تبیان، دستیار زندگی
اولین قدم برای کسی که قصد خرید گجت دارد مقایسه نمونه های موجود در بازار است. قدمی مهم و سرنوشت ساز برای بهترین بهره برداری از پولتان!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور گجت‌ها را با هم مقایسه کنیم


اولین قدم برای کسی که قصد خرید گجت دارد مقایسه نمونه های موجود در بازار است. قدمی مهم و سرنوشت ساز برای بهترین بهره برداری از پولتان!

چطور گجت‌ها را با هم مقایسه کنیم

پس از مدت ها کلنجار رفتن با خودتان بالاخره تصمیم می گیرد یک گوشی جدید بخرید. اولین قدم بعد از اتخاذ این تصمیم چیست؟ مسلما اولین قدم این خواهد بود که ببینید کدام یک از مدل ها را بخرید. به عنوان مثال اگر دنیای اسمارت فون ها را در نظر بگیرید، می بینید که محصولات زیادی در این دسته از گجت ها قرار دارند که هر کدام نکات مثبت و منفی خاص خود را دارند و انتخاب یک مدل از میان هزاران مدل موجود کار بسیار مشکلی خواهد بود. البته این تنوع عظیم تنها شامل اسمارت فون ها نمی شود بلکه هر دسته از گجت ها مثل تبلت ها، لپ تاپ ها، موزیک پلیر ها و… هر کدام متنوع هستند و این تنوع باعث شده انتخاب کردن سخت شود.

برای همین است که پیش از خرید یک گجت کمی در مورد آن تحقیق و بررسی می کنیم تا متوجه شویم که آیا این گجت تمام نیازهای ما را برآورده می کند یا خیر.

یکی از راه های بررسی گجت ها مقایسه آنهاست که در مجموع سه راه برای مقایسه آنها وجود دارد:

مقایسه بر اساس مشخصات فنی

اولین و معقول ترین راه، مقایسه از طریق مشخصات فنی گجت است. خوشبختانه هر شرکتی با معرفی یک گجت جدید مشخصات فنی آن گجت را هم ارائه می دهد تا کاربران و متخصصان به قدرت آن گجت پی ببرند. در این راه که خود من هم از آن کمک می گیرم کاربر یا فرد متخصص مشخصات فنی یک گجت را که شرکت سازنده ارائه داده با مشخصات گجت های دیگر مقایسه می کند.

کالبدشکافی گجت برای یک کاربر معمولی چندان ضروری نیست و همین که به لحاظ فنی گجت ها مقایسه شوند، کاربر به راحتی می تواند تصمیم خود را بگیرد که کدام گجت را بخرد

البته درست است که برای انجام این کار به دانشی معمولی در مورد قطعات مختلف و ویژگی های آنها نیاز می باشد اما یک فرد متخصص به راحتی می تواند متوجه شود که کدام گجت نسبت به دیگری برتری دارد یا بیشتر به درد کاربر می خورد. این مشخصات می تواند شامل وضوح صفحه نمایش، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، دوربین، میزان ماندگاری باتری، شبکه های تحت پشتیبانی، اندازه و وزن گجت و مواردی از این قبیل باشد.

چطور گجت‌ها را با هم مقایسه کنیم

بنابراین معمول ترین و البته معقول ترین روش مقایسه همین روش اول است که اکثریت کاربران بیشتر به همین روش توجه دارند و تصمیمات خود را بر پایه این مقایسه می گیرند.

خوشبختانه وب سایت های زیادی هستند که این مقایسه را به صورت اتوماتیک انجام می دهند، اگر هم نیاز به بررسی تخصصی تر داشتید می توانید از یک فرد متخصص بخواهید کمک تان کند تا نتیجه بهتری بگیرید.

مقایسه به وسیله کالبد شکافی گجت

همیشه همه چیز به صورت منطقی پیش نمی رود، گاهی اوقات راه های غیر منطقی هم وجود دارند که البته طرفداران خاص خود را دارند. یکی از همین راه ها کالبد شکافی گجت ها است.

این شیوه مقایسه ای که بیشتر اوقات توسط افراد حرفه ای انجام می گیرد در واقع جدا کردن تمام قطعات گجت و بررسی آنها از نزدیک است. دلایل مختلفی هم برای این کار وجود دارد. گاهی یک فرد حرفه ای تصمیم می گیرد که تمام قطعات یک گجت را زیر ذره بین بگذارد تا نکات مخفی آن را پیدا کند، یا اینکه متوجه شود یک گجت تا چه حد قابل تعمیر است و قطعات آن تا چه حد پیچیده هستند و دلایل دیگری از این قبیل.

چطور گجت‌ها را با هم مقایسه کنیم

تا جایی که من اطلاع دارم این روش مقایسه معمولا توسط یک گروه از متخصصان حرفه ای انجام می پذیرد تا در هنگام جدا کردن قطعات، به گجت صدمه وارد نشود و کار جدا سازی ناموفق پایان پذیرد. بنابراین به هیچ وجه نباید افراد غیر متخصص این راه را امتحان کنند. ضمن اینکه کالبدشکافی گجت برای یک کاربر معمولی چندان ضروری نیست و همین که به لحاظ فنی گجت ها مقایسه شوند، کاربر به راحتی می تواند تصمیم خود را بگیرد که کدام گجت را بخرد. این روش بیشتر به درد فن بوی ها یا همان طرفداران دو آتشه می خورد که می خواهند تمام زیر و بم گجت های شرکت مورد علاقه خود را بدانند. مثلا طرفداران اپل یا به قول معروف اپل زامبی ها معمولا دوست دارند بدانند درون آیدیوایس ها چه می گذرد.

مقایسه بر اساس آزمایشات مضحک

معدود افرادی هم وجود دارند که روش های جالبی را برای مقایسه گجت ها اختراع کرده و از آن استفاده می کنند. از جمله این روش ها می توان به انداختن گجت ها در مخلوط کن، انداختن آنها از فاصله بسیار زیاد از زمین یا عبور از روی گجت ها با ماشین اشاره کرد.

اصولا همه این آزمایشات برای پی بردن به میزان مقاومت گجت ها انجام می پذیرد و کسانی که این آزمایش ها را انجام می دهند اساسا به هیچ تخصصی نیاز ندارند و هر کسی که کمی جرات داشته باشد و پول برایش مهم نباشد می تواند این کارها را انجام دهد. اما در کل این روش ها هیچ سودی ندارند، یا حداقل من هیچ سود و مزیتی در این روش نمی بینم. آیا واقعا کاربر نیاز دارد که بداند کدام گجت در مخلوط کن دیرتر خراب می شود؟ اگر قرار است یک کاربر گجت خود را داخل مخلوط کن بیاندازد پس بهتر است اصلا از همان اول آن گجت را خریداری نکند، مگر آنگه با این گجت بخت برگشته یا شرکت سازنده اش مشکل خاصی داشته باشد که در این صورت کارش کاملا منطقی خواهد بود.

چطور گجت‌ها را با هم مقایسه کنیم

اما در مجموع این روش در 99 درصد موارد به درد کاربران و حتی فن بوی ها نمی خورد و به همین دلیل من این روش را مقایسه بر اساس آزمایشات مضحک می شناسم. می توان اینطور در نظر گرفت که کسی که این آزمایش ها را انجام می دهد فقط قصد دارد شوخی کند چون در غیر اینصورت باید به این نتیجه رسید که این فرد عقلش را از دست داده. هیچ شرکتی محصولات خود را برای این نمی سازد که در مخلوط کن بیشتر دوام بیاورد یا ماشین از رویش رد شود و هیچ مشکلی برایش پیش نیاید یا حتی داخل ماشین لباسشویی سالم بماند.

شرکت های سازنده فرض می کنند که کاربر از این محصول یا گجت به صورت نرمال و طبیعی استفاده می کند. بنابراین این روش به جز اینکه کمی خنده روی لبها بنشاند هیچ سود دیگری ندارد، اگر فکر می کنید این آزمایشات مضحک مهم هستند می توانید دلیل خود را در کامنت ها به ما بگویید.

ترجمه: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از makeuseof