تبیان، دستیار زندگی
آیا قالیباف شهردار می ماند یا به کابینه روحانی راه پیدا خواهد کرد، وضعیت این روزهای او چگونه است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالیباف بعد از پیروزی روحانی!


آیا قالیباف شهردار می ماند یا به کابینه روحانی راه پیدا خواهد کرد، وضعیت این روزهای او چگونه است؟

راه بهشت اینبار به پاستور نرسید، شهردار اکنون کار خود را از روی صندلی خود ادامه می دهد.

پس از سال 84 شهرداری پلی شد برای ورود به پاستور اما این سناریو در سال 92 تکرار نشد و حال محمدباقر قالیباف مدیریت خود را در تهران ادامه دهد. شهر تهران با حدود 600 کلیومتر مربع مساحت خود با 8 سال پیش که مدیریت شهری جدید خود را تجربه می کرد، قابل قیاس نیست.

قالیباف و روحانی

شهرداری تهران این چند سال خدمات زیادی را به پایتخت نشینان عرضه کرد و چهره شهر را متفاوت کرده است. قالیباف همانطور که در گفتگوها و برنامه های تبلیغاتی خود گفت اهل عمل است و ایده آل خود را در عمل می بیند، نه شعار. وی همچنین ادعا کرد از قول های خود در طول این چند سال، هر آنچه بوده را به انجام رسانده و آنچه باقی مانده به دلیل مشکلات اقتصادی است که بابت آن هم عذر خواهی می کند، چون فرهنگ عذرخواهی را بلد است. وی در سال 87 از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شده است.

شهر دار تهران که در زمان حضور خود در نیروی انتظامی اقدامات نوینی چون پلیس 110 را ارائه کرد، بعد از انتخاب شدن به عنوان شهردار نیز فعالیت های بسیاری را در این موقعیت انجام داده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

پارک ولایت

بوستان ولایت به مساحت 300 هکتار قرار است در جنوب تهران احداث شود که فاز اول آن به مساحت 65 هکتار با اعتبار 100 میلیارد تومان تا سوم خرداد 91 به شهروندان جنوب شهر تحویل داده شد. قالیباف این پارک را عیدانه مقام معظم رهبری دانسته و گفته بود: مقام معظم رهبری از آن جهت که فرمانده کل قوا هستند و این مجموعه نیز متعلق به نهادهای نظامی بود این عیدانه را به شهروندان تقدیم کردند و در این راستا چنانچه همکاری مطلوب نیروهای مسلح و فرمان رهبر معظم انقلاب نبود، کار پیش نمی رفت.

قالیباف با توجه به قول خود در حضور مقام معظم رهبری نسبت به احداث فاز اول کاری بوستان در دو شیفت 12 ساعته یعنی از 7 صبح تا 7 شب و از 7 شب تا 7 صبح، 65 هکتار از این بوستان را به بهره برداری رساند.

وی در سال 87 از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شده است

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج‌فارس، دریاچه‌ای مصنوعی است که در شمال غرب تهران و در منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده‌است. مساحت این دریاچه 130 هکتار است و در مجاورت آن 120 هکتار مجموعه تفریحی نیز در پهنه خشکی ایجاد شده است.

سابقه ی طرح ساخت این دریاچه به تدوین نخستین طرح جامع شهر تهران در سال 1347 بازمیگردد که در آن ساخت دریاچه‌ای در غرب شهر تهران پیش بینی شده بود ولی ساخت این دریاچه به دلیل محدودیت‌های فنی و بودجه‌ای تا سال‌ها مسکوت ماند. سرانجام در پیش زمینه مطالعاتی، از سال 1382 تا 1389، مطالعات جزئی و دقیقی در مقاطع مختلف از سوی مشاور صورت گرفت و ابهامات طرح بررسی و تکمیل شد

در مهرماه سال 1389 عملیات اجرایی پهنه آبگیر و از تیرماه سال 1391 عملیات اجرایی پهنه ساحلی آغاز شد. فاز اول پروژه دریاچه چیتگر با نام شهدای خلیج فارس در تاریخ 15 اردیبهشت 1392 افتتاح شد.[4] پس از اتمام فاز اول، ساخت فاز دوم طرح به مساحت 140 هکتار در جنوب بزرگراه حکیم شامل جزایر آبی، محور چهار باغ، پارک آبی و مونوریل چیتگر دردستور کار شهرداری قراردارد.

بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج البلاغه

دهکده گردشگری نهج البلاغه یا بوستان نهج‌البلاغه یکی از پارک‌های تهران می‌باشد که بیش از 35 هکتار وسعت دارد و در بخش وسیعی از دره فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌است. طول این بوستان یک و نیم کیلومتر و عرض متوسطش 300 متر است.

برای ساخت این بوستان یک میلیون و پانصد هزار ساعت کار انجام و بیش از 15 میلیارد تومان نیز هزینه شده‌است.

این بوستان چهار فاز دارد که فاز اول این بوستان در آذرماه سال 1388 به بهره برداری رسید که تاکنون برای ساخت این بوستان یک میلیون و 500هزار ساعت کار انجام و بیش از 15میلیارد تومان هزینه شده‌است.

فاز اول این بوستان محدوده شمال بزرگراه شهید همت تا بلوار همیلاو فاز دوم آن محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت است

پروژه امام علی

بزرگراه امام علی آزادراهی است که شمال‌شرق تهران را به جنوب آن متصل می‌کنداین بزرگراه از دارآباد در شمال شرق تهران آغاز و به کمربندی شهر ری (بزرگراه آوینی) و از پل شهید آوینی تا بهشت زهرا (بزرگراه تندگویان) در قالب پروژه بزرگراهی حرم تا حرم امتداد یافته است.. بزرگراه امام علی همانند یک حلقه ارتباطی در بین بسیاری از شریان‌های اصلی شهر تهران ایفای نقش می‌نماید.

بزرگراه امام علی که کار ساخت آن از اوایل سال 1390 آغاز شد در تاریخ 3 خرداد 1392 افتتاح شد. طول این بزرگراه 35 کیلومتر بوده و دارای 56 پل در 25 تقاطع است. در مسیر این بزرگراه دو مسیر تندرو برای راه اندازی سامانه اتوبوس‌های تندروی تهران پیش بینی شده است. این بزرگراه از مناطق 7، 8، 13، 14، 15 و 20 شهرداری تهران عبور می‌كند.همچنین تونل امیرکبیر که بزرگراه امام علی را به سه‌راه امین‌حضور متصل میکند، در مسیر این بزرگراه قرار دارد.

شهرداری تهران در جریان ساخت این بزرگراه به دلیل عبور آن از بافت متراکم شهر در حدود هفت‌هزار واحد ساختمانی که در مسیر این طرح بود را خریداری کرد. در این پروژه بیش از 1200 میلیارد تومان برای رفع معارضان هزینه شده است.

بزرگراه صدر

به موازات اجرای تونل صدر نیایش طرح دو طبقه کردن بزرگراه صدر نیز در دستور کار مسئولان فنی عمران شهرداری تهران گرفت.طرح دوطبقه کردن بزرگراه صدر در حدفاصل تقاطع بزرگراه مدرس-صدر تا تقاطع شهید صیاد شیرازی به صورت 4 خطه اجرایی می شود .

شهردار تهران در آغاز پروژه وعده پایان آن را تا 22 بهمن 91 داده بود و پس از 22 بهمن ماه از اتمام آن در پایان خردادماه سخن گفته بود و حال پس از پایان مشغله های انتخاباتی اش باید فکری اساسی برای پروژه ای کند که علاوه بر تاخیرش در زمان مقررشده برای پایان آن مخاطراتی را برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده است. بزرگراه صدر قرار است نخستین تجربه تهرانی ها برای عبورومرور از بزرگراه های دوطبقه باشد.

در فعالیت های دکتر قالیباف، نقاط قوت اینچنینی که حاصل تلاش و زحمت نیروهای شهرداری تحت مدیریت وی و نقاط قوت شهرداران گذشته است دیده می شود اما نقاط ضعفی هم وجود دارد که رفع آن باعث می شود تهران کلان شهری نمونه باشد

قالیباف

تونل توحید

تونل توحید از دو تونل کنار هم بطول 2136 متر تشکیل شده که هرکدام از تونل‌ها شامل 3 باند رفت و برگشت بوده و به عنوان نخستین تونل شمال به جنوب تهران، بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی پیوند می‌دهد. ساخت این تونل در رکوردی بی سابقه طی 30 ماه به پایان رسید و بزرگترین تونل شهری ساخته شده در ایران است

ساخت این تونل در تاریخ 29 خرداد 1386 آغاز شد و کلنگ آن توسط محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران به زمین زده شد. در مردادماه سال 1388 بر اثر ریزش تونل و نشست زمین بین بزرگراه نواب تا خیابان کلهر یک نفر کشته و چهار نفر مصدوم شدند به‌گفته ی سخنگوی شهرداری تهران، در ساخت تونل توحید از هزینه ی 200 میلیارد تومانی تهیه شده از مرکز عوارضی‌های مردمی استفاده شد.به گفته ی محمدباقر قالیباف «به طور کلی می‌توان گفت هزینه ی احداث تونل 300 میلیارد تومان شده‌است.» تاریخ انعقاد قرارداد پروژه 21 فروردین 1386 و تاریخ شروع واقعی پروژه 29 فروردین 1386 بود. تونل توحید با اینکه سه برابر تونل رسالت است و در مقایسه با این تونل 27 سال زودتر ساخته و بهره‌برداری شد.

تونل نیایش

با خاتمه بزرگراه نیایش در تقاطع ولی عصر ، بار ترافیکی تردد از غرب به شرق ، وارد خیابانهای ولیعصر ، اسفندیار و بزرگراه مدرس می گردد . همچنین جهت تردد از شرق به غرب نیز بار ترافیکی بزرگراه صدر وارد بزرگراه مدرس و چمران شده و ترافیک سنگینی را به منطقه وارد می نماید لذا به منظور حل مشكل ترافیكی منطقه این پروژه با دو تونل رفت و برگشت شرقی و غربی طراحی شد .

این پروژه تونل  به لحاظ پیچیدگی نخستین تجربه شهری محسوب می‌شود و تقریبا  6/7 کیلومتر طول دارد.

عملیات اجرایی تونل نیایش به شکل رسمی از ابتدای سال 1390 آغاز ‌شد و در دهه فجر سال 1391 به مرحله بهره‌برداری رسید.

تونل نیایش را در جمع 20 تونل طویل جاده‌ای دنیا به‌شمار‌ می آورند.

شهرداری تهران این چند سال خدمات زیادی را به پایتخت نشینان عرضه کرد و چهره شهر را متفاوت کرده است

تعاملات بین المللی

فعالیت های شهردار کنونی تهران در فعالیت های عمرانی و در درون تهران محصور نمانده و جنبه های بین المللی هم داشته است.

برگزیده شدن دکتر قالیباف به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان، از میان 200 هزار شهردار جهان در سال 2008 و انتخاب شهر تهران را به عنوان یکی از 5 شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل و ترافیک شهری در سال 2011 می تواند نمودی از چهره بین المللی شهردار  تهران عنوان کرد.

علاوه بر این، دعوت دکتر قالیباف به اجلاس جهانی اقتصاد در سوئیس، حضور وی در نهمین کنفرانس جهانی “متروپلیس”‌ در شهر سیدنی استرالیا و دیدار با رئیس مجلس و وزیر امور خارجه این کشور و میزبانی او از همایش شهرداران آسیایی در برج میلاد از جمله دیگر نمودهای شخصیت جهانی قالیباف و استفاده وی از ظرفیت تعاملات بین المللی محسوب می گردد. به گونه ای که شهرداران و مقامات محلی جهان از ابتکار و نوآوری شهردار عملگرای تهران یاد کرده اند.

همچنین دکتر قالیباف در تعاملات بین المللی خود دیدارهای با چهره هایی مختلف از جمله  پرودی نخست وزیر سابق  و کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل..

قالیباف و روحانی

در فعالیت های دکتر قالیباف نقاط قوت اینچنینی که حاصل تلاش و زحمت نیروهای شهرداری تحت مدیریت وی و نقاط قوت شهرداران گذشته است دیده می شود اما نقاط ضعفی هم وجود دارد که رفع آن باعث می شود تهران کلان شهری نمونه باشد که در دوره بعدی شهرداری باید نسبت به رفع آنان اقدام گردد. از ایرادات وارده به مدیریت فعلی کمی کاری، عجله در ساخت که کیفیت را تحت تاثیر قرار داده و فروش بی ضابطه تهران عنوان شده است، ایراداتی که طرفداران مدیریت فعلی شهری برخی از آنها را وارد نمی دانند.

قالیباف نشان داد بعد از انتخابات راه خدمت تمام نشده است و چند روز بعد از انتخابات در میان اعضای ستادهای انتخاباتی خود آمد و گفت: "امروز تكلیف همه ما بر این است كه رقابت ها را كنار گذاشته و رفاقت ها را آغاز كنیم و هر كدام از ما كه دلمان برای سربلندی ایران عزیز می تپد باید با تمام وجود كارو تلاش  كنیم تلاش كند كه به اهداف بلند و آرمانهای متعالی انقلاب و همچنین خواسته اكثریت جامعه جامه عمل بپوشانیم".

او در ادامه افزوده بود:" اكنون فصل كار و همدلی آغاز شده  و وظیفه همه ماست كه به دولت منتخب مردم كمك كنیم و همانطور كه خودمان انتظار داشتیم در صورت انتخاب دیگران این یاری و مدد را برسانند ما نیز باید این كمك را به دولت منتخب برسانیم". و خود با رفتن سر پروژه های نیمه تمام این حرکت را شروع کرد و نشان داد عده ای که این اقدامات را در جهت ریاست جمهوری وی می خواندند صرفا نیت خوانی و قضاوت زود هنگام انجام داده اند. قالیباف همچنین روحیه رفاقت و همیاری را در رقابت در کنار سایر اصولگرایان نشان داد و علاوه بر این به ترویج این روحیه همت گمارد به طوری که در بنرهایی که در نقاطی از تهران و بزرگراه امام علی نصب شده در جملاتی سعی در فرهنگ سازی این فضای رفاقت و همدلی برای کمک به دولت یازدهم و ساخت ایران سربلند داشته است.

قالیباف نشان داد بعد از پیروزی روحانی در خط خدمت به مردم قرار دارد و این روحیه عمل گرایی همیشه در او بوده و یک شعار نیست. او این روحیه را حفظ کرده و باید دید بعد از اتمام این دوره و با آغاز به کار شورای شهر  چهارم آیا کار خود را به عنوان شهردار ادامه می دهد یا در موقعیت جدیدی وارد خواهد شد و یا شاید گمانه هایی که وی را عضوی از دولت یازدهم می دانند درست  از آب درآیند؟

امیر رضوانی

بخش اجتماعی تبیان