تبیان، دستیار زندگی
در زمان ظهور، به معنای واقعی کلمه، گونه جدیدی از زندگی توسط امام مهدی(عج) به وجود می‌آید، چه در شناخت انسان از دنیا و خویش و چه در علوم و هدف حیات و شیوه و ابزار زندگی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا در زمان ظهور

ظهور


در زمان ظهور، به معنای واقعی کلمه، گونه جدیدی از زندگی توسط امام مهدی(عج) به وجود می‌آید، چه در شناخت انسان از دنیا و خویش و چه در علوم و هدف حیات و شیوه و ابزار زندگی.


امام به دانش‌های زمان خود، 25 برابر می‌افزاید و علوم، پیشرفت چشمگیری می‌کنند؛ زندگی انسان دچار رشد و جهش بزرگی بر روی کره زمین و در تمامی قسمت‌ها می‌شود.

الخرائج از امام صادق(علیه‌السلام) آورده است: دانش 27 جزء است. تمام علوم رسولان دو جزء است، و مردم بجز آن دو جزء، چیزی نمی‌دانند؛ اما وقتی قائم قیام کند، 25 جزء دیگر را نیز می‌آورد و رواج می‌دهد. دو جزء پیشین را نیز ضمیمه می‌کند و 27 جزء را رواج می‌دهد. مختصر البصائر می‌گوید: 27 حرف است.

این حدیث، گرچه ناظر به علوم پیامبران و رسولان است، اما علاوه بر دانش معرفت خدا و رسالت و آخرت، درباره علوم طبیعی نیز هست که پیامبران، اصول آن را به مردم آموخته‌اند و برخی درهای آن را در برابر چشمان مردمان گشوده‌اند. ادریس(علیه‌السلام) به مردم خیاطی آموخت. نوح(علیه‌السلام) نجاری و کشتی سازی یاد داد، داوود و سلیمان(علیهما‌السلام) زره‌سازی را یاد دادند و ...

مقصود از علم حدیث، علوم دینی و طبیعی است و معنایش آن است که نسبت علومی که اکنون در اختیار مردم است، با آنچه امام می‌آموزد، دو به 25 است. می‌توان تصور کرد که وقتی اطلاعات و دانسته‌های دانش پزشکی و ارتباطات و فضا 25 برابر شود، زندگی چگونه خواهد بود!

امام باقر(علیه السلام) فرمود: گویا یاران قائم را می‌بینم که بر تمام شرق و غرب چیره می‌شوند و همه چیزها تحت فرمان آن‌هاست، حتی درندگان زمین و پرندگان و تمام اشیا در پی رضایت آنان هستند.

کمال‌الدین از امام صادق (ع) روایت کرده است: وقتی امور به دست صاحب‌الامر بیافتد، هرچه در زمین فرو رفته و ناپیداست، بالا می‌آید و آشکار می‌شود. هرچه بالا و ناپیداست، پایین می‌آید و معلوم می‌گردد و دنیا برایش مانند کف دست می‌شود. اگر در کف دست یکی از شما مویی باشد، آن را نمی‌بیند! (اثبات الهداة 3/494 و بحار 52/328)

صدوق روایت کرده است: ستونی از نور از زمین به طرف آسمان نصب می‌شود که امام اعمال بندگان را در آن می‌بیند. روایت شده است که زیر صخره‌ای از اهرام مصر، علومی پنهان است که پیش از امام(علیه‌السلام) احدی بدان دست نمی‌یابد. (کمال‌الدین /565)

امام صادق(علیه السلام) فرموده‌اند: در زمان قائم(عج) مۆمنی که در شرق است، برادرش را که در غرب است می‌بیند؛ و آن که در غرب است، برادرش را در شرق می‌بیند.

ظهور

امام باقر(علیه السلام) فرمود: گویا یاران قائم را می‌بینم که بر تمام شرق و غرب چیره می‌شوند و همه چیزها تحت فرمان آن‌هاست، حتی درندگان زمین و پرندگان و تمام اشیا در پی رضایت آنان هستند. قطعه زمینی بر زمین دیگر فخر می‌فروشد که امروز، مردی از یاران قائم پا بر من نهاد. (کمال‌الدین 2/673، اثبات الهداة 3/494، بحار 52/327)

امام باقر(علیه السلام) فرموده‌اند: وقتی قائم قیام کند، خدا قدرت شنوایی و بینایی شیعیانمان را زیاد می‌کند، طوری که میانشان پیک و پست نخواهد بود. با هر کسی سخن گویند، می‌شنود و او را می‌بینند، در حالی که در جای خود است. (کافی 8/241، خرائج 2/840، بحار 52/236)

به نقل از دلائل‌الامامه: وقتی قائم قیام کند، افرادی را به مناطق مختلف زمین، می‌فرستد. به آنان می‌فرماید: دستورالعملت در کف دستت است؛ هر چه می‌بینی، بدان عمل کن. مقصود معجزه و کرامت، یا به‌کارگیری ابزار پیشرفته است.

منبع: موعود


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: زمینه سازان ظهور

مطالب مرتبط:

ویژه نامه «او خواهد آمد»

سهم ما برای زمینه سازی ظهور

سبک زندگی مورد پسند امام زمان(عج)

حضرت مهدى(عج) در آینه کلام معصومین

وظایف ما به عنوان یک منتظر