تبیان، دستیار زندگی
این کلیپ صوتی شامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون سبک زندگی قرآنی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبک زندگی قرآنی + کلیپ صوتی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای


این کلیپ صوتی، شامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پیرامون سبک زندگی قرآنی است.


این فایل صوتی را از اینجا دریافت كنید.

بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی که در این کلیپ می‌شنوید:

هدف زندگی چیست؟

رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است: هدف زندگی چیست؟ هر هدفی که ما برای زندگی معین کنیم، برای خودمان ترسیم کنیم، به طور طبیعی، متناسب با خود، یک سبک زندگی به ما پیشنهاد می‌شود. یک نقطه‌ی اصلی وجود دارد و آن، ایمان است. یک هدفی را باید ترسیم کنیم (هدف زندگی را)، به آن ایمان پیدا کنیم. بدون ایمان، پیشرفت در این بخش‌ها امکان‌پذیر نیست؛ کار درست انجام نمی‌گیرد. حالا آن چیزی که به آن ایمان داریم، می‌تواند لیبرالیسم باشد، می‌تواند کاپیتالیسم باشد، می‌تواند کمونیسم باشد، می‌تواند فاشیسم باشد، می‌تواند هم توحید ناب باشد؛ بالاخره به یک چیزی باید ایمان داشت، اعتقاد داشت، به دنبال این ایمان و اعتقاد پیش رفت. مسئله‌ی ایمان، مهم است. ایمان به یک اصل، ایمان به یک لنگرگاه اصلی اعتقاد؛ یک چنین ایمانی باید وجود داشته باشد. بر اساس این ایمان، سبک زندگی انتخاب خواهد شد.

بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى - 1391/07/23

*****

سبک زندگی منطبق با قرآن

یکی از عیوب ما و جوامع ما در طول زمان این بوده است که گاهی فرهنگ خود را متأثر می‌کردیم از فرهنگ بیگانگان. کسانی این را در میان جامعه‌ی ما و کشور ما به عمد ترویج کردند؛ ما را سوق دادند به سمت زندگی کسانی که دل و جانشان خالی بود از نور معنویت؛ در سبک زندگی، در کیفیت پوشش، در کیفیت راه رفتن، در کیفیت معاشرت‌ها و ارتباطات اجتماعی. اگر هم کسی به آن‌ها اعتراض کرد، گفتند که دنیای امروز اینجوری است. در حالی که قرآن به ما می‌آموزد: «و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله ان یتبعون الا الظن و ان هم الا یخرصون».

امت مۆمن و مسلم، آن امت و ملتی است که معیار را از قرآن می‌گیرد، از هدایت الهی می‌گیرد.

آنچه که انسان جا دارد آن را فرا بگیرد و اگر لازم بود، از آن تقلید کند، عبارت است از طریق هدایت؛ «صراط الذین انعمت علیهم»؛ از خدای متعال می‌خواهیم که ما را هدایت کند به راه کسانی که به نعمت الهی واصل و نائل شده‌اند؛ این است که باید از آن تبعیت و پیروی کرد. اما اینکه حالا اکثریت مردم دنیا این جور حرف می‌زنند، این جور حرکت می‌کنند، این جور رفتار می‌کنند، ما باید عقل خودمان را، دین خودمان را، هدایت الهی را معیار قرار دهیم برای رد و قبول. امت مۆمن و مسلم، آن امت و ملتی است که معیار را از قرآن می‌گیرد، از هدایت الهی می‌گیرد.

جامعه‌ی مسلمان ما تا قبل از سال‌های پیروزی انقلاب، با اینکه علاقه‌مند به قرآن بود، عاشق قرآن بود، اما مأنوس با قرآن نبود. این هم از برکات انقلاب است که جوان‌های ما، صاحبان صوت و ذوق و هنر تلاوت و استعداد و آمادگی برای فراگیری، به حمدالله در این میدان وارد شدند و پیشرفت کردند. ولی این‌ها مقدمه است؛ مقدمه‌ی برای فهم قرآن و تخلق به اخلاق قرآن. یک مسئله، مسئله‌ی احترام ظاهری و پاس داشتن از حرمت قرآن است به معنای الفاظ قرآن، اصوات قرآنی؛ این در جای خود، چیز محترم و مهمی است. مسئله‌ی بالاتر، تخلق به اخلاق قرآنی است؛ سبک زندگی را منطبق با قرآن قرار دادن.

بیانات در محفل انس با قرآن - 1392/04/19


شبكه تخصصی قرآن تبیان

مطالب مرتبط:

قرآن کریم و سبک زندگی 11

قرآن کریم و سبک زندگی 10

قرآن کریم و سبک زندگی 9

قرآن كریم و سبک زندگی 8

قرآن کریم و سبک زندگی 7

مجموعه كامل یادداشت‌های قرآنی