تبیان، دستیار زندگی
جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار در روز یکشنبه منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکه سکته کرد!


جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار در روز یکشنبه منتشر شد.


سکه

نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یکشنبه در بازار یک میلیون تومان، طرح قدیم 970 هزار تومان، نیم سکه 540 هزار تومان، ربع سکه 340 هزار تومان و گرمی 225 هزار تومان اعلام شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی 98 هزار تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ( روز گذشته) 1297 دلار است.

در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش 3 هزار و 100 تومان، هر یورو را 4 هزار و 100 تومان، هر پوند را 4 هزار و  750 تومان و هر درهم امارات را 845 تومان اعلام کردند.

جدول قیمت سکه و ارز

نوع سکه

یکشنبه - قیمت (تومان)

سکه‌تمام‌طرح‌جدید

1000000

سکه‌تمام‌طرح‌قدیم

970000

نیم سکه

540000

ربع سکه

340000

1 گرمی

225000

هرگرم‌طلای18عیار

98000

نوع ارز

دلار آمریکا

3100

یورو

4100

پوند انگلیس

4750

درهم

845

رقابت سکه آتی و نقدی در کاهش قیمت

قراردادهای آتی سکه متاثر از کاهش قیمت سکه نقدی و طلا در بازار به مرز یک میلیون تومان نزدیک شد، این در حالی است که قیمت آتی سکه تحویل مرداد و شهریور از سکه نقدی در بازار کمتر است.

قراردادهای آتی سکه طلا تحول مردادماه سال جاری متاثر از کاهش قیمت سکه در بازار در روز گذشته به مرز یک میلیون تومان رسید، روز گذشته قیمت سکه نقدی یک میلیون و 29 هزار تومان بود.

معامله گران بازار آتی روز گذشته سکه تحویل مردادماه را یک میلیون و 12 هزار تومان با حجم یک هزار و 141 قرارداد خریداری کردند، همچنین سکه تحویل شهریور ماه با حجم 4 هزار و 844 قرارداد یک میلیون و 18 هزار تومان معامله شد.

در عین حال قرارداد سکه آتی تحویل مهرماه سال جاری با حجم یک هزار و 232 قرارداد یک میلیون و 35 هزار و 500 تومان و سکه تحویل آبانماه با حجم 3 هزار و 307 قرارداد یک میلیون و 56 هزار و 500 تومان بود.

براین اساس قراردادهای آتی 4 ماه سکه حول و حوش یک میلیون تومان بوده است و این ناشی از قیمت فعلی سکه در بازار نقدی است، حتی قراردادهای تحویل مرداد، شهریورماه کمتر از نرخ دیروز در بازار بوده است.

قرارداد آتی سکه 4 ماه

آخرین نرخ معامله (تومان)

حجم قراداد

قرارداد آتی سکه طلا تحویل مردادماه 92

1012000

1141

قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریورماه 92

1018000

4844

قرارداد آتی سکه طلا تحویل مهرماه 92

1035500

1232

قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ماه 92

1056500

3307

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: از سال 90 با رشد یکباره قیمت طلا و ارز در بازار داخلی، حجم قابل قبولی از سرمایه های سرگردان به معاملات مطمئن، شفاف و جذاب بورس کالا انتقال یافت.

وی با ابراز رضایت از عملکرد پنج ساله قراردادهای آتی سکه در بورس کالا افزود: از همان ابتدای راه اندازی شرکت بورس کالا در سال 86، بحث افتتاح یک بورس طلای مستقل مطرح شد که به دلیل نبود زیر ساخت های لازم این موضوع محقق نشد.

بررسی معاملات آتی در ماه های اخیر نشان می دهد که معامله گران آتی سکه به طور لحظه ای از بازار جهانی و بازار داخلی طلا و ارز خط می گیرند و این به معنای روند منطقی معاملات و قیمت ها در بورس کالا است

کشتی آرای افزود: از سال 87 با راه اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، یک گام از قیمت گذاری سنتی طلا به سمت نرخ گذاری مدرن حرکت کردیم که این قراردادها توانست سرآغاز معاملاتی جدید در بازار سرمایه باشد.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای آتی در شفاف سازی معاملات طلا و سکه نقش بسزایی داشته است، گفت: این بازار با وجود اینکه سابقه چندانی در کشورمان ندارد اما به دلیل جذابیت سرمایه گذاری بر روی طلا و سازوکار قراردادهای آتی، خیلی سریع با استقبال سرمایه گذاران مختلف روبه رو شد.

به گفته کشتی آرای، از سال 90 با رشد یکباره قیمت طلا و ارز در بازار داخلی، حجم قابل قبولی از سرمایه های سرگردان به معاملات مطمئن، شفاف و جذاب بورس کالا منتقل شد.

سکه

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه معاملات موفق آتی سکه در چند سال اخیر نشان داد که امکان راه اندازی بورس طلا در کشورمان وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر بورس های تخصصی طلا در دنیا فعال هستند که از جمله آنها می توان به بورس های طلای لندن، زوریخ و دوبی اشاره کرد که ما نیز با توجه به منابع غنی کشورمان می توانیم بورسی را زیر نظر شرکت بورس کالا برای مبادلات طلا به خصوص شمش راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: به طور قطع راه اندازی هر بورسی به وجود زیرساخت های لازم و تجربه نیاز دارد که معتقدم بورس کالای کنونی قابلیت راه اندازی بورس طلا را دارد تا علاوه بر شفاف سازی قیمت های داخلی، در نرخ گذاری منطقه نیز تاثیر گذار باشیم.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت های کنونی سکه در معاملات آتی منطقی است یا خیر؟ گفت: بررسی معاملات آتی در ماه های اخیر نشان می دهد که معامله گران آتی سکه به طور لحظه ای از بازار جهانی و بازار داخلی طلا و ارز خط می گیرند و این به معنای روند منطقی معاملات و قیمت ها در بورس کالا است.

ادامه روند کاهشی نرخ ارز و طلا

کاهش قیمت دلار و دلال بازی‌های بازار ارز برای دومین روز پیاپی تکرار شد.روز گذشته به طور ناگهانی قیمت ارز با کاهش 300 تومانی مواجه شد که این کاهش قیمت نرخ دلار را به 3090 تومان و نرخ یورو را به 4080 تومان رساند. این کاهش قیمت تا جایی ادامه داشت که نرخ دلار در برهه زمانی کوتاه به 3050 تومان رسید اما در ساعات پایانی شنبه نرخ دلار روی قیمت 3070 تومان ثابت ماند.

دیروز یکشنبه نرخ ارز در حالی شروع به کاهش کرده که از قیمت روز گذشته در زمان مشابه کمتر بوده اما همچنان با پایین‌ترین حد قیمت روز گذشته فاصله دارد.

در میدان سکه تقاطع خیابان منوچهری و فردوسی که مرکز تجمع دلالان در آن ناحیه است قیمت دلار 3065 و یورو 4050 تومان اعلام می‌شود.دیروز نیز مانند روز شنبه معاملات تماما صوری بوده و هیچ ارزی جابه‌جا نمی‌شود.نکته قابل توجه در این ساعات عدم حضور متقاضیان ارز در بازار است. از این عدم حضور این طور برداشت می‌شود که مردم عادی تمایلی برای خرید و فروش ارز ندارند

در میدان سکه تقاطع خیابان منوچهری و فردوسی که مرکز تجمع دلالان در آن ناحیه است قیمت دلار 3065 و یورو 4050 تومان اعلام می‌شود.دیروز نیز مانند روز شنبه معاملات تماما صوری بوده و هیچ ارزی جابه‌جا نمی‌شود.نکته قابل توجه در این ساعات عدم حضور متقاضیان ارز در بازار است. از این عدم حضور این طور برداشت می‌شود که مردم عادی تمایلی برای خرید و فروش ارز ندارند.

اما یکی از صرافان منطقه اظهار می‌کند که مردم بیشتر فروشنده هستند تا خریدار.

کمی بالاتر از محل تجمع دلالان، صرافی‌های مجاز قرار دارند که برخی از آن‌ها روی تابلوی اعلام قیمتشان عددی درج نشده است و آن چنان به خرید و فروش نمی‌پردازند.

دیروز  نیز مانند روز گذشته در بین دلالان و مردم خرید و فروش سکه انجام نمی‌شود اما بر اساس قیمت‌هایی که روی برخی از تابلوی صرافی نقش بسته است قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 14 هزار تومان،‌ طرح قدیم 960 هزار تومان، نیم سکه 535 هزار تومان، ربع سکه 335 هزار تومان و سکه گرمی 230 هزار تومان اعلام شده است.

نکته قابل توجه در این منطقه تاثیر رکود در بازار دلالان است که موجب شده آن‌ها به بازی‌های سرگرمی با یکدیگر بپردازند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر، ایسنا، فارس