تبیان، دستیار زندگی
تلسکوپ فضایی IRIS ناسا در نمایی بی‌سابقه از خورشید، جزئیات پایین ترین لایه‌های جو و منطقه مرموز خورشیدی را به تصویر کشیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار نخستین تصویر از مرموزترین بخش خورشید


تلسکوپ فضایی IRIS ناسا در نمایی بی‌سابقه از خورشید، جزئیات پایین ترین لایه‌های جو و منطقه مرموز خورشیدی را به تصویر کشیده است.

انتشار نخستین تصویر از مرموزترین بخش خورشید

تلسکوپ طیف نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) ناسا در قالب یک مأموریت دو ساله ماه ژوئن 2013  به فضا پرتاب شد؛ این فضاپیما ترکیبی از تلسکوپ ماوراء بنفش و طیف نگار است که برای تهیه تصاویر با وضوح تصویری بسیار بالا هر چند ثانیه یکبار از جو پایین‌تر خورشید طراحی شده است.

در تصویری که توسط فضاپیمای IRIS ناسا گرفته شده، پایین ترین لایه های اتمسفر خورشید با جزئیات غیرمنتظره ای نشان داده می شود.

این تصاویر حاکی از ساختار مغناطیسی پویا و جریان های مواد در اتسمفر خورشید است و به مقادیر فوق العاده زیاد انرژی اشاره دارد که از طریق این منطقه که شناخت ما از آن بسیار اندک است، انتقال داده می شود.

نخستین تصاویر ارسالی که تنها 21 ساعت پس از باز شدن درهای تلسکوپ تهیه شده است، جزئیات جدید و دیده نشده‌ای از جو پایین خورشید موسوم به منطقه رابط(interface region)  را نشان می‌دهد.

"آدریان داو" دانشمند پروژه IRIS در مرکز پرتاب فضایی گادارد ناسا در گرین بلت می گوید: این تصاویر زیبا از IRIS به ما کمک می کند تا دریابیم چگونه اتمسفر پایینی خورشید می تواند منشا رویدادهای اطراف خورشید باشد.

در این تصاویر منحصر به فرد، نحوه انتقال انرژی در منطقه پایین جو، تفاوت های چشمگیر در چگالی و دما در سرتاسر منطقه رابط حتی در بین حلقه های مواد خورشیدی با فاصله چند کیلومتری از یکدیگر دیده می شوند

وی افزود: هر بار که به تصویری با جزئیات بیشتر از تصاویر پیشین نگاه می کنید درهای بیشتر و جدیدتری از شناخت به روی شما باز می شود.  همیشه چیزی وجود دارد که تعجب و شگفتی می آفریند.

تلسکوپ IRIS این تصاویر را 17 جولای و پس از آنکه برای نخستین بار چشم خود را باز کرد، شکار کرده است.

این تصاویر نشان دهنده ساختارهای فراوان رشته مانند نازکی است که هرگز پیش از این دیده نشده بودند، این تصاویر حاکی از تضاد عظیمی در چگالی و دما است که در سراسر این منطقه حتی بین حلقه های همسایه که تنها چندصد مایل از هم فاصله دارند روی می دهد.

"آلن تایتل" پژوهشگر ارشد IRIS در آزمایشگاه خورشید و اختر فیزیک مرکز فناوری پیشرفته لاک هید مارتین در کالیفرنیا گفت: کیفیت این تصاویری که از IRIS  گرفتیم شگفت آور است. این دقیقا چیزی است که امیدوار بودیم دریافت کنیم. اکنون می توانیم بر اساس مشاهدات جدید با کیفیت خود به شناخت بیشتری از خورشید و ساختارهای آن دست یابیم.

انتشار نخستین تصویر از مرموزترین بخش خورشید

در این تصاویر منحصر به فرد، نحوه انتقال انرژی در منطقه پایین جو، تفاوت های چشمگیر در چگالی و دما در سرتاسر منطقه رابط حتی در بین حلقه های مواد خورشیدی با فاصله چند کیلومتری از یکدیگر دیده می شوند.

انرژی که در منطقه رابط جریان دارد، به افزایش قدرت جو پویای خورشید کمک کرده و حرارت لایه های بالایی جو خورشیدی را تا یک میلیون درجه سانتیگراد افزایش می دهند.

«جان گرانسفلد» از اعضای هیئت مدیره مأموریت علمی ناسا تأکید می کند: نخستین تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ IRIS ساختار نازک و شبه فیبری جو خورشید را نشان می‌دهد که پیش از این مشاهده نشده بودند؛ این دستاورد پنجره جدیدی بسوی درک جو پر انرژی خورشید گشوده است.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر، ایسنا