تبیان، دستیار زندگی

راه‌های کاهش درد سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یکی از شایع‌ترین اختلالات اندام فوقانی می‌باشد که در نتیجه فشردگی عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سندرم تونل کارپال   درد مچ دس

در واقع هر عاملی که باعث کاهش اندازه تونل کارپال یا افزایش اندازه بافت‌های داخل تونل شود، علائم این بیماری را باعث می‌شود.

این بیماری در خانم‌های با  محدوده سنی 40 تا 60 سال شایع می‌باشد.

این بیماری از شایع‌ترین مشکلات ناحیه مچ دست می‌باشد.

 

برخی از علائم شایع این سندرم عبارتند از:

- کرختی، سوزش، یا گزگز کردن انگشتان و یا کف دست

- افزایش شدت و توالی علائم بالا در شب

- احساس ضعف و ورم انگشتان

- ضعف در مشت‌ کردن دست

- اشکال در حس گرما

 

با چه کارهایی می توان از ابتلا به این سندرم جلوگیری کرد؟

- این سندروم در بین افرادی که بیش از حد با کامپیوتر کار می‌کنند و تایپ می‌کنند، شایع می‌باشد. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، باید این افراد سعی کنند تا صفحه نمایش و صفحه کلید را طوری تنظیم کنند تا حداقل فشار به ناحیه مچ دست آنها وارد شود. این فاصله باید به گونه‌ای رعایت شود تا در هنگام تایپ کردن، مچ دست و دست‌ها در یک امتداد و موازی نسبت به میز قرار بگیرد.

به افرادی که خیلی تایپ می‌کنند توصیه می‌شود تا در هنگام تایپ، از مچ بند استفاده نمایند تا مچ دستشان احساس راحتی کند

 

- به افرادی که خیلی تایپ می‌کنند توصیه می‌شود تا قبل و بعد از کارکردن با صفحه کلید، ورزش کنند. حرکات ورزشی زیر به آنها توصیه می‌شود:

 

دست‌های خود را از سمت قفسه سینه به پهلوها باز و بسته کنند و چند مرتبه این کار را انجام دهند.

یک دست خود را به جلو آورده و بکشید و با دست دیگر، مچ دست مقابل را به سمت بالا و پایین نرمش دهید. دست‌ها را مشت کرده و با باز و بسته کردن آن به دست‌ها نرمش دهید.

هر یک از این ورزش‌ها را تا 5 شماره نگه داشته و سپس 5 شماره استراحت دهید و آن را چند بار قبل و بعد از فعالیت زیاد دست و مچ دست، تکرار کنید.

 

- به افرادی که خیلی تایپ می‌کنند توصیه می‌شود تا در هنگام تایپ، از مچ بند استفاده نمایند تا مچ دستشان در هنگام لمس صفحه کلید، احساس راحتی کند و فشار وارده به آن به حداقل ممکن برسد.

 

- پس از هر یک ساعت کار مداوم با کامپیوتر و تایپ کردن، چند دقیقه به دست‌های خود استراحت دهید. در طی استراحت، از جای خود بلند شوید و نفس عمیقی بکشید و دست‌های خود را تکان دهید تا خستگی دست‌ها برطرف شود. استراحت بین کار مداوم و انجام چند حرکت نرمشی، از انقباض و گرفتگی عضلات مچ دست جلوگیری می‌کند و احتمال ابتلا به سندروم تونل کارپال را به حداقل ممکن می رساند.

 

- طرز قرارگیری صحیح دست‌ها و مچ دست را در هنگام تایپ کردن رعایت کنید و این کار مستلزم صحیح نشستن در موقع تایپ کردن می‌باشد. درست نشستن، به پیشگیری از بیماری های کمر و ستون فقرات نیز کمک زیادی می‌کند.

 

- به چشم‌ها و دست‌های خود در طول مدت تایپ کردن استراحت کافی دهید.

 

- میانبرهای کامپیوتر را یاد بگیرید تا حتی المقدور از تایپ کردن کلمات تکراری جلوگیری شود.

 

اگر کاربری گمان کرد که علایم این سندروم در مچ دست او در مراحل ابتدایی خود می‌باشد، باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند تا در صورت تشخیص این بیماری، اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

  

چند راهکار برای کاهش درد سندروم تونل کارپال

- در صورتی که در ناحیه مچ دست خود به علت سندروم تونل کارپال دچار درد شدید، می توانید از طب سوزنی و یا طب فشاری برای کاهش درد آن استفاده کنید.

 

- برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین های گروه B  به خصوص B6 و ویتامین C را به مقدار کافی دریافت می‌کنند، کمتر به این سندروم مبتلا می‌شوند. ویتامین C بیشتر در مرکبات یافت می‌شود.

 

- مصرف داروهای گیاهی نیز توصیه می‌شود. مصرف داروهای گیاهی بیشتر با هدف کاهش التهاب ناحیه مچ دست انجام می‌گیرد.

 

- شرکت در کلاس کلاس های یوگا به منظور کاهش درد ناشی از این سندروم نیز مفید می‌باشد.

 

- شرکت در جلسات فیزیوتراپی به منظور کاهش درد و التهاب ناشی از این بیماری نیز مفید می‌باشد. فیزیوتراپیست‌ها، ورزش‌ها و تمریناتی را برای کاهش التهاب و درد انجام می‌دهند.

اگر پس از کار طولانی با کامپیوتر، دچار دست درد شدید، سریعا مقداری یخ را روی دست خود بگذارید و به آن استراحت دهید تا از میزان التهاب و درد آن کاسته شود

 

- اگر تمام راهکارهای درمانی توسط پزشک انجام گرفت و نتیجه مفیدی را در پی نداشت، جراحی به عنوان آخرین گزینه می‌تواند به کاهش درد این بیماری کمک کند.

 

 

- اگر کار به این مرحله رسید، حتما به پزشک متخصص ماهر مراجعه کنید.

 

- طی عمل جراحی، قسمتی از بافت دست را که بر روی عصب مدیان فشار وارد می‌کند، بر می‌دارند.

 

- اگر پس از کار طولانی با کامپیوتر، دچار دست درد شدید، سریعا مقداری یخ را روی دست خود بگذارید و به آن استراحت دهید تا از میزان التهاب و درد آن کاسته شود.


مطالب مرتبط:

9 ورزش برای درد مچ دست و گزگز انگشتان

سندرم تونل کارپال؛ بی‌حسی و گزگز انگشتان دست

راه‌های درمان سندرم تونل کارپال

8 نکته درباره مچ درد (سندرم تونل کارپال)

مچ ‌درد ناشی از کار

از درد مچ دست کلافه شده‌اید؟

راه‌های درمان درد مچ دست

چرا دستم خواب می‌رود؟

بلای جان دست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.