تبیان، دستیار زندگی
لیگ الماس یکی از معتبرترین مسابقات دوومیدانی تلقی می شود که احسان حدادی به عنوان تنها نماینده ایران در تمام دوره های آن حضور داشته است. حالا قرار است او این بار در لندن دیسک پرتاب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدادی پای ثابت تورنمنت معتبر دوومیدانی جهان


لیگ الماس یکی از معتبرترین مسابقات دوومیدانی تلقی می شود که احسان حدادی به عنوان تنها نماینده ایران در تمام دوره های آن حضور داشته است. حالا قرار است او این بار در لندن دیسک پرتاب کند.

در لیگ الماس 32 دوومیدانی کار در هر رشته (16زن و16 مرد) ، از سراسر جهان دعوت می‌شوند تا رویدادی سریالی در 14 منطقه مختلف جهان کلید بخورد و در نهایت یک دوومیدانی کار در ماده تخصصی اش به عنوان قهرمان این لیگ معتبر شناخته شود و جایزه الماس را به خود اختصاص می‌دهد.

احسان حدادی

سابقه لیگ الماس در جهان آنقدرها هم طولانی نیست. این رقابت ها از سال 2010 جایگزین مسابقات لیگ طلایی دوومیدانی شده است؛ لیگی که مسابقاتش از سال 1998 ابتدا در اروپا برگزار می شد و بیشتر برای افزایش حضور دوومیدانی کاران اروپایی طراحی شده بود. اما پس از چندی این لیگ هدف دیگری را دنبال کرد تا در نهایت 14 شهر مختلف در سراسر جهان به عنوان میزبان لیگ الماس تعیین شوند.

لیگ الماس که حدود سه سال از برگزاری اش می گذارد، از همان ابتدا، در شهرهای دوحه، شانگهای ، نیویورک ، یوگن، رم، اسلو، بیرمنگام، لوزان، پاریس، موناکو، لندن، استکلهم، زوریخ و بروکسل به صورت مرحله ای برگزار می شد و هرسال میزبانی فینال این رقابت ها به کشور بلژیک می رسید، میزبانی که تا به امروز هم ادامه دارد.

قهرمانان دعوت شده به این مسابقات در رشته های تخصصی خود در طول فصل باید هفت بارمسابقه دهند و در هر مسابقه ای به نفراول 4 امتیاز، نفر دوم 2 امتیاز و نفر سوم یک امتیاز تعلق می گیرد و این امتیازات در مرحله فینال دو برابر می شود. ورزشکاری که بیشترین امتیاز را در لیگ بدست آورد در نهایت به عنوان قهرمان شناخته خواهد شد اما اگر امتیاز ورزشکاران در یک رشته هم مساوی شود، تعداد پیروزی های دوومیدانی کار در طول فصل مدنظر قرار می گیرد. اگر باز هم شرایط ورزشکاران مساوی باشد در آن صورت بهترین امتیاز فینال محاسبه می شود تا قهرمان مشخص شود.اما نکته مهم این است که ورزشکاری که بیشترین امتیاز را دارد و می خواهد قهرمان لیگ لقب گیرد باید در مرحله فینال این رقابت ها حضور یابد وگرنه عنوان قهرمانی از او گرفته می شود.

لیگ الماس پیش از این به نفرات برتر خود که بیشترین امتیاز را به دست می آوردند، شمش طلا بود که با تغییر اسپانسر رقابت‌ها، جایزه می داد اما با تغییر اسپانسر این پاداش به الماسی گران‌قیمت تغییر پیدا کرد و در کنارش جوایز دلاری هم اهدا می‌شود. هر ساله یک شرکت معتبر خصوصی حمایت مالی این رقابت ها را بر عهده دارد. در سال گذشته برای نفر اول 10 هزار دلار، نفر دوم 6 هزار دلار، نفر سوم 4 هزار دلار ، نفر چهارم سه هزار دلار، نفر پنجم 2500 دلار، نفر ششم 2 هزار دلار، نفر هفتم 1500 دلار و نفر هشتم هزار دلار در نظر گرفته شد و در مجموع برای هر رشته 40 هزار دلار هزینه شده است که به نظر می رسد امسال هم روند جوایز به برترین ها مانند سال گذشته باشد.

احسان حدادی، دارنده مدال نقره پرتاب دیسک المپیک لندن، اولین ورزشکار ایرانی است که از اولین دوره لیگ الماس در این رقابت ها حضور داشت. او در سال 2010 به مسابقات شانگهای فرا خوانده شد و توانست در این رقابت ها با رکورد 67 متر عنوان پنجمی را به دست آورد.

شگفتی های لیگ الماس در سال 2012

اگر نگاهی به این رقابت ها در سال گذشته میلادی داشته باشیم، با شگفتی هایی در لیگ الماس روبرو می شویم. یکی از این رخدادها، برد تاریخی"فانتو ماجیسو " دونده زن اتیوپیایی 19 ساله در دوحه قطر بود. این دونده که پیش از این در المپیک 2008 نقره و طلا را کسب کرده بود، این بار در رشته 800 متر رکورد یک دقیقه و 57 ثانیه و 90 صدم ثانیه را در لیگ الماس ثبت کرد.

"یوسین بولت" سریعترین دونده جهان هم سال گذشته در رم 9 ثانیه و 76 صدم ثانیه را در دوی 100 متر ثبت کرد که با یک صدم ثانیه رکورد "تیسون گای" را شکست. گای که حالا با اتهام دوپینگ روبرو است در لیگ طلایی این رکورد را به دست آورده بود.

احسان حدادی

احسان حدادی تنها نماینده حال حاضر ایران در لیگ الماس

احسان حدادی، دارنده مدال نقره پرتاب دیسک المپیک لندن، اولین ورزشکار ایرانی است که از اولین دوره لیگ الماس در این رقابت ها حضور داشت. او در سال 2010 به مسابقات شانگهای فرا خوانده شد و توانست در این رقابت ها با رکورد 67 متر عنوان پنجمی را به دست آورد. حدادی در سال 2011 و در مجموع امتیازات لیگ الماس عنوانی بهتری از هفتمی را به دست نیاورد و رابرت هارتینگ آلمانی قهرمان پرتاب دیسک این مسابقات شد.

اما در سال 2012 ایران با دو نماینده در لیگ الماس حاضر شد و به جز حدادی، سجاد مرادی هم در مرحله اول این رقابت ها در دوحه قطر حضور داشت و در دوی 800 متر با حریفانش روبرو شد و در نهایت با راهیابی به فینال B با زمان یک دقیقه و 45 ثانیه و 98 صدم ثانیه به عنوان نفر سوم به کار خود پایان داد. اگرچه مسابقه 800 متر در زمره مواد رقابتی لیگ الماس محسوب نمی شد، ولی این رکورد برای سجاد مرادی بسیار ارزشمند بود. حدادی هم در این سال عنوان پنجمی را به خود اختصاص داد که علت آن را خستگی پس از بازی های المپیک عنوان کرد.

احسان حدادی، در سال 2013 هم در مرحله سوم این مسابقات در یوگن آمریکا به میدان رفت و قرار است در 26 جولای برای چهارمین بار در لندن با 9 پرتابگر پیکار کند. این درحالی است که مسابقات لندن یازدهمین مرحله از رقابت های لیگ الماس در سال جاری محسوب می شود. حدادی تا کنون با 1306 امتیاز پس از رابرت هارتینگ قهرمان جهان و المپیک از آلمان، گرد کانتر استونیایی و پیتر مالاخوفسکی از لهستان در رتبه چهارم لیگ الماس قرار دارد.

آخرین بار حدادی در پاریس با حریفانش روبرو شد که با پرتاب 65 متر و 53 سانتی متر پس از رقیب آلمانی خود در جایگاه دوم ایستاد. او حالا عازم لندن شده و در یازدهمین مرحله لیگ حضور خواهد داشت. رابرت هارتینگ غایب اصلی مسابقات لیگ الماس در لندن است. در این رقابت ها مالاخوفسکی لهستانی و گردکانتر استونی از جمله رقایبان سرشناس حدادی هستند و ویکاس گودا از هند هم که عنوان قهرمانی آسیا را چند هفته پیش به دست آورد در جدول این رقابت ها حضور دارد.

باید منتظر ماند و دید در فاصله سه مرحله مانده تا پایان لیگ الماس 2013 ، آیا حدادی می تواند عنوانی بهتر از چهارمی را به دست آورد؟

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا