تبیان، دستیار زندگی
آخرین سهمیه سوخت 60 لیتری خودروها و موتور سیکلت ها در دولت دهم امشب در کارتهای سوخت واریز می شود. آخرین سهمیه سوخت 60 لیتری خودروهای سواری و موتور سیکلت ها در دولت دهم امشب در کارتهای سوخت واریز می‌شود.براین اساس این سهمیه 60 لیتری با قیمت هر لیتر 400 توم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنزین آخر احمدی‌نژاد امشب واریز می‌شود


آخرین سهمیه سوخت 60 لیتری خودروها و موتور سیکلت ها در دولت دهم امشب در کارتهای سوخت واریز می شود.
آخرین سهمیه سوخت 60 لیتری خودروهای سواری و موتور سیکلت ها در دولت دهم امشب در کارتهای سوخت واریز می‌شود.براین اساس این سهمیه 60 لیتری با قیمت هر لیتر 400 تومان عرضه می شود.

بنزین

گذری برسهمیه بندی سوخت

ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان سالیان متمادی بود که با مشکل کمبود بنزین مواجه بوده و سالانه مبالغ کلانی جهت واردات بنزین هزینه می‌کرد.

از این رو دولت نهم در تبصره 13 قانون بودجه سال 86 با صراحت اعلام کرد که در نیمه اول آن سال سهمیه بندی بنزین را شروع خواهد کرد که از سال 86 تا کنون سهمیه بندی بنزین به منظور کنترل مصرف این فرآورده آغاز شد.

روشن است که اجرای تصمیم دولت و مجلس درباره سهمیه بندی بنزین، به تدریج واردات 5.5 میلیارد دلاری بنزین را محدود و سپس قطع کرد.

مزایای کارت هوشمند سوخت

بر خلاف جو سازی مخالفان، خوشبختانه کار تولید و توزیع 10 میلیون کارت هوشمند خودرو و موتورسیکلت و کاربردی کردن آن به خوبی پیش رفت آنچه اهمیت این کار بزرگ را افزایش می دهد این است که در این پروژه برای اولین بار در تاریخ ایران آمار پایه ای و فراگیر مبتنی بر فناوری رایانه ای از یک موضوع تهیه شده است.

لازم به یادآوری است که در سال 83 و زمانی که مجلس قصد داشت درباره تغییر سیاست کشور درباره بنزین تصمیم گیری کند، هیچ آمار روشنی از تعداد خودروها و مقدار بنزین مصرفی آنها وجود نداشت و بخش های مختلف وزارت نفت، آمار متفاوتی از بنزین عرضه و مصرف شده در کشور ارایه می کردند، اما اکنون و با استفاده از کارت هوشمند سوخت می توان در هر لحظه متوجه شد چه خودرویی در کجای کشور چقدر بنزین دریافت کرده است.

بر خلاف جو سازی مخالفان، خوشبختانه کار تولید و توزیع 10 میلیون کارت هوشمند خودرو و موتورسیکلت و کاربردی کردن آن به خوبی پیش رفت آنچه اهمیت این کار بزرگ را افزایش می دهد این است که در این پروژه برای اولین بار در تاریخ ایران آمار پایه ای و فراگیر مبتنی بر فناوری رایانه ای از یک موضوع تهیه شده است

براساس آمار و اطلاعات داده شده توسط همین سیستم هشتاد و پنج درصد مردم کمتر از میزان سهمیه تعیین شده مصرف دارند و پانزده درصد باقیمانده بیش از این میزان مصرف می کنند.

بازتاب سهمیه بندی بنزین در خارج از کشور

کشورهای غربی با آگاهی از مشکلات ایران در موضوع بنزین سعی داشتند تا از طریق این مساله بر کشور فشار آورده و فروش بنزین را در لیست اقلام تحریم شده برای ایران قرار دهند. در این راستا لابی صهیونیستها در کنگره آمریکا طرحی را جهت تحریم بنزین برای ایران آماده کرد اما دولت چندان توجهی به آن نداشت. بنابراین با آغاز سهمیه بندی سوخت شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: کارشناسان اروپایی و آمریکایی معتقدند، احمدی نژاد تنها رئیس جمهور ایران است که کاری انجام داده که هیچ کس دیگر جرأت انجام آن را نداشته است و آن، افزایش بها و سهمیه بندی بنزین بوده است.

کشورهای غربی با آگاهی از مشکلات ایران در موضوع بنزین سعی داشتند تا از طریق این مساله بر کشور فشار آورده و فروش بنزین را در لیست اقلام تحریم شده برای ایران قرار دهند. در این راستا لابی صهیونیستها در کنگره آمریکا طرحی را جهت تحریم بنزین برای ایران آماده کرد اما دولت چندان توجهی به آن نداشت

همچنین خبرگزاری فرانسه با اشاره به کاهش مصرف بنزین در ایران اعلام کرد طرح سهمیه بندی کردن بنزین در زمینه کاهش مصرف سوخت موفقیت آمیز بود.

ازطرفی مرکز بررسی امنیت جهانی آمریکا در گزارشی با عنوان «انقلاب احمدی نژاد در حوزه انرژی برای شکست تحریم های اقتصادی» در آن زمان اعلام کرد: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران کاملا از پاشنه آشیل کشورش آگاه است و برای کاهش وابستگی کشورش به بنزین وارداتی از طریق یک استراتژی در سه محور فعالیت هایی را جهت مقابله با تحریم های اقتصادی آمریکا در دست اجرا دارد. که مهمترین این اقدامات طرح سهمیه بندی بنزین در ایران بود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: فارس