تبیان، دستیار زندگی
با توجه به انواع پلیمر مصرفی در صنعت ساختمان و خصوصیات متفاوت این مواد با یکدیگر، الزامات ایمنی کار با این مواد به طور کلی به شرح زیر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمنی، بهداشت و ملاحظات پلیمرها


با توجه به انواع پلیمر مصرفی در صنعت ساختمان و خصوصیات متفاوت این مواد با یکدیگر، الزامات ایمنی کار با این مواد به طور کلی به شرح زیر است.

ایمنی، بهداشت و ملاحظات پلیمرها

هنگام کار با برخی پلیمرهای مایع در ساختمان، که مستلزم استفاده از حلال ها برای تنظیم گرانروی است (مانند پوشش ها، افزودنی ها، رزین ها و چسب ها)، باید از دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کرد تا از تماس حلال ها با پوست جلوگیری کند و اگر کار در محوطه بسته انجام می گیرد، باید از ماسک های مخصوص تنفسی استفاده شود، زیرا بسیاری از حلال ها (خصوصا حلال های آروماتیک) به شدت سمی و سرطانزا است.

استفاده از هر نوع محصول پلیمری محدود به دماهای خاص کاربرد است. برخی از پلیمرها، در هنگام آتش سوزی و یا در معرض حرارت بالا، تجزیه می شود و گازهای سمی متصاعد و ایجاد مسمومیت می کند. بنابراین، باید از کاربرد این مواد در معرض حرارت بالا جلوگیری شود. در صورت سوختن این مواد و تولید دود، از استنشاق آن باید خودداری کرد.

در هنگام کارکردن با پلیمرهای سمی، یا دارای حلال های سمی، علاوه بر به کار گرفتن تجهیزات ایمنی لازم، جملگی عملیات باید در محوطه ی دارای هواکش قوی صورت گیرد

پیش از انتخاب و کاربرد مصالح پلیمری در ساختمان، باید رفتار آنها در برابر آتش بررسی شود و استفاده از آنها با رعایت کامل ضوابط ایمنی صورت گیرد. مثلا در برخی فضاهای ساختمان (مانند راه های خروج یا فضاهای تجمعی) استفاده از این مواد غیر مجاز است، یا نیاز به پوشش های محافظت کننده دارد.

برخی از پلاستیک ها از پلیمرها و اجزای سمی تولید می شود، بنابراین، از کاربرد آنها برای نگهداری یا انتقال آب خوراکی (حتی سرد) و کشاورزی باید خودداری شود.

ایمنی، بهداشت و ملاحظات پلیمرها

دما و رطوبت (یا آب داغ) هم زمان اثر مخرب تری روی پلیمرها دارند. در صورتی که پلیمر دارای مونومر آزاد (مونومرهایی که در فرایند پلیمریزاسیون وارد واکنش نشده و در ماتریس به صورت آزاد باقی مانده اند) باشد، ممکن است آن به آب داغ انتقال پیدا کنند؛ چون اغلب مونومرها به شدت سمی و سرطان زا هستند، از مصرف خوراکی آن آبها باید خودداری شود.

هرچند پلیمرها در حالت جامد کم خطرترند، نظر به کاربرد عوامل پخت بسیار سمی در برخی از این مواد (مثلا ترکیبات کبالت و پراکسید در بتن پلیمرها) باید هنگام کار با آنها از ماسک و دستکش مخصوص استفاده شود.

در هنگام کارکردن با پلیمرهای سمی، یا دارای حلال های سمی، علاوه بر به کار گرفتن تجهیزات ایمنی لازم، جملگی عملیات باید در محوطه ی دارای هواکش قوی صورت گیرد.

محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: مصالح و فرآورده های ساختمانی/جلد پنجم، orionmagazine