تبیان، دستیار زندگی
رئیس انجمن علمی چشم پزشکی ایران از تحقق به کارگیری «عنبیه مصنوعی» برای نخستین بار در کشور خبر داد.سید حسن هاشمی ضمن اعلام خبر استفاده از «عنبیه مصنوعی» در چشمان فاقد عنبیه و رنگ بیماران برای نخستین بار در کشور اظهارداشت: پیش از این عنبیه بیمار را دوخته و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم چشم‌پزشکی به «عنبیه مصنوعی» روشن شد!


رئیس انجمن علمی چشم پزشکی ایران از تحقق به کارگیری «عنبیه مصنوعی» برای نخستین بار در کشور خبر داد.سید حسن هاشمی ضمن اعلام خبر استفاده از «عنبیه مصنوعی» در چشمان فاقد عنبیه و رنگ بیماران برای نخستین بار در کشور اظهارداشت: پیش از این عنبیه بیمار را دوخته و پروتزهایی در چشم کار می‌گذاشتیم که غیرطبیعی بودن آن کاملا مشخص بود اما عنبیه‌های مصنوعی تفاوتی با چشم سالم بیمار ندارند.

وی با اشاره به برگزاری بیست و سومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از تاریخ ششم تا نهم آبان ماه سال جاری در تهران، از ارائه تکنیک‌های نوین درمان بیماریهای چشمی در این کنگره خبر داد.

عنبیه

هاشمی ادامه داد: پیوند قرنیه به کمک لیزر فمتوسکند، استفاده از lnlay‌های داخل قرنیه‌ای به منظور اصلاح پیرچشمی، استفاده از لنزهای جدید در اعمال جراحی کاتاراکت (آب مروارید)، جراحی‌های پیچیده سگمان قدامی اعم از قرنیه، عنبیه و عدسی و همچنین بکارگیری عنبیه مصنوعی از جمله روشهای نوین درمانی در حوزه چشم پزشکی هستند و در کنگره پیش رو به بحث گذاشته می‌شوند.

استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طول عمر استفاده از «عنبیه مصنوعی» در کشور به یک سال و نیم می‌رسد، گفت: استفاده از عنبیه مصنوعی برای کسانی که به هر دلیل عنبیه‌شان از دست رفته است کاربرد دارد. به عنوان مثال ممکن است چشم فردی به صورت مادرزادی فاقد عنبیه باشد، یا به عللی چون ضربه و اعمال جراحی آسیب دیده باشد.

وی افزود: عنبیه بخش رنگی پشت قرنیه است که رنگ چشم افراد را تعیین می‌کند و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عنبیه به رنگ‌های مختلف مانند آبی، سبز، قهوه‌ای، عسلی و غیره دیده می‌شود.

به گفته هاشمی تکنیک عنبیه مصنوعی برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از این عنبیه بیمار را می‌دوختیم و به جای آن پروتزهایی درچشم کار می‌گذاشتیم.

مشکلات ارزی که در مورد ورود برخی اقلام به کشور به وجود آمده است، حوزه تجهیزات چشم پزشکی را نیز تحت تاثیر قرارداده است چراکه چشم پزشکی یکی از تخصص هایی است که نیاز زیادی به تجهیزات برای انجام اعمال جراحی دارد

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی چشم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در این پروسه از چشم سالم بیمار عکس برداری و عنبیه مصنوعی توسط دستگاه‌هایی ساخته می‌شود و جنس عنبیه مصنوعی نیز از سیلیکون است.

وی درباره مزیت بکارگیری این روش در مقایسه با تکنیک‌های قدیمی تر گفت: ظاهر عنبیه‌های مصنوعی با پروتزها قابل مقایسه نیست در واقع و به دلیل اینکه تمام زوایا و جزئیات عنبیه سالم عینا بر روی عنبیه مصنوعی طراحی می‌شود، دیگر تفاوتی بین دو چشم وجود ندارد.

تشخیص هویت با اسکن عنبیه و شبکیه

ایران ازنظرتشخیص و درمان بیماری های چشمی پیشرفته است

استاد چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : ایران از نظر تشخیص و درمان بیماری های چشمی پیشرفته است و در حال حاضر تمام خدمات چشم پزشکی که در کشورهای پیشرفته برای بیماران انجام می شود ، توسط متخصصان ایرانی در بیمارستان های کشور ارایه می شود .محمد ریاضی اصفهانی اظهار داشت: بیماران در ایران نیز به تمام درمان های پیشرفته در زمینه چشم پزشکی دسترسی دارند و از این نظر نیازی به مراجعه آنها برای درمان به سایر کشورها نیست.

وی در مورد تحقیقات علوم پایه گفت: در زمینه تحقیقات علوم پایه در زمینه چشم پزشکی متخصصان ایرانی نیز درحال برداشتن گام های اولیه هستند و با وجود ارتباط مستمر بین محققان و دانشمندان علوم پایه و چشم پزشکان در دانشگاه های سراسر کشور می توان امیدوار بود که در آینده به دستاوردهای جدیدی در زمینه های مختلف مانند ژنتیک و سلول های بنیادی دست یابیم.

وی در مورد وضعیت تجهیزات چشم پزشکی در کشور نیز اظهار داشت: هم اکنون مراکز دانشگاهی و بیمارستان های بزرگ کشور دارای تجهیزات پیشرفته متناسب با علوم روز دنیا هستند و پزشکان می توانند با آخرین تکنولوژی ها بیماران را درمان کنند.

استفاده از عنبیه مصنوعی برای کسانی که به هر دلیل عنبیه‌شان از دست رفته است کاربرد دارد. به عنوان مثال ممکن است چشم فردی به صورت مادرزادی فاقد عنبیه باشد، یا به عللی چون ضربه و اعمال جراحی آسیب دیده باشد

ریاضی ادامه داد: البته مشکلات ارزی که در مورد ورود برخی اقلام به کشور به وجود آمده است، حوزه تجهیزات چشم پزشکی را نیز تحت تاثیر قرارداده است چراکه چشم پزشکی یکی از تخصص هایی است که نیاز زیادی به تجهیزات برای انجام اعمال جراحی دارد، اما با تمهیداتی که دولت و به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می تواند در مورد ارایه تسهیلات درنظربگیرد، می توان این وضعیت را اصلاح کرد و به همان شرایط سال های پیش بازگرداند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: تسنیم و ایرنا