تبیان، دستیار زندگی
برنامه «ماه عسل» جمعه گذشته شبکه سه سیما تصویر پیکر نوجوان شهیدی را برای چند بار پخش کرد که پیکرش سال ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی «کربلای ۴» پیدا شده بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه عسلی با یک شهید زنده!


برنامه «ماه عسل» جمعه گذشته شبکه سه سیما، تصویر پیکر نوجوان شهیدی را برای چند بار پخش کرد که پیکرش سال 1366 در منطقه عملیاتی «کربلای 4» پیدا شده بود .
ماه عسل

در بخش‌هایی از برنامه «ماه عسل» جمعه گذشته (28 تیرماه) که میزبان جعفر زمردیان، مادر، دایی و یکی از برادرانش بود، تصویر نوجوان شهیدی برای چند بار پخش شد تا مخاطبان این برنامه او را شناسایی کنند.

به دنبال پخش این برنامه، جعفر زمردیان که سال 1365 و در جریان عملیات «کربلای 4» توسط نیروهای عراقی اسیر شده بود می‌گوید: به دلیل آنکه شرایط منطقه عملیاتی و شواهد موجود، حاکی از به شهادت رسیدن من بود، به عنوان شهید مفقودالاثر اعلام می‌شوم تا اینکه سال 66 به دنبال تفحص منطقه یاد شده، پیکر یک نوجوان شهید کاوش می‌شود.

از آنجایی که این شهید از نظر اندام و شکل و قیافه بسیار به من شباهت داشت بعد از شناسایی توسط خانواده‌ام به جای من به خاک سپرده می‌شود.

وی اظهار کرد: آنچه ضروری است درباره این شهید یادآور شوم این است که او حتماً در مقطع زمانی دی و بهمن‌ماه سال 1365 و در منطقه عملیاتی کربلای 4 به شهادت رسیده است. علاوه بر این شهیدی که تصویر آن را مشاهده کردید از رزمندگان غواص حاضر در عملیات مذکور بوده است.

پیکر این شهید در تابستان 1366 به دست آمده است.

جعفر زمردیان

نوروز 1349 برای خانواده زمردیان ایام به یادماندنی است، زن و شوهری که از موهبت شنوایی و گویایی محرومند صاحب فرزندی می‌شوند که همه فامیل را به جهت شکرانه سلامت کامل جسمی، غرق در شور و شوق می‌سازد.

پدر بزرگش، نامش را جعفر می‌نامد و کودک خردسال در سایه مهربانانه والدین و تحت تعالیم اسلامی به دوره نوجوانی می‌رسد.

هنوز از صورتش مویی نروییده بود که راهی جبهه‌های حق علیه باطل می‌شود و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به عنوان تخریبچی غواص، به عضویت گردان تخریب لشگر 32 انصارالحسین علیه‌السلام در می‌آید.

هنگامی که عملیات کربلای 4 فرا می‌رسد، در سال 1365 توسط نیروهای عراقی اسیر می‌شود.

شرایط منطقه عملیاتی و قرائن و شواهد، حاکی از به شهادت رسیدن نیروهای عمل کننده است و در آن زمان که خبری از او بدست نمی‌آید به عنوان شهید مفقودالاثر اعلام می‌گردد.

امروز نیز پس از سال‌ها خانواده ما این شهید بزرگوار گمنام را جزء خانواده خود می‌داند، چرا که کرامات و عنایات این شهید عزیز همواره به خانواده ما می‌رسد و ارتباط با او منشأ برکات فراوانی بوده است

آزاده ای از تکریت

تابستان 66، طی عملیات تفحص پیکر نوجوان شهیدی در منطقه عملیاتی کربلای 4 شناسایی می‌شود که شباهت بسیار زیادی به جعفر دارد و توجه نیروهای تعاون سپاه را به خود جلب می‌کند.

پس از تطبیق عکس نوجوان با شهید گران‌قدر همه چیز دال بر درستی ماجرا است.

خانواده به معراج الشهدا اعزام می‌شوند و پس از مشاهده پیکر شهید و مشاهده ماه گرفتگی روی بازوی شهید، گواهی می‌دهند که پیکر متعلق به فرزندشان است و پس از تأیید پزشکی قانونی، تشیع و تدفین انجام می‌شود.

سال‌ها می‌گذرد و هر پنج‌شنبه پدر و مادر شهید به گلزار شهدا رفته و بر سر مزار شهیدشان آرام می‌گیرند تا ...

با آزادی اسرا خبر زنده بودن جعفر به خانواده داده می‌شود. باورش بسیار سخت و غیر ممکن بود. محمد جواد زمردیان با نام مستعار جعفر به میهن بازگشته بود.

روزها می‌گذشت و پدر و مادر ضمن ابراز علاقه به جوان آزاده خود، به یاد شهیدی بودند که اینک هویتش مشخص نیست، لکن هر پنج شنبه به سر مزار این عزیز رفته و آن را نیز از فرزندان خود می‌دانند.

شهید گمنام

جعفر زمردیان می‌گوید؛ امروز نیز پس از سال‌ها خانواده ما این شهید بزرگوار گمنام را جزء خانواده خود می‌داند، چرا که کرامات و عنایات این شهید عزیز همواره به خانواده ما می‌رسد و ارتباط با او منشأ برکات فراوانی بوده است.

جعفر زمردیان هم‌اکنون مدیرکلی بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان را بر عهده دارد.

این عکس شهید گمنام است شناسایی کنید.

در منطقه عملیات کربلای 4 در جستجو پیدا شده است و دستش هم ماه گرفتگی داشته است از همه کسانی که این شهید را می‌شناسند و یا احتمالاً دوست و همرزم شهید بوده‌اند درخواست می‌شود هرگونه اطلاعی از خانواده یا خود وی دارند آن را به سایت تبیان اعلام کنند.

فراوری:سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت خمول، سایت سفیرخون