تبیان، دستیار زندگی
گویا تهرانی‌ها باور نمی‌كنند كه مصرف آب به حد جنون رسیده و اگر همین طور مصرف یا بهتر بگوییم اسراف آب ادامه داشته باشد، باید در به در دنبال آب معدنی بگردند چراكه منابع آب تهران هر روز كم و كمتر می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به خدا مصرف آب سرسام‌آور است!


گویا تهرانی‌ها باور نمی‌كنند كه مصرف آب به حد جنون رسیده و اگر همین طور مصرف یا بهتر بگوییم اسراف آب ادامه داشته باشد، باید در به در دنبال آب معدنی بگردند چراكه منابع آب تهران هر روز كم و كمتر می‌شود.
خطر جیره بندی آب تهران؟!!

مسوولان می‌گویند پایتخت‌نشینان ركورد 50 ساله آب را شكستند و مصرف آب تهران سرسام‌آور شده است.چند روز پیش شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد كه رکورد 50 ساله مصرف آب در تهران شکست و تهرانی ها در یك روز3 میلیون و 420 هزارمترمکعب آب مصرف کردند. عزیز عالی‌نژاد؛ مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران در این باره گفت: در وضعیت کنونی تنها شهروندان هستند که می‌ توانند با تشریک مساعی و درک شرایط مقطعی به‌ وجودآمده برای تامین آب تهران ما را در این شرایط خطیر یاری کنند. توجه داشته باشیم که در صورت ادامه این وضعیت، روند آبرسانی به مشترکان با نگرانی‌ها و تنگناهایی عدیده‌ای مواجه خواهد. عالی‌نژاد تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حال حاضر با تمام ظرفیت سازه‌ای، فنی و تاسیساتی خود در امر تامین آب تهران اهتمام دارد ولی باید در نظر داشته باشیم که استعداد شبکه آبرسانی محدودیت‌هایی دارد.

خطر جیره‌بندی

استاندار تهران نیز با بیان اینکه میزان مصرف آب شبانه‌روزی تهرانی‌ها به شدت افزایش یافته است، با هشدار نسبت به این مسئله، گفت: برای جلوگیری از قطع شدن و جیره‌بندی آب، صرفه‌جویی تنها راه‌حل است، چرا که بخشی از ذخایر آب تهران نیز وارد شبکه مصرف شده است.مرتضی تمدن با بیان اینکه این روزها اوج فعالیت مسئولان شرکت آب و برق تهران است، گفت: شدت گرما و تداوم آن باعث شده تا مصرف آب و برق به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.

وی افزود: بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که گرمای هوا تا چند روز آینده در تهران ادامه خواهد داشت و با وجود اینکه در تولید و تامین آب نسبت به گذشته نه تنها هیچ گونه کاهشی نداشته‌ایم، بلکه با افزایش تولید نیز همراه بودیم، اما مصرف سرانه هر شهروند تهرانی که در شبانه‌روز 270 لیتر بود، به 400 لیتر افزایش یافته است.

استاندار تهران ادامه داد: مصرف آب در تهران با این آمار و ارقام، رشد فزاینده‌ای را نشان می‌دهد و علی‌رغم اینکه شرکت آب و فاضلاب در تولید آب کاهشی ایجاد نکرده‌ است، اما به علت مصرف زیاد در برخی از مناطق شاهد قطعی آب و افت فشار در طبقات فوقانی ساختمان‌ها هستیم.تمدن تصریح کرد: گزارش شرکت آب و فاضلاب تهران نشان می‌دهد که علی‌رغم تذکر رسانه ملی و مسئولان این شرکت مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف آب، تاکنون متاسفانه کاهش معناداری در مصرف آب شهروندان تهرانی صورت نگرفته و این مصرف روند افزایشی دارد.وی افزود: سختی کار در اینجا خواهد بود که با ادامه این روند دچار قطعی و جیره‌بندی آب شویم، چرا که شرکت آب و فاضلاب تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این اتفاق رخ ندهد، اما لازمه این کار کاهش مصرف آب از سوی شهروندان است.با توجه به ادامه گرمای هوا در تهران و افزایش مصرف آب، شهروندان به جز مصارف ضروری روزانه، در شرایط فعلی سایر مصارف آب را فراموش کنند تا مجبور به جیره‌بندی نشویم.

در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان تهران علاوه بر تولید منابع آب روزانه، به علت افزایش روند مصرف، بخش زیادی از آب ذخیره شده تهران را که برای موارد خاص بود وارد شبکه آبرسانی کرده است و طبق آمار مصرف روزانه آب در تهران هم‌اکنون به سه میلیون و 420 هزار مترمکعب رسیده که مصرف بسیار بالایی است که تاکنون چنین وضعیتی را در مصرف آب شاهد نبودیم

تمدن گفت: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان تهران علاوه بر تولید منابع آب روزانه، به علت افزایش روند مصرف، بخش زیادی از آب ذخیره شده تهران را که برای موارد خاص بود وارد شبکه آبرسانی کرده است و طبق آمار مصرف روزانه آب در تهران هم‌اکنون به سه میلیون و 420 هزار مترمکعب رسیده که مصرف بسیار بالایی است که تاکنون چنین وضعیتی را در مصرف آب شاهد نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه برای عبور از این شرایط، چاره‌ای جز صرفه‌جویی در مصرف آب نداریم، درباره جلوگیری از قطع برق نیز گفت: در مصرف برق نیز با توجه به گرمای هوا، این روند افزایشی وجود دارد و اداره برق تلاش خود را به کار گرفته تا شهروندان دچار قطعی برق نیز نشوند.

جیره بندی اب

استاندار تهران ضمن آنکه از تمام شهروندان تهرانی خواست تا در مصرف آب و برق صرفه‌جویی لازم را داشته باشند، اضافه کرد: اگر شهروندان مصارف غیرضرور و غیر شرب خود را به شدت کاهش ندهند، دچار قطعی و جیره‌بندی می‌شویم.

تمدن ابراز امیدواری کرد تا با کاهش گرما، میزان مصرف آب و برق تعدیل یابد، اما شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که اگر صرفه‌جویی در مصارف صورت نگیرد، علی‌رغم تلاش‌هایی که اداره آب و فاضلاب و برق انجام می‌دهند، ممکن است دچار قطعی آب شویم.

وی درباره اینکه آیا برای روزهای آینده درباره جیره‌بندی آب تصمیمی قطعی اتخاذ شده یا نه؟ گفت: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم، چرا که برای قطع یا جیره‌بندی آب، باید در یک ساعتی یک منطقه بدون آب باشد تا در منطقه دیگر امکان آبرسانی وجود داشته باشد، اما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این اتفاق نیفتد.استاندار تهران گفت: چنانچه شهروندان 10 تا 20 درصد مصرف روزانه خود را کاهش دهند، قطعا به جیره‌بندی نخواهیم رسید.

به گفته تمدن، قطعی آب برخی از مناطق در روزهای گذشته به علت کاهش تولید آب نبوده، بلکه علت این قطعی، افزایش میزان مصرف شهری خود شهروندان بوده است.

خبر خوب هواشناسی

هر چند هباید هشدارها را جدی بگیریم اما یك خبر خوب هواشناسی هم اینكه قرار است از گرمای هوا كم شود. مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش نسبی دما در هفته جاری از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد.مهندس عبدالرضا امیدوار شهریبا اشاره به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی گفت: بر این اساس در هفته جاری در بیشتر نقاط کشور تا حدودی از دمای هوا کاسته می‌شود.وی افزود: تا روز سه شنبه (فردا) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و برخی نقاط استان خراسان شمالی بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد که پیش‌بینی می‌شود در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بارش در گیلان و غرب مازندران از شدت بیشتری برخوردار باشد.

گزارش شرکت آب و فاضلاب تهران نشان می‌دهد که علی‌رغم تذکر رسانه ملی و مسئولان این شرکت مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف آب، تاکنون متاسفانه کاهش معناداری در مصرف آب شهروندان تهرانی صورت نگرفته و این مصرف روند افزایشی دارد

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور افزود: همچنین تا روز سه‌شنبه در برخی نقاط استان‌های هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب غرب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شمال آذربایجان‌های غربی و شرقی و استان اردبیل رگبار موقتی باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود که در این مدت در برخی نقاط استان‌های ایلام، خوزستان،‌ شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی باد و گرد و خاک پیش‌بینی شده است.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: تا روز سه‌شنبه در برخی مناطق سواحل دریای خزر و شمال آذربایجان غربی و شرقی ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در این مدت به تناوب وزش باد و گرد و خاک در منطقه زابل و مناطقی از غرب و جنوب غرب ادامه خواهد داشت. همچنین در برخی مناطق استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان و شرق اصفهان وزش باد شدید رخ خواهد داد.

وی به وضع هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر این اساس در روز یکشنبه آسمان تهران صاف گاهی با وزش باد پیش بینی شده که حداقل و حداکثر دما در این روز بدون تغییر به 24 و 39 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز دوشنبه نیز آسمان پایتخت نیمه ابری در پاره‌ای نقاط با وزش باد پیش بینی شده است که انتظار می‌رود حداقل و حداکثر دما در این روز با یک درجه کاهش به 23 و 38 درجه سانتیگراد بالای صفر برسد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ایسنا، فارس، مهر