تبیان، دستیار زندگی
اولین لپ تاپ در سال 1979 طراحی و تولید شد، دانستن نكات مختلف در مورد آنها كمك بسیاری در خرید یك لپ تاپ مناسب و همچنین نگه داری آن به كاربران می كند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی فنی در خرید لپ تاپ

(قسمت اول)


اولین لپ تاپ در سال 1979 طراحی و تولید شد، دانستن نكات مختلف در مورد آنها كمك بسیاری در خرید یك لپ تاپ مناسب و همچنین نگه داری آن به كاربران می كند.

تولید و طراحی مدل های مختلف لپ تاپ و همچنین پركاربرد بودن این محصول، موجب می شود تا كاربران نتوانند در خرید یك لپ تاپ مناسب موفق باشند چرا كه تنوع آن افراد را تاحدودی گیج میكند. برخی به هنگام خرید لپ تاپ از افراد زیادی سوال می پرسند و برخی نیز انتخاب را بر عهده فروشنده محصول می گذارند.

نکاتی فنی در خرید لپ تاپ(۱)

اولین موردی كه برای كاربران به هنگام انتخاب یك لپ تاپ مدنظر است برند یا مارك آن است. در حال حاضر مدل های مختلفی همچون سونی، دل، ایسر و ... در بازار هستند. همچنین اپل نیز لپ تاپ تولید کرده است با این تفاوت كه این لپ تاپ ها به دلیل داشتن سیستم عامل مخصوص به خود و مسائلی همچون قیمت و ... نسبت به محصولات دیگر خاص تر به حساب می آید.

تفاوت اصلی لپ تاپ ها در شكل ظاهری آن ها است و بعد از آن می توان به مواردی همچون کلیدهای اضافه، تکنولوژی های استفاده شده در لپ تاپ ها، تعداد پورت ها و ... اشاره کرد.

قبل از خرید لپ تاپ شما می بایست نوع كاری كه می خواهید انجام دهید را مشخص كنید به عنوان مثال به دنبال بازی هستید یا به دنبال انجام كارهای گرافیكی، چرا كه مشخص شدن موارد فوق در انتخاب لپ تاپ ضروری است. به عنوان مثال اگر به دنبال كارهای ذكر شده باشید می بایست لپ تاپی را انتخاب كنید كه کارت گرافیک و رم قوی به اضافه یک صفحه نمایش مناسب با کیفیت بالا داشته باشد.

تفاوت اصلی لپ تاپ ها با رایانه های شخصی در جابه جایی و قابل حمل بودن آن ها است.

این مسئله نشان می دهد كه شما می بایست به دو نكته توجه داشته باشید:

1.       در انتخاب وزن لپ تاپ دقت كافی داشته باشید.

2.       به نوع باتری و عمر آن نیز توجه كنید.

زمانی كه در مورد قابلیت حمل لپ تاپ صحبت می كنیم موضوع برق و شارژ آن به میان می آید چرا كه برق در این بین نقشی ندارد و باتری جانشین برق می شود. با توجه به چگونگی استفاده شما و همچنین نرم افزارهایی که در لپ تاپ خود به كار می برید، طول عمر باتری ها متفاوت می شود. اكثر باتری های لپ تاپ، 5 ساعت یا مقداری بیشتر می توانند لپ تاپ شما را روشن نگه دارند.

حال برای آن كه بتوانید با باتری لپ تاپ خود مدارا كنید می توانید كارهای مانند کم کردن نور نمایشگر، استفاده از صدای کمتر، خاموش کردن وای فای و بلوتوث، آپدیت برنامه ها به جدیدترین نسخه، تمیز نگه داشتن لپ تاپ و فن و … را انجام دهید.

نکاتی فنی در خرید لپ تاپ(۱)

همچنین از کارهایی که باعث می شود پردازنده پردازش سنگین انجام دهد و رم بیشتر مشغول شود، كم كنید چرا كه انجام این گونه كارها از باتری شما جریان الکتریکی می کشند و این به معنی کاهش عمر باتری است.

یكی از موارد دیگری که در لپ تاپ ها قابل بررسی و توجه است موضوع پردازنده آن است چرا كه بر سرعت و چگونگی عملكرد آن تاثیر فراوانی دارد.

در حال حاضر اکثر پردازنده های استفاده شده در لپ تاپ ها اینتل است. البته سری جدید پردازنده های اینتل را با Intel Core i3 , i5 , i7 معرفی كرده اند و هر چه عدد بعد از حرف i بیشتر باشد،CPU  سرعت بیشتر و عملکرد بهتری خواهد داشت. اکثر لپ تاپ ها امروز حداقل اینتل Core i5 را در اختیار دارند.

برای بالا بردن عملكرد لپ تاپ علاوه بر این كه می بایست پردازنده مناسبی داشته باشیم، رم نیز یكی دیگر از شرط های عملكرد موثر است. هر قدر ظرفیت رم بالاتر باشد، پردازش با سرعت بالاتری انجام می شود همچنین افزایش حافظه رم ، لپ تاپ را قادر می سازد که نرم افزارها را هم زمان و بدون هیچ مشکلی اجرا كند. امروزه حداقل رمی که در لپ تاپ ها استفاده می شود، 4 گیگا بایت است.

تفاوت اصلی لپ تاپ ها با رایانه های شخصی در جابه جایی و قابل حمل بودن آن ها است یعنی در انتخاب خود به وزن لپ تاپ دقت كافی داشته باشید و همچنین به نوع باتری و عمر آن نیز توجه كنید.

همچنین دیگر از رم های DDR2 استفاده نمی كنند و به جای آن رم های DDR3 روی كار آمده است، در صورتی كه بر روی لپ تاپی مشاهده كردید كه رم آن DDR2 است بدانید كه سیستم لپ تاپ قدیمی است.

در صورتی كه با فایل ها، ذخیره كردن و از این دست كارها سروكار دارید بهتر به ظرفیت هارد دیسك لپ تاپ نیز دقت كنید. اگر چه می توانید در صورت كمبود فضا از یك هارد خارجی دیگر نیز استفاده كنید.

شاید نام هایی مانند Intel HD ،AMD Radeon و Nvidia Geforce به گوشتان خورده باشد. این ها نام های كارت های گرافیكی هستند كه در لپ تاپ ها و رایانه ها به كار می روند. کارت گرافیک های امروزی بالای 1 گیگا بایت رم دارند و اغلب گرافیک ها در لپ تاپ ها دارای 2 گیگ رم هستند. بالا بودن سرعت و حافظه كارت گرافیك در بالا بردن سرعت كارهایی با حجم بالا بسیار موثر است.

تمامی نكات ذكر شده به عنوان اصلی ترین مسائل مطرح شدند. بعد از در نظر گرفتن این موارد می توانید به نكات دیگر همچون تعداد پورت های USB ، بلوتوث، وای فای، پورت HDMI ، وبکم، میکروفن داخلی و سایر موارد دیگر بپردازید.

 

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Simple Ways to Increase My Laptop Speed"by Elvis Michael" How would you increase your laptop speed

مایکروسافت