسترهای سربازگیری شد، پوستر " کشورت به تو نیاز دارد" اثر " آلفرد لیت" بود. این ایده اولین بار به صورت جلد مجله "لاندن اپینیَن" درآمد.

پوسترهای جنگ جهانی اول

اشاره انگشت و چشمان خیره "لرد هوراشیو کیچنر" ، وزیر جنگ دولت بریتانیا، پیام آشکاری را بیان می نمود. پس از آن این تصویر ، با اضافه کردن کلمات "خداوند پادشاه را حفظ کند" به صورت پوستر ی برای کمیته پارلمانی نیروهای تازه درآمد.

در ایالات متحده مشهورترین شکل پوستر " من تو را برای ارتش امریکا می خواهم" بود که به دست "جیمز مونتکُمری فلَگ" همراه با تصویری نیم تنه از عمو سام که از یک پرتره شخصی گرفته شده بود، طراحی شد.

پوسترهای جنگ جهانی اول

پوسترهای آلمانی ، اتریشی و مجارستانی ، بر خلاف پوسترهای متفقین که بر ترسیمات فیگوراتیو تاکید داشتند، به بهره گیری از طراحی های ساده ای که از جنبش های انشعاب وین و طراحی مدرن آلمان گرفته شده بود، پرداختند.

تمرکز این پوسترها بر وام ها و اوراق قرضه جنگی بود. پوسترهایی که برای هر دو جنبه تولید می شد، زنان و خانواده های تنها مانده در خانه یا مزرعه را هدف گرفته بود.

بهره گیری از نمادهای حیوانی در هنرهای گرافیکی پیشینه ای دیرین دارد و در جنگ جهانی اول ، این شیوه زبان بصری آشنایی را برای کلیشه هایی چون عقاب آلمانی، خروس فرانسوی و شیر بریتانیایی ایجاد نمود.

این نمادگرایی در پوسترهای متفقین نمود بیشتری داشت؛ اما به طور غریبی در پوسترهای آلمانی ، ویژگی استفاده نمادین از حیوانات ، وسعت زیادی نیافت. زیرا در دوران پس از جنگ، طراحان پوستر آلمانی ، مخالفت سیاسی گسترده ای را نسبت به بهره گیری اغراق آمیز از گونه های مختلف حیوانات در آثارشان اعلام کردند.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک جرمی آینسلی

تاریخ مختصر طراحی گرافیک ریچارد هولیس

اطلس طراحان گرافیک النا استانیک