تبیان، دستیار زندگی
13 مرداد ماه یعنی یک روز بعد از تنفیذ رییس جمهور منتخب توسط مقام معظم رهبری، حسن روحانی در مجلس سوگند یاد می کند و بعد از آن دو هفته فرصت خواهد داشت تا وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های کابینه یازدهم از نگاه یک نماینده


13 مرداد ماه یعنی یک روز بعد از تنفیذ رییس جمهور منتخب توسط مقام معظم رهبری، حسن روحانی در مجلس سوگند یاد می کند و بعد از آن دو هفته فرصت خواهد داشت تا وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

از مدتها قبل گمانه زنی ها در مورد کابینه یازدهم شدت گرفته و اسامی مختلفی در این خصوص مطرح شده اما نهایتا آنچه تعیین کننده خواهد بود رای اعتماد مجلس به وزرایی است که در چینش کابینه دولت بعد قرار می گیرند.

حالا سوال اینجاست که وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس چه ویژگی هایی باید داشته باشند که از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم رای اعتماد بگیرند.

لاله افتخاری

لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس و از اعضای هیات رییس کمیسیون فرهنگی در همین رابطه تخصص، تعهد و شایسته سالاری را از مهمترین ویژگی های کابینه دولت یازدهم می داند و از سوی دیگر حضور در فتنه 88 را از خط قرمزهای مجلس برای دادن رای اعتماد به وزرا عنوان می کند.

او اضافه می کند که اگر حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری خود به وعده هایی که داده عمل کند، آینده خوبی پیش روی مجلس و دولت در این دوره وجود خواهد داشت.

مشروح گفت و گوی تبیان با لاله افتخاری را در زیر می خوانید:

-به نظر شما کابینه دولت یازدهم برای گرفتن رای اعتماد از مجلس چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که در شعارها و برنامه های آقای روحانی هم مطرح شده، افرادی باید در کابینه ایشان حضور داشته باشندکه متخصص و متعهد باشند و شایسته سالاری که ایشان گفتند در آنجا حاکم باشد، یعنی توجه به حزب و گروه نباشد یا اینطور نباشد که فقط شایستگان از یک گروه خاص معرفی شوند. یعنی همانطور که از دیدگاه ایشان انتظار می رود، افراد مختلف را بررسی کنند و از میان آنها شایسته ترین و بهترین کسی که هم تخصص و هم تعهد داشته باشد را برای این امر انتخاب کنند. وزرای پیشنهادی کابینه همچنین باید به موضوع کاری خود اشراف داشته باشند، با مجلس تعامل خوبی داشته باشند، واقعا خود را خدمتگزار ملت و نظام و سرباز رهبری بدانند و سابقه درخشانی هم داشته باشند.

-مجلس چه خط قرمزهایی برای ارزیابی وزرای پیشنهادی دارد؟

در این کابینه باید از انتخاب کسانی که در فتنه 88 موضع گیری منفی داشتند یا به نحوی با گروهها و اصحاب فتنه همراهی داشتند پرهیز شود. در واقع باید اینجا عملا پاسخ اعتماد مردم به این نظام و همچنین رییس جمهور منتخب داده شود.

همانطور که در شعارها و برنامه های آقای روحانی هم مطرح شده، افرادی باید در کابینه ایشان حضور داشته باشندکه متخصص و متعهد باشند و شایسته سالاری که ایشان گفتند در آنجا حاکم باشد، یعنی توجه به حزب و گروه نباشد یا اینطور نباشد که فقط شایستگان از یک گروه خاص معرفی شوند

-آیا این کف خواسته مجلس از رییس جمهور منتخب است؟ ویژگی حداکثری کابینه از نظر شما باید چه باشد؟

مجلس به هر حال با رای حداکثری یا رای حداقلی به وزرای کابینه آینده رای خواهد داد. اما مهم این است که بعد از انتخاب وزرا و در ادامه کار مجلس پیگیر فعالیت های آنها است. وزرا باید بتوانند تعامل خوبی با مجلس داشته باشند، بدون نگاه حاشیه ای و سیاسی کاری وارد عرصه شوند و بتوانند همگرایی لازم را داشته باشند. آنها نباید خدمات گذشتگان را نادیده بگیرند، خدمات نظام را صفر کنند و خود را منجی بدانند بلکه همانطور که رهبری فرمودند خود را تداوم بخش اقدامات خوب پیشینیان و اصلاح کننده اقدامات ناشایست گذشتگان بدانند. مقام معظم رهبری همچنین در روزهای گذشته از دولت تجلیل کردند، به هر حال کارهای خوبی در دولت نهم و دهم در خیلی زمینه ها انجام شده است. کسانی که روی کار می آیند باید این هنر را داشته باشند که اقدامات خوب را تداوم دهند نه اینکه بخواهند از اول برنامه ارائه دهند و آزمون و خطا کنند که ملت این را نمی پذیرد و نظام هم این اجازه را نمی دهد. هنر مدیریت این است که بتوانند از روش های دیگران استفاده کنند و عملکرد را بهبود ببخشند.

لاله افتخاری

-دیدگاه سیاسی وزرایی که به مجلس معرفی می شوند چقدر در رای و نظر نمایندگان به آنها تاثیرگذار است؟

مجلس نهم هم از تخصص خوبی برخوردار است و هم در این مجلس ولایی، اکثریت با اصولگرایان است. هرچند مجلس رای خود را فقط به اصولگرایان نمی دهد اما به هر حال این انتظار است که کسانی به کابینه بعد راه پیدا کنند که بتوانند با مجلس تعامل خوبی داشته باشند. در این صورت مجلس بدون تعارف از آنها حمایت خواهد کرد اگرچه از خانواده اصولگرایان نباشند و در غیر این صورت مجلس باید به وظیفه اش عمل کند.

-توصیه شما به رییس جمهور منتخب چیست که کابینه ایشان بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد؟

مهمترین نکته این است که شایسته سالاری به معنای واقعی، حفی1 متعهد بودن، متخصص بودن و امین بودن در مورد وزرای پیشنهادی رعایت شود. ممکن است از دوران های قبل کسانی مطرح شوند که در دوره خود چندان توانمندی نداشتند، به نظر می رسد باید از انتخاب چنین افرادی پرهیز شود و در مقابل اگر کسانی هستند که در سمت فعلی خود موفق و کارآمد هستند و گاهی تاییدات رهبری را در مورد عملکرد آنها داشتیم از این افراد استفاده شود تا مجموعه کابینه با تسلط کافی بر ظرفیت ها و بهره وری بالا به کمک هم بتوانند به گونه ای حرکت کنند که مشکلات کشور در عرصه های داخلی و بین المللی حل شود.

مهم این است که بعد از انتخاب وزرا و در ادامه کار مجلس پیگیر فعالیت های آنها است. وزرا باید بتوانند تعامل خوبی با مجلس داشته باشند، بدون نگاه حاشیه ای و سیاسی کاری وارد عرصه شوند و بتوانند همگرایی لازم را داشته باشند

-تعامل دولت و مجلس را در دوره آینده چطور پیش بینی می کنید؟

آنطور که از سوابق آقای روحانی برمی آید و صحبت های ایشان در زمان انتخابات و بعد از آن در جمع نمایندگان نشان می دهد، اگر به همین شکل ادامه یابد، باید در آینده تعامل خوبی بین دولت و مجلس صورت گیرد. مجلس هم آمادگی کامل دارد که همکاری خوبی با دولت داشته باشد و ریل گذاری مناسبی برای آن انجام دهد. ما انتظار داریم آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری خود به وعده هایی که داده عمل کند که در این صورت آینده خوبی پیش روی مجلس و دولت وجود خواهد داشت اما اگر خدای ناکرده خلاف گفته ها عمل شود و انحرافی در روند حرکت دولت به وجود بیاید و دولت از شعارهایش کوتاه بیاید، باید آینده دیگری را به تصویر کشید.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان