تبیان، دستیار زندگی
تماشای برنامه‌ های تلویزیونی که در آن‌ ها تصویرگرایی جنسیتی به طور ضمنی در طول برنامه ارائه شده است تاثیری مستقیمی بر عقاید، افکار و رفتارهای جنسیتی افراد در دنیای واقعی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت با اعتیاد جنسی!


تماشای برنامه‌ های تلویزیونی که در آن‌ ها تصویرگرایی جنسیتی به طور ضمنی در طول برنامه ارائه شده است تاثیری مستقیمی بر عقاید، افکار و رفتارهای جنسیتی افراد در دنیای واقعی دارد.

اینترنت، پورنوگرافی

امروزه رسانه‌ ها با اشاعه ی سوء فرهنگ ‌ها از طرق مختلف و تحمیل نرم آن به فضای جامعه به عنوان یک فرهنگ نوین و غالب؛ شخصیت، رفتار، صحبت‌ها، تناسب اندام و حتی نوع پوشش مدل‌ها و سوپراستارها و سایر شخصیت‌های معروف را به عنوان نمونه‌های برتر به جامعه مخاطب خود ارائه می ‌کند. هر کدام از زمینه‌ ها به تبع جمعیتی که با خود درگیر می ‌کند بستر بروز در انواع مکتوب تا مجازی رسانه را برای خود فراهم می‌بیند. این تنوع بسترها به طور بالقوه، خود عاملی مهم در افزایش احتمال تاثیرگذاری سوء فرهنگ ‌ها بر تفکر انسان خصوصا نوجوانان است.

در تحقیقی که توسط دو نفر از استادان ارتباطات "دانشگاه میزوری کلمبیا" (ایالات متحده آمریکا) و "دانشگاه آریزونا" برروی اثرات قرار گرفتن در برابر هجمه ی رسانه ‌ای و دریافت مردم از جهان واقعی صورت گرفته است؛ این دو استاد به این نکته اشاره کرده‌ اند که، مردمی که در معرض تولیدات رسانه ‌ای مختلف قرار می‌گیرند؛ دریافت‌های شخصی خود از این تولیدات را در تصمیم ‌گیری ‌ها، رفتارها و اعمال خود دخالت می ‌دهند بدون اینکه به این نکته دقت کنند که آیا برداشت آن‌ها از آن مطلب تولیدی درست بوده است و یا مطالب ارائه شده در آن تولیدات واقعیت داشته است یا خیر!

تحقیقات پیشین در این زمینه همچنین نشان داده است که تماشای برنامه‌ های تلویزیونی که در آن‌ ها تصویرگرایی جنسیتی به طور ضمنی در طول برنامه ارائه شده است تاثیری مستقیمی بر عقاید، افکار و رفتارهای جنسیتی افراد در دنیای واقعی دارد

تحقیقات پیشین در این زمینه همچنین نشان داده است که تماشای برنامه‌ های تلویزیونی که در آن‌ ها تصویرگرایی جنسیتی به طور ضمنی در طول برنامه ارائه شده است تاثیری مستقیمی بر عقاید، افکار و رفتارهای جنسیتی افراد در دنیای واقعی دارد. براساس نتایج این تحقیق و اصول تئوری شناخت اجتماعی؛ فیلم‌ها و محصولات تصویری تولید شده برای نسل نوجوان تاثیراتی مشابه در دنیای واقعی مخاطب دارد. در این تحقیق تصویرگری تولیدات رسانه ‌ای مورد بررسی قرار گرفته و افزایش ناگهانی اقبال قشر مخاطب در 2 بستر، مورد توجه بوده است: در بستر اول شیوه به تصویر کشیده شدن این نسل به طور سیستماتیک مستند شده است و در بستر دوم، تاثیر قرار گرفتن در معرض این تولیدات و نگاهی که آن‌ ها در مورد جنسیت و روابط بین دو جنس مخالف ارائه می‌دهند؛ بر اعتقادات قشر جوان و نوجوان به طور تجربی مورد بررسی قرار گرفته است.

عموماً تمامی پژوهشگران براین عقیده‌اند که سایت ‌های اینترنتی مختص به هرزه نگاری، صنعتی است که به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است. هر هفته، صدها نفر به استفاده‌ کنندگان از این گونه سایت‌های اینترنتی افزوده می‌شوند

برطبق تئوری شناخت اجتماعی "باندورا"، پیامهای رسانه‌ای به تنهایی برای بینندگان به عنوان یک منبع عظیم و تاثیرگذار برای دستیابی به دانش جنسی و شایستگی فردی به شمار می‌روند. نوع پیامی که این رسانه‌ها ارائه می‌دهند بر توسعه انتظارات از جنس مخالف، نقش‌ها و رفتارهای او، استانداردهای ارزیابی فردی و باورهای تاثیر گذاری فردی کاملا موثرند. در این تئوری چنین استدلال شده است که افراد جزء ویژگی ‌های جنسی خود را با تحت نظر گرفتن پاداش‌ها و اثرات رفتاری بین دو جنس در جامعه، کسب می‌کنند. به طور مثال، ارائه ویژگی‌های شخصیتی متضاد زنان در رسانه، که در بسیاری از موارد برای یک بیننده بی ‌طرف، کاملا گیج ‌کننده می‌ نماید؛ نقشی موثر در بوجود آمدن تضاد عقیده‌ ای – رفتاری برای نسل مونث مخاطب دارد. مسئله‌ای که باعث می‌شود مخاطب مونث، در پیدا کردن نقش درست یک زن در برهه‌های زمانی مختلف زندگی اجتماعیش، دچار سردرگمی شود.

اینترنت

به طور اخص، دوران بلوغ یک از دوران ‌های بسیار مهم زندگی انسان است که در آن توسعه شخصیتی افراد وارد مرحله ‌ای جدید می‌شود. در طی این دوران افراد آن‌چنان تحت تاثیر رفتارهای جامعه پیرامونی خود هستند که، گاهی پیام ‌های تولیدات رسانه‌ ای برای آن ‌ها به عنوان یک منبع مهم برای انتخاب‌ های زندگی به شمار می‌آید.

حائز اهمیت آنکه چندی پیش، مجله ‌«بی ‌ارادگی و اعتیاد جنسی» در یکی از نسخه‌های خود، به نقل از نویسندگان متعددی اظهار داشت که اتصال به سایت‌های اینترنتی مختص به هرزه نگاری محدود به کاربران خانگی نشده، بلکه یکی از معضلات جدی در محیط‌های کاری، به شمار می‌رود. طی تحقیقات صورت گرفته در مورد 500 شرکت پیشرو و موفق، روشن شد که کارمندان مرد، 62 درصد از زمان مصرف شده خود در پشت کامپیوتر را از سایت‌های مختص به پرنو استفاده می‌کنند.

عموماً تمامی پژوهشگران براین عقیده‌اند که سایت ‌های اینترنتی مختص به هرزه نگاری، صنعتی است که به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است. هر هفته، صدها نفر به استفاده‌ کنندگان از این گونه سایت‌های اینترنتی افزوده می‌شوند. در مورد تمامی موتورهای جست‌وجو، شما می‌توانید با وارد نمودن کلماتی که در ارتباط صرفاً اندکی با مبحث هرزه نگاری دارد، به هزاران سایت اینترنتی مختص به پرنو دست یابید. بنابر این با افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه و برنامه ریزی دقیق مسئولان ذیربط، باید سدی در برابر این هجمه ی عظیم فرهنگی – اعتقاد بنا کرد.

فراوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: گرداب / باشگاه اندیشه / ویکیپدیا