تبیان، دستیار زندگی
افطار که تمام می شود ، کنترل تلویزیون را بر می داری و کانال ها را دوره می کنی ، چند وقت است از دایی ات خبر نداری؟ آخرین بار که به عمه ات سر زدی کی بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‏دیدارهایی آرامش بخش


افطار که تمام می شود ، کنترل تلویزیون را بر می داری و کانال ها را دوره می کنی ، چند وقت است از دایی ات خبر نداری؟ آخرین بار که به عمه ات سر زدی کی بود؟ تقصیر را به گردن مشکلات زندگی نینداز، فرض ما بر این است که نمی دانی این دیدن ها چقدر برای تو و آنها مفید است .پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

‏دیدارهایی آرامش بخش

در اندیشه دینى ما، حفظ توسعه و تعمیق روابط فامیلى و ارتباط صمیمانه و حمایتى خویشاوندان از آنچنان اهمیتى برخوردار است كه پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)آن را جزء دین دانسته 1 و در جاى دیگر، هدف از رسالت خویش را پس از بندگى خداوند و شكستن بت ها و طواغیت، صله رحم معرفى مى كنند. 2

از منظر تفكر دینى نقش صله رحم به گونه اى است كه انجام آن سبب سامان دهى و ایجاد سلامت و عافیت و در طریق صحیح قرار گرفتن تمام امور مى شود در روایتى امام صادق (ع) ارتباط خویشاوندى را سبب آرامش و تسكین خاطر افراد معرفى كرده و چنین مى فرماید: هرگاه كسى از رحم خود عصبانى شد، و بر او غضب كند پس باید به سوى او روانه شود و با او تماس برقرار كند. به درستى كه دو رحم در تماس با یكدیگر به آرامش و سكون مى رسند. 3

این شبها در ماه مبارک، زمان خوبی است تا به یکدیگر سر بزنیم اما اگر هنوز برای دید و بازدید با اقوام برنامه ای ندارید در ادامه ی مقاله هم باماباشید:

صله رحم ونیاز به محبت

یكى از نیازهاى روانى نیاز به محبت است كه انسان در هر دوره از زندگى و تحول و رشد به آن نیازمند است و باید از آغازین لحظات ورود به این جهان تا آخرین زمان وداع از این دنیا، متناسب با دوره رشد وى، این نیاز عالى و اساسى تأمین و ارضا شود. این نیاز در ابتدا و در بدو تولد با رابطه عاطفى و محبت آمیز مادر با نوزاد و به آغوش كشیدن او به تماس بدنى و نظایر آن تأمین مى شود. ارتباط صحیح و برخاسته از عشق و علاقه پدر نیز در این زمینه حایز اهمیت است و اگر به هر دلیلى این نیاز عاطفى، به خصوص در این دوره، ارضا نشود ضررهاى جبران ناپذیرى به كودك وارد مى شود و سلامت جسمى و روانى او را به مخاطره مى اندازد. با بزرگ تر شدن كودك در دوره نوجوانى و جوانى نیز نیاز به محبت از طریق دیگر اعضاى خانواده، هم كلاسى ها و دیگر افراد جامعه و افرادى كه با آن ها ارتباط دارد، تأمین مى شود.

در جمع های خانوادگی افراد فرصت ابراز خود پیدا نموده و بدینوسیله به نیاز روانى خویش پاسخ مثبت داده، آن را ارضا مى نمایند. صرف نظر از انتقال تجربیات و تعامل هاى اجتماعى، همین بیان و ابراز خود نقش زیادى در ایجاد آرامش روانى فرد خواهد داشت

روان شناسان خصوصیت افراد ناایمن را چنین بیان مى كنند: احساس طردشدن، مورد عشق و علاقه دیگران نبودن و این كه دیگران به سردى و بدون محبت با او رفتار مى كنند و اطمینان به این موضوع كه مورد تنفر و خصومت دیگران واقع شده است.

بنابراین، نیاز به محبت به وسیله پدر و مادر و سپس به وسیله برادر و خواهر، خویشان و بستگان، همسالان، همسر و فرزندان و تمام افرادى كه با فرد در ارتباط هستند، مى تواند تأمین شود. در واقع، روابط فامیلى و معاشرت با خویشاوندان بستر مناسبى براى برقرارى تعاملات عاطفى و اظهار علاقه و محبت به یكدیگر است و مى تواند نقش بسزایى در تأمین این نیازها ایفا كند.

رحم و نیاز به بیان و ابراز خود

یكى دیگر از احتیاجات روانى انسان كه مورد توجه روان شناسان قرار گرفته نیاز به ابراز خود است كه منظور از آن ارائه افكار و عقاید خود به دیگران مى باشد. هر فردى در هر وضع و موقعیتى و در هر مرحله از تحول و رشد میل دارد از فرصت هاى مختلف استفاده كرده و خود را نشان دهد. هر كس به تناسب فهم و تجربیات خود امور و وقایع را به طرز خاصى درك مى كند و میل دارد درك و نظر خود را درباره آن ها ابراز دارد. موضوعاتى نظیر تربیت فرزندان، چگونگى اداره زندگى و معاش و رمز و راز موفقیت و پیشرفت و مهارت هاى مختلف در رفع مشكلات شخصى و نظایر آن مورد توجه و علاقه افراد است و براى هر یك راه یا وسیله تازه و جدیدى كشف كرده اند كه مى خواهند آن را به دیگران ارائه نمایند.

‏دیدارهایی آرامش بخش

یكى از این فرصت ها براى ارائه آنچه كه یافته اند، جمع هاى خانوادگى است كه در پرتو دید و بازدیدها و معاشرت هاى فامیلى و ارتباط خویشاوندان شكل مى گیرد. در چنین گردهمایى ها افراد فرصت ابراز خود پیدا نموده و بدینوسیله به نیاز روانى خویش پاسخ مثبت داده، آن را ارضا مى نمایند. صرف نظر از انتقال تجربیات و تعامل هاى اجتماعى، همین بیان و ابراز خود نقش زیادى در ایجاد آرامش روانى فرد خواهد داشت. علاوه بر این، ابراز خود وسیله مۆثرى براى تسكین آلام درونى افراد است.

وقتى فرد درباره مشكلات خود با دیگران صحبت كند و از همدلى و همدردى و راهنمایى آن ها برخوردار شود، ناراحتى و درد و رنج او كم تر مى شود. همان طور كه معروف است درد خود را با دیگران در میان گذاردن و نگرانى هاى درونى را براى آن ها نقل كردن، فشار درد را كم مى كند و اضطراب و تشویش فرد را تسكین مى دهد. در دید و بازدیدهاى فامیلى ضمن برقرار شدن رابطه بین افراد، امكان برون ریزى هاى عاطفى فراهم مى شود. از طریق تخلیه هیجانى، افكار منفى و غیر واقعى افراد تعدیل خواهد شد. بنابراین، صله رحم آسان ترین، سریع ترین و طبیعى ترین شیوه براى تأمین نیاز به ابراز خود و دسترسى به آثار و پیامدهاى مثبت آن است. با ایجاد فرصت براى ابراز خود، امكان پیدایش افكار و عقاید جدید و روش هاى جدید و ابتكار افراد هموار مى شود كه با اندك توجهى به تماس هاى خصوصى میان دو یا چند نفر یا ارتباطات اجتماعى میان افراد، به این واقعیت خارجى مى توان دست یافت.

هنوز هم برای سر زدن به اقوام تان تردید دارید؟ پس دست به کار شوید......

پى نوشت‌ها:

1ـ رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: به حاضر و غایب امتم و آنانى كه از اصلاب مردان و ارحام زنان تا روز قیامت به دنیا مى آیند، سفارش مى كنم صله رحم كنند، اگرچه به فاصله یك سال راه باشد; زیرا صله رحم جزء دین است. (محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 72، باب 3، روایت 73)

2ـ كسى از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) پرسید: هدف از رسالت تو چیست؟ حضرت فرمود: هدف از رسالت من بندگى خداى یكتا، شكستن بت ها و پیوند میان ارحام است. (محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 38، باب 65، حدیث 49)

3- محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 74، باب 17، حدیث 10 / ج 73، باب 132، حدیث 9

فرآوری: داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : ماهنامه معرفت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.