تبیان، دستیار زندگی
شخصی حالش برای روزه مساعد است ولی از اسپری دنتولین برای باز کردن راه تنفسی اش استفاده می کند که به صورت بخار به حلق می رسد آیا روزه اش باطل است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرو بردن خون لثه بدون توجه مبطل روزه است؟

تزریق انسولین در دیابت


استفاده از آمپول و سرم خوردن و آشامیدن محسوب نمی شود و روزه را باطل نمی کند، هرچند بهتر است از آمپول و سرم تقویتی و غذایی اجتناب شود. (آیة الله هادوی تهرانی دام ظله)


آثار عرفانی الهی روزه

در حدیث قدسی آمده: که خدای تعالی فرمود: از میان اعمال و عبادات فرزندان آدم، فقط «روزه» برای من است و من پاداش روزه‏ام.

این روایت را شیعه و سنی البته با اندکی اختلاف نقل کرده‏اند و وجه اینکه روزه برای خدای متعال است، این است که تنها عبادتی است که از امور عدمی تشکیل می‏شود، به خلاف عبادات دیگر، از قبیل نماز، و حج و امثال آن، که از امور وجودی ترکیب می‏یابد، و یا حداقل امور وجودی هم در آنها دخالت دارند، و روشن است که فعل وجودی نمی‏تواند محض و خالص در اظهار عبودیت عبد و ربوبیت خدای متعال باشد؛ زیرا خالی از نقایص مادی و آفت محدودیت نیست، و ممکن است در انجام آن قصد غیرخدا؛ (ریا) نیز به میان آید، و سهمی از آن را برای غیر خدا انجام دهد، چنان که در موارد ریا و سمعه و سجده برای غیر خدا این آفات مشاهده می‏شود، به خلاف عملی که همه آن نفی است، یعنی روزه که عبارت است از نخوردن، ننوشیدن، و ترک بسیاری از مشتهیات دیگر که صاحبش خود را بالاتر از اسارت در برابر مادیات می‏بیند، و با خویشتن‏داری خود را از لوث شهوات نفس پاک نگه می‏دارد، و این امور عدمی چیزی نیست که غیرخدا هم سهمی از آن داشته باشد؛ زیرا امری است تنها میان بنده و پروردگارش (پنهان از چشم دیگران است) و طبعا کسی جز خدا از آن باخبر نمی‏شود.

با این مقدمه کوتاه که در مورد یکی از آثار عرفانی الهی روزه بیان کردیم به طرح چند پرسش و پاسخ در مورد روزه و روزه داری می پردازیم:

سوال: حکم تزریق وریدی در ماه رمضان چیست؟

نظر مراجع محترم تقلید در این موضوع با هم متفاوت است. شما باید مرجع تقلید خودتان را مشخص کنید تا جواب دقیق تری ارائه شود. در هر حال  نظر مراجع محترم را در ذیل می آوریم .

حضرات آیات عظام: امام خمینی (ره)، بهجت (ره) و خامنه‏اى (دام ظله):

اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خود دارى کرد ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى‏حس مى کند، تزریق آن اشکال ندارد.

آیة الله فاضل لنکرانی (ره):

اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، باید از تزریق آن خوددارى کرد ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى حس مى‏کند، تزریق آن اشکال ندارد

آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):

اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى یا دوایى دارد، بنابر احتیاط واجب باید از تزریق آن خوددارى کرد ولى اگر عضو را بى حس مى‏کند، تزریق آن اشکال ندارد.

آیات عظام تبریزى، سیستانى، صافى گلپایگانی، نورى همدانی و وحید خراسانی (دام ظلهم):

تزریق آمپول روزه را باطل نمى‏کند خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.

(توضیح المسائل مراجع،ج1، ص 892، م 1576؛آیة الله خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات،سۆال 767،آیة الله وحید خراسانی،توضیح المسائل، م 4851)

پاسخ آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) در خصوص سۆال مذکور به این شرح است:

استفاده از آمپول و سرم خوردن و آشامیدن محسوب نمی شود و روزه را باطل نمی کند، هرچند بهتر است از آمپول و سرم تقویتی و غذایی اجتناب شود.

سۆال : تزریق آمپول در ماه مبارک رمضان در صورتی که شخص روزه دار است جایز است؟

جواب: به نظر برخی از مراجع احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود خودداری کند، ولی تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جای دوا استعمال می شود (مثل پنی سیلین) اشکال ندارد. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 927، م 1576)

سۆال : شخصی حالش برای روزه مساعد است ولی از اسپری دنتولین برای باز کردن راه تنفسی اش استفاده می کند که به صورت بخار به حلق می رسد آیا روزه اش باطل است؟

جواب: اشکالی ندارد. (استفتائات امام خمینی (ره)، ج 1، ص 307، س 7)

سۆال : گاهی اوقات از لثه ام خون می آید و بدون توجه فرو می رود و قورت می دهم آیا روزه ام صحیح است؟

جواب: اگر بدون توجه و اختیار فرو داده شود مضر به صحت روزه نیست. (توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 1012، استفتائات رهبری، س 782)                                                                     

فراوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت حوزه

مجله ـ پیام زن ـ شهریور 1388 - شماره 210

سایت اسلام کوئیست

استفتائات  امام خمینى؛ ج‌1

توضیح المسائل 12 مرجع، ج1

سایت اندیشه قم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.