تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل نكاتی در مورد خرید یك لپ تاپ مناسب ارائه كردیم و در ادامه به نكات دیگری در مورد افزایش سرعت و ... می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لپ تاپ خود را سالم نگه دارید

(قسمت دوم)


در قسمت قبل نكاتی در مورد خرید یك لپ تاپ مناسب ارائه كردیم و در ادامه به نكات دیگری در مورد افزایش سرعت و ... می پردازیم.

لپ تاپ خود را سالم نگه دارید

دانستن نكات مطلب قبل به شما كمك خواهد كرد تا بتوانید لپ تاپی مناسب را انتخاب كنید اما دانستن نكاتی كه برای سالم نگه داشتن لپ تاپ و همچنین افزایش سرعت آن به كار می روند نیز مهم و ضروری به حساب می آیند.

به عنوان اولین نكته در نظر داشته باشید كه نباید به لپ تاپ ضربه وارد شود و جایی مناسب برای نگه داری و قرار دادن آن در نظر بگیرید.

**محیطی كه برای قرار دادن لپ تاپ انتخاب می كنید می بایست از گرد و غبار دور باشد و روی وسایلی همچون فرش و موکت قرار نداشته باشد چرا كه پرز موجب اختلال عملكرد فن لپ تاپ و در نتیجه عدم هوارسانی مناسب و در نهایت آسیب به لپ تاپ می شود. همچنین از قرار دادن دستگاه در برابر حرارت مستقیم یا تابش مستقیم نور خورشید (مثلا در اتومبیل) خودداری كنید. بهتراست دستگاه را بر روی سطح صاف، خشک و بدون لرزش قرار دهید. همچنین هرگز دستگاه را روشن درون کیف نگذارید.

**اگر مشاهده می كنید كه دستگاه شما با فاصله زمانی كم داغ می شود اولین كاری كه می توانید انجام دهید این است كه درپوش پشتی دستگاه را باز کرده و با استفاده از فشارباد منافذ هوای لپ‌تاپ را باز کنید. قسمت‌های غیر الکتریکی را می‌توانید با استفاده از برس‌های مخصوص تمیز کنید.

**مراقب باشید بر روی لپ تاپ مایعاتی مانند آب، چای، قهوه و … نریزد چرا كه قطعات آن حساس و آسیب پذیر هستند و ممكن است بسوزند و یا آسیب جدی ببینند.

اگر به طور ناگهانی مایعی روی دستگاه ریخت، فورا آن را خاموش و باتری را جدا کنید. سپس، آن را با استفاده از باد سرد خشک كنید و به نمایندگی آن مراجعه كنید

**همواره از پریزهای سوكتی برای اتصال مودم استفاده كنید. در صورتی كه این پریزها سوكتی نباشند، وصل مودم به آن ها چه در حالت روشن و یا خاموش دستگاه موجب سوختن مودم دستگاه می شود. در صورتی كه نیاز ضروری به این كار داشتید می توانید از دوشاخه های آنتی شوک برق استفاده نمایید.

**كسانی كه از لپ تاپ خود بیشتر به عنوان یك سینمای خانگی استفاده می كنند و همواره مشغول فیلم دیدن هستند بهتر است آن ها را بر روی هارد دیسک کپی كنند با انجام این كار درایو دستگاه دیرتر خراب خواهد شد.

**صفحه نمایش لپ تاپ بسیار حساس است، به همین دلیل بهتر است برای پاك كردن آن از موادی مانند الکل، استون، ادکلن و … استفاده نكنید. برای تمیز کردن صفحه نمایش، بهتر است از مایعات مخصوص و یک دستمال بدون پرز که کمی مرطوب باشد، استفاده کنید و با دستمالی دیگر آن را خشك كنید.

اما برای پاك كردن كیبورد از هیچ ماده ای استفاده نكنید.

**اگر به طور ناگهانی مایعی روی دستگاه ریخت، فورا آن را خاموش و باتری را جدا کنید. سپس، آن را با استفاده از باد سرد خشک كنید و به نمایندگی آن مراجعه كنید.

لپ تاپ خود را سالم نگه دارید

** بعد از خرید لپ تاپ، دستگاه را به صورت خاموش به مدتی كه بیشتر از10ساعت باشد به برق متصل کنید تا باطری آن کاملاً شارژ شود. این كار در افزایش طول عمر باتری لپ تاپ، موثر است. برای آن كه فشار كمتری به باتری دستگاه شما وارد شود قبل از آن كه میزان شارژ باطری به زیر 10 درصد برسد آن را به برق برسانید.

روش دیگری كه می توانید طول عمر باتری را افزایش دهید این است كه در Windows، گزینه Energy Saving را فعال كنید.

همچنین می توانید به جای Sleep یا Standby رایانه را به حالت Hibernate ببرید.

** به فایل ها، نرم افزارها و ... كه بر روی سیستم شما وجود دارند دقت كنید چرا كه همین موارد موجب كاهش سرعت شما خواهد شد. به عنوان مثال برخی از برنامه ها وجود دارند كه به هنگام بوت شدن ویندوز آن ها نیز شروع به اجرای عملیات می كنند كه این كار موجب می شود تا سرعت سیستم شما پایین آید. شما می توانید برای مدیریت برنامه ها و یا حذف برنامه های غیر ضروری از برنامه های رجیستر كننده استفاده كنید اما این برنامه ها نیز چندان كمك نمی كنند و بهتر است است این كار را از طریق خط فرمان ویندوز انجام دهید به این صورت كه MSConfig را در قسمت Run تایپ كرده و Enter را بزنید، با این كار شما می توانید تمامی برنامه ها را زیر نظر داشته باشید.

لپ تاپ خود را سالم نگه دارید

**همواره می بایست سیستم خود را به روز كنید. نصب یك سیستم عامل جدید و به روز كردن آن (ویندوز 7 یا 8) می تواند عملكرد لپ تاپ را بهبود دهد. همچنین نصب كردن آنتی ویروس های آپدیت شده می تواند لپ تاپ را در مقابل ویروس ها، بدافزارها و سایر موارد محافظت كند چرا كه اگر دستگاهتان به ویروس آلوده شود حتی پس از از بین بردن ویروس ها، سیستم‌عامل مانند اول کار نخواهد کرد.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

5 easy fixes to speed up your laptop

Speed Up Your Laptop "BrettCapewell"

wikihow