تبیان، دستیار زندگی
موضوع اقتصاد هنر در قالب نمایشگاه‌های فروش و حراج‌های آثار هنری، موضوعی بسیار مهم و جدی است که در سال‌های اخیر توجه به آن در کشور اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌اندازی مرکز ارزشیابی آثار هنری


موضوع اقتصاد هنر در قالب نمایشگاه‌های فروش و حراج‌های آثار هنری، موضوعی بسیار مهم و جدی است که در سال‌های اخیر توجه به آن در کشور اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

راه‌اندازی مرکز ارزشیابی آثار هنری

به باور کارشناسان، توجه به هنرهای تجسمی می‌تواند برای کشور در‌آمد‌زا نیز باشد که رکورد فروش 5/6 میلیاردی در دومین حراج تهران، شاهد این مدعاست.

البته این امر نیاز به توجه بیشتر متخصصان و متولیان فرهنگ و هنر کشور و برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه دارد. به‌نظر می‌رسد در مسیر رونق اقتصاد هنر، ترغیب و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری روی آثار هنری و نقش تأثیر‌گذار و محوری فروش آنها، باید ازجمله اهداف برپایی نمایشگاه‌ها و فروش آثار هنری توسط متولیان فرهنگی، به‌خصوص بخش خصوصی باشد اما این امر نیازمند ارائه اطلاعات در زمینه ارزش واقعی آثار هنری به مخاطبان است. در واقع آنچه طی این مسیر مغفول واقع شده ایجاد مراکزی برای ارزشگذاری یا قیمت‌گذاری آثار هنری توسط کارشناسان مجرب در کشور بوده است.

در همین راستا مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، با تأسیس مرکز ارزشیابی آثار هنری، فعالیت‌های خود را با درنظر گرفتن زیر شاخه‌های هنرهای تجسمی آغاز کرده است.

مرتضی گودرزی (دیباج)، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، با بیان اینکه در ایران و کشورهای منطقه برای نخستین‌بار است که چنین مرکزی راه‌اندازی ‌شده است، درباره اهداف این مرکز توضیح داد: مرکز ارزشیابی آثار هنری در واقع با هدف کمک به جامعه ‌هنری کشور اعم از دستگاه‌های رسمی و دولتی و غیردولتی و خصوصی تشکیل شده است که طی فعالیت خود بتواند نقش کارشناسی آثار هنری را در همه جنبه‌ها اعم از تشخیص، قیمت‌گذاری و مشاوره انجام دهد.

گودرزی ادامه داد: هم‌اکنون چه بخش خصوصی و چه دولتی نیازمند به شورا، مرکز یا مجموعه‌ای هستند تا بتواند موقع خرید آثار هنری به‌عنوان راهنما و شاخص آنها در رصد، انتخاب، ارزیابی و قیمت‌گذاری به آنها کمک کند، به همین منظور این مرکز چند کار را با هم برعهده گرفته است.

به گفته مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، هر فرد حقیقی یا حقوقی اگر آثاری را شناسایی کرده، اما در خرید آنها تردید دارد یا از قیمت واقعی آنها اطلاعی ندارد، می‌تواند به این مرکز مراجعه کند تا مراحل کار ارزشیابی روی آن اثر، توسط تیمی از کارشناسان و هنرمندان درجه یک کشور اجرا شود. وی توضیح داد: بنابراین مرکز ارزشیابی آثار هنری، آثار مورد نظر را پس از ارزشگذاری و قیمت‌گذاری به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌دهد؛ به همین منظور باید شخص یا مجموعه مورد نظر به این مرکز مراجعـه کرده و از نزدیک ضمن رۆیت آثار از ارزش ریالی درنظر گرفته‌شده که توسط کارشناسان مرکز روی آثار گذاشته شده است، مطلع شود و براساس بضاعت مالی تصمیم به خرید اثر بگیرد.

گودرزی با بیان اینکه آثار را یک تیم کارشناسی از هنرمندان درجه یک کشور در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی و سنتی قیمت‌گذاری می‌کنند، افزود: هنرمندان درجه یک کشور این کار را به‌صورت گروهی در رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، نگارگری و تذهیب، همچنین رشته‌های خوشنویسی و همه رشته‌های هنرهای سنتی انجام می‌دهند که برای هر رشته هنری بین 3تا 5نفر از استادان شناخته‌شده انتخاب شده‌اند تا روی هر اثر نظر خود را اعلام ‌کنند.

وی تصریح کرد: ارزشیابـی هر اثر هنری با صدور یک شناسنامه با مشخصات کامل آن اثـر به خریدار تحویل داده می‌شود، به‌نحوی که این شناسنامه همواره در خرید و فروش‌های بعدی بتواند مبنای کار قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سۆال که آیا افراد یا دستگاه‌هایی که آثـار خارجـی را در اختیار دارند یا آثاری که مربوط به ادوار گذشته است، نیز در این مرکز می‌تواند مورد ارزشیابی قرار بگیرند، گفت: هر شخص حقیقی یا حقوقی که اثری در اختیار داشته باشد اعم از ایرانی و یا خارجی می‌تواند با مراجعه به این مرکز از قیمت و کم و کیف آن اثر اطلاع پیدا کند.

گودرزی با بیان اینکه آثار را یک تیم کارشناسی از هنرمندان درجه یک کشور در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی و سنتی قیمت‌گذاری می‌کنند، افزود: هنرمندان درجه یک کشور این کار را به‌صورت گروهی در رشته‌های نقاشی، مجسمه‌سازی، نگارگری و تذهیب، همچنین رشته‌های خوشنویسی و همه رشته‌های هنرهای سنتی انجام می‌دهند که برای هر رشته هنری بین 3تا 5نفر از استادان شناخته‌شده انتخاب شده‌اند تا روی هر اثر نظر خود را اعلام ‌کنند

به گفته مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، همه این عملیات در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انجام می‌گیرد و درصورت نیاز ممکن است طی توافقاتی بخش‌هایی از کار به انجمن‌ها و مجموعه‌های خصوصی واگذار شود. گودرزی با بیان اینکه استان‌ها و شهرستان‌ها نیز می‌توانند در این طرح قرار بگیرند، گفت: در برنامه داریم که درصورت درخواست متقاضیان استانی و با رعایت شرایط و ضوابط حقوقی، به‌صورت محدود نمایندگی‌هایی را به هر شهرستان واگذار کنیم.

بخش هنری تبیان

منبع: همشهری آنلاین