تبیان، دستیار زندگی
امیدواری مشتریان بازار خودرو به کاهش قیمت‌ها، کاهش قیمت ارز و همچنین فرارسیدن ماه رمضان باعث رکود خرید و فروش در این بازار شد و این مسئله کاهش جزئی قیمت تعداد محدودی از خودروها را به همراه داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت خودرو ترمز کرد


امیدواری مشتریان بازار خودرو به کاهش قیمت‌ها، کاهش قیمت ارز و همچنین فرارسیدن ماه رمضان باعث رکود خرید و فروش در این بازار شد و این مسئله کاهش جزئی قیمت تعداد محدودی از خودروها را به همراه داشته است.

خودرو

هر سال از اواخر تیرماه تا اوایل مردادماه، اوج خرید خودرو در بازار بود ولی امسال با توجه به رکود قبلی موجود در این بازار در پی امیدواری خریداران به کاهش قیمت‌ها، کاهش نرخ ارز و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، فروش خودرو در بازار رونق چندانی ندارد. این مسئله باعث کاهش عرضه خودرو به خریداران در بازار شده تا جایی که به گفته برخی فعالان بازار خودرو، فروش در این بازار در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته کاهش 80 درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که کاهش عرضه خودروسازان هم نتوانسته بازار را تشنه‌تر کند و در واقع رکود بازار یک «نه» بزرگ از سوی مشتریان بازار خودرو به نتیجه عملکرد شرکت‌های خودروساز در تولید و عرضه خودرو یعنی التهاب بازار به دلیل کمبود عرضه است.

در این شرایط، هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 به قیمت 36 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که کاهش یک میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. همچنین قیمت پژو 207 دنده‌ای با کاهش 2 میلیون تومانی به 48 میلیون تومان رسیده است.

در مورد تندر 90 مدل E1 ایران خودرو نیز می‌توان به کاهش 500 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 32 میلیون تومان اشاره کرد.

تندر 90 مدل E2 پارس خودرو و ایران خودرو نیز به ترتیب 37 و 35.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند که تغییر قیمتی را طی روزهای اخیر نشان نمی‌دهد.

در عین حال، قیمت رانا نیز با کاهش 600 هزار تومانی طی روزهای گذشته به 32 میلیون تومان رسیده است.

کاهش عرضه خودروسازان هم نتوانسته بازار را تشنه‌تر کند و در واقع رکود بازار یک «نه» بزرگ از سوی مشتریان بازار خودرو به نتیجه عملکرد شرکت‌های خودروساز در تولید و عرضه خودرو یعنی التهاب بازار به دلیل کمبود عرضه است

اختلاف قیمت کارخانه و بازار اولین خودروی ملی

در مورد سمند LX نیز باید به افت 500 هزار تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن به قیمت 27 میلیون تومان اشاره کنیم، هرچند سمند، خودروی ملی محسوب می‌شود و در همین حال، قیمت کارخانه‌ای این خودرو 23 میلیون تومان است و به این ترتیب، اختلاف قابل توجهی بین قیمت کارخانه‌ای و نرخ بازار این خودروی ملی مشاهده می‌شود.

طی هفته‌های اخیر، قیمت سوزوکی ویتارا نیز در بازار با کاهش یک میلیون تومانی به 131 میلیون تومان رسیده است.

در همین حال، پژو 405 بنزینی با قیمت 27 میلیون و 200 هزار تومان و پژو پارس سال با قیمت 37.5 میلیون تومان به مشتریان بازار خودرو  عرضه می‌شوند که تغییر قیمتی را طی روزهای اخیر نشان نمی‌دهد.

کاهش 3 میلیون تومانی قیمت مگان

در مورد محصولات گروه سایپا مانند تیانا هم باید به کاهش 3 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کرد که در حال حاضر 149 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

قیمت مگان نیز بدون در نظر گرفتن آپشن‌های این خودرو به 84 میلیون تومان رسیده و نوع با آپشن آن به قیمت 88 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود که کاهش 3 میلیون تومانی قیمت را نشان می‌دهد.

وانت پیکاپ دوکابین نیز به دلیل کاهش عرضه از سوی کارخانه، با افزایش قیمت 3 میلیون تومانی روبرو شده و این روزها به قیمت 83 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در مورد خودروهای خارجی می‌توان به افزایش 5 میلیون تومانی قیمت کرولا و عرضه آن به قیمت 125 میلیون تومان اشاره کرد. در مقابل، باید به کاهش دو میلیون تومانی قیمت تویوتا کمری و عرضه این خودرو به قیمت 163 میلیون تومان اشاره کنیم.قیمت یاریس هاچ‌بک نیز با افزایش 3 میلیون تومانی به 91 میلیون تومان رسیده و در مقابل، قیمت اپتیما با کاهش 4 میلیون تومانی به 144 میلیون تومان رسیده است

همچنین هر دستگاه سایپا 111 مدل SX بدون تغییر قیمت طی هفته‌های اخیر با قیمت 16.5 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود و در عین حال، قیمت سایپا 131 و سایپا 132 مدل SX نیز در بازار حدود 16 میلیون تومان است.

قیمت تیبا نیز در بازار، بدون تغییر طی روز‌های اخیر 20 میلیون و 500 هزار تومان است.

قیمت کمری، دو میلیون تومان کاهش یافت

در مورد خودروهای خارجی می‌توان به افزایش 5 میلیون تومانی قیمت کرولا و عرضه آن به قیمت 125 میلیون تومان اشاره کرد. در مقابل، باید به کاهش دو میلیون تومانی قیمت تویوتا کمری و عرضه این خودرو به قیمت 163 میلیون تومان اشاره کنیم.قیمت یاریس هاچ‌بک نیز با افزایش 3 میلیون تومانی به 91 میلیون تومان رسیده و در مقابل، قیمت اپتیما با کاهش 4 میلیون تومانی به 144 میلیون تومان رسیده است.

قیمت سوناتا نیز با کاهش 5 میلیون تومانی به 150 میلیون تومان رسیده و در حال حاضر هر دستگاه سانتافه مدل 2013 نیز در بازار 245 میلیون تومان معامله می‌شود.

خودرو

جدول قیمت انواع خودروهای داخلی

بازار خرید و فروش خودرو در هفته های اخیر با وجود کاهش قیمت 500 هزار تا 2 میلون تومانی در انواع خودروها همچنان توجه خریداران را به خود جلب نکرده و در رکود قرار دارد.

رکود بازار خرید و فروش خودرو با وجود گذشت چندین ماه از اعلام قیمت‌های جدید همچنان ادامه داشته و خبری از اتخاذ تصمیمی کارآمد برای ساماندهی آن از سوی مسئولین به گوش نمی‌رسد. صنعتی که این روزها با تشدید تحریم‌های بین المللی می‌بایست از حمایت بیشتر بخش‌های مختلف داخلی برخوردار باشد هم اکنون مورد هجمه انتقادات قرار داشته و خبری از ارائه تسهیلات و رفع ممنوعیت های اختصاص مواد اولیه برای افزایش حجم تولیدات نیست.

برهمین اساس بازار فروش خودرو همچنان با بی‌رغبتی خریداران روبه رو است و البته با وجود کاهش 500 هزار تا 2 میلیون تومانی قیمت انوع خودروهای داخلی هنوز تب خریدو فروش در بازار داغ نبوده و کمتر شخصی خواستار خرید اتومبیل در این شرایط است.

هم اکنون تندر90 از 37 میلیون و 500 هزار تومان در هفته گذشته به قیمت 35 میلیون تومان رسیده است که هم راستای آن تعداد دیگری از خودروهای داخلی به اضافه خودروهای وارداتی کاهش قیمت را تجربه می کنند.

برخی‌ها اعتقاد دارند ادامه‌دار شدن رکود در بازار خودرو در کنار کاهش نرخ دلار روند قیمتی این محصولات در بازار آزاد را نزولی کرده است.

کاهش قیمت‌ها در حالیست که پیش از این تصور می‌شد با توجه به افت شدید تولید خودرو از سوی خودروسازان، قیمت این محصولات در بازار آزاد افزایش یابد اما نبود تقاضا موجب ثبات نسبی قیمت‌ها شده است.

در این شرایط فعالان بازار معتقدند که همه چیز به قیمت نهایی نرخ ارز و رفع تحریم‌ صنعت خودرو بستگی دارد

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: ایسنا، فارس، تسنیم